Povejmo kar takoj: Leto petelina Tereze Boučkove je provokativna, kontroverzna knjiga. In politično nekorektna. Avtorica, priznana češka pisateljica in intelektualka, med drugim podpisnica Listine 77, skozi avtobiografsko pisanje, nekakšne dnevniške zapiske, spregovori o svoji boleči izkušnji: posvojitvi dveh romskih dečkov, ki je, v vzgojnem smislu, popolnoma spodletela.
Prvoosebna pripovedovalka, ki jo lahko enačimo z Boučkovo, piše zapiske kot obliko samoterapije. Je namreč v depresiji, njeno življenje je v razsulu. Nekoč strastna zagovornica posvojitev otrok je zdaj popolnoma potrta nad rezultati svojega nadomestnega materinstva, občutke tesnobe in obupa kroti z uspavalnimi tabletami in antidepresivi. Zdi se ji, da je dvajset let življenja, ki ga je posvetila družini, šlo v nič. Vendar pa neuspešna vzgoja dveh romskih sinov, v knjigi jima je ime Patrik in Lukáš, ni edina stvar, o kateri piše.
Piše tudi o svojem ustvarjanju, o poskusih, da bi realizirala scenarij, ki ga je napisala, o prepirih z možem, o prijatelju z rakom, o prepevanju v židovskem zboru, ljubezenskih hrepenenjih po drugem moškem, o očetu, slavnem pisatelju Pavlu Kohoutu, s katerim nima veliko stikov, o spominih na čas, ko je bila zaradi podpisa Listine 77 šikanirana s strani komunistične oblasti, o gledanju filmov in obiskih gledaliških predstav ... Toda bralec si ne more kaj, njegova pozornost se prilepi na dogajanje okrog romskih dečkov.
Prvi socialno moten,
Potem je tu Lukáš, ki prvi del knjige še živi s posvojiteljsko družino. Vendar so z njim veliki križi in težave. Vsem, tudi materi in očetu, ukrade vse, kar najde. Denarnice, računalnike, telefone, čevlje, vse, kar je kaj vredno, tudi hrano, morajo skriti pred njim. Poleg tega šprica šolo in trening nogometa, laže, se drogira in potepa pozno v noč, se ne umiva in smrdi ...
Kot njuno nasprotje je tu Matěj, avtoričin biološki sin. Priden, kooperativen fant, ki v šoli dobiva lepe ocene, doma pa pomaga staršem. Živa priča, da Boučková kljub vsemu zna vzgajati otroke in da so delno geni, predvsem pa prvo leto, preživeto v sirotišnici, tisti, ki so Patrika in Lukáša pripeljali tja, kjer sta. Prvo leto življenja sta bila navezana samo na stekleničko mleka, na nič človeškega.
Signali, ki jih daje knjiga
Pripovedovalka navaja tudi druge primere zgodb, ki so podobne njeni. Piše o rejniški družini, ki je skrbela za mnogo otrok, težave pa je imela samo z romskimi. Piše tudi o dokumentarcu Miroslava Janka z naslovom Vierka, v katerem poskuša pevka Ida Kelarová pomagati iz revščine romski družini, ponudi jim hišo in finančno pomoč. A Romi se samo prekladajo sem in tja, nič ne delajo, ne trudijo se biti gospodarni, skratka, ničesar v življenju nočejo spremeniti.
Kot da travme s sinovoma niso dovolj same po sebi, se naša pripovedovalka srečuje še z ostrimi odzivi okolice, recimo medijskim napadom. Ko v pogovoru za žensko revijo spregovori o svojih slabih izkušnjah s posvojitvijo, jo pisateljski kolega javno obtoži, da je ona, »bivša kraljica posvojitev«, poslala družbi signal: »Črnih ne sprejemajte!«
Kitajsko leto petelina, v katerem je bila pred petdesetimi leti rojena Tereza Boučková, ki se je za povrhu nekoč pisala Kohoutová (kohout v češčini pomeni petelin), se je končalo enako neobetavno, kot se je začelo, kljub temu da obljublja znatne izboljšave problemov. Razpadajoča družina je dokončno razpadla. Razen če kot obet nečesa novega ne jemljemo dejstva, da je Boučková postala ciganska babica, se pravi babica otroka, ki ga je zaplodil njen posvojeni sin.
Krivično bi bilo, da bi Terezo Boučkovo obsodili, da podaja generalizirano tezo oziroma negativno mnenje o možnostih integracije Romov, tako kot jo je obtožil prej omenjeni pisateljski kolega. Samo iskreno in brez zavor pripoveduje, kaj se ji je pripetilo, kakšna je njena izkušnja ter ob tem razmišlja tudi o širšem kontekstu romske kulture na Češkem.
Za konec povejmo še, da Tereza Boučková s posvojenima sinovoma nima več stikov in da ne ve, kje sta. Po njenem mnenju nista prebrala knjige, ki govori o njiju.