Knjiga tedna: Ni je več

Gillian Flynn. Mladinska knjiga, Ljubljana 2014, prevod Dušanka Zabukovec.

Objavljeno
27. maj 2014 15.58
Jela Krečič
Jela Krečič
Dekle izgine, dekleta ni več. Takšen je osnovni zaplet romana, ki nosi prav naslov Ni je več ameriške avtorice Gillian Flynn (v originalu se imenuje Gone Girl, izšel pa je leta 2012).

Natančneje, Amy Elliott Dunne,­ žena Nicka Dunna, na peto obletnico poroke izgine iz lastne hiše v mestecu North Carthage v Missouriju. V zgodbo nas vpelje prvoosebna pripoved Nicka, ki se po ženinem izginotju znajde v policijski preiskavi. Amy je namreč izginila v sumljivih okoliščinah, tako da postane glavni osumljenec;­ vsaj tak nauk je Nick potegnil iz številnih televizijskih kriminalističnih serij in temu scenariju, da je v takih primerih najpogosteje kriv prav soprog, sledi tudi policija.

Drugo pripovedno linijo bralec spremlja prek starih Amyjinih dnevniških zapisov, prek katerih dobimo vpogled v ljubezensko in nato zakonsko življenje zakoncev­ Dunne. Njeni zapisi govorijo o razmerju, ki se je začelo kot sanjsko sobivanje dveh uspešnih, lepih mladih ljudi, ki sta živela dovolj udobno in ugodno življenje v New Yorku, a sta se v petih letih skupnega življenja postopoma distancirala drug od drugega in si postala povsem tuja.

Knjiga je kriminalka in zasleduje zlasti vprašanje, kaj se je zgodilo z lepo in pametno, pa tudi nadvse pretkano Amy. Zdi se, da avtorica popularni žanr psihološkega trilerja izrabi predvsem za natančno analizo sodobnega mladega para; tega, kaj moški pričakuje od ženske – kaj pomeni biti cool girl ali »kul dekle« –, s kakšnimi pričakovanji vstopa v razmerje ona, koliko maškarade in pretvarjanja zahteva vsaka ljubezen in zakonska zveza ter koliko je ohranjanje videzov konstitutivno za resnično ljubezen.

Pri tem kontekst zgodbe, pa tudi samega zločina, ni nepomemben – odvija se namreč v srednjem zahodu ZDA, ki ga je močno prizadela finančna in gospodarska kriza. Zaradi recesije sta zakonca Dunne izgubila službo v medijskih hišah in se morala posloviti od prejšnjega življenja v metropoli.

Roman prepriča na več ravneh: v žanru kriminalke ohranja in stopnjuje suspenz, ki ga pomaga graditi tudi prikaz medijske evforije ob izginuli Amy, in postreže z več intrigantnimi obrati. Na ravni ljubezenske zgodbe brez olepševanja secira življenje para in problem sodobnega subjekta, vpetega v mrežo vsakovrstnih popularnokulturnih referenc, od filma do glasbe. Na ravni konteksta pisateljica, ki je pred Ni je več napisala že dve knjigi,­ kritično portretira ­postkrizno Ameriko.

V poplavi sodobnih kriminalk navsezadnje prepriča tudi s pisateljskim talentom, torej s tekočim in duhovitim jezikom ter s spretnim prepletanjem vseh linij zgodbe. Oktobra letos bomo izvedeli, ali sveža pa tudi grozljiva zgodba deluje na filmu – po scenariju Flynnove sta glavni vlogi odigrala Ben Affleck in Rosamund Pike, režiral pa ga je David Fincher.