Novice iz Fantazije: Kaj je Tolkienov Hobit prinesel v naše kraje

Z upanjem in strahom preučujemo možnost, da bi po zgodbah iz Tolkienovega Srednjega sveta posneli še kakšen spektakel.

Objavljeno
22. januar 2015 15.01
Meta Jerman
Meta Jerman
Letos smo dočakali zadnji del filmske trilogije Hobit, ki je posneta po istoimenskem romanu Johna Ronalda Reuela Tolkiena. Kot člani društva, ki se ukvarja z življenjem in delom omenjenega pisatelja, smo filme nestrpno pričakovali, saj nas je prejšnja filmska priredba - zdaj že več kot 10 let stari Gospodar prstanov - večinoma navdušila.

Pri Hobitu so mnenja mnogo bolj deljena. Nova trilogija ima vsekakor svoje prednosti: Filmski ustvarjalci so uspeli iz enostavne mladinske pravljice ustvariti vizualni spektakel za vse starosti. Uspešno so prikazali raznolikost ras Srednjega sveta z dodelano kostumografijo in arhitekturo, razširili zgodbo za boljšo povezavo z Gospodarjem prstanov (ta se odvija v istem svetu 60 let pozneje) ter poglobili v knjigi včasih bolj obstranske like. Kljub vsebinskim spremembam se film posveti prikazu pomena vrednot, ki so prisotne že v knjigi: poguma, družinskih oziroma sorodstvenih odnosov ter žrtvovanja osebne koristi v dobro širše okolice.

Prevpraševanje motivov o snemanju filma

Vendar pa ima filmska trilogija Hobit tudi svoje slabe strani. Glede na res velike vsebinske spremembe med knjigo in filmom bi lažje rekli, da je filme Nepričakovano potovanje, Smaugova pušča in Bitka petih vojska navdihnil Tolkienov Hobit, ne pa, da so bili po njem posneti. Vsebina, napisana na novo le za filme, še vedno ni tako obsežna, da bi opravičila 9-urno dogajanje, tako da na čase deluje razvlečeno - kot se izrazi Bilbo v

Gospodarju prstanov: kot maslo, razmazano na prevelikem kosu kruha. Tu ne pomagajo niti na novo napisane podzgodbe, saj se pogosto sploh ne razrešijo. Zato se gledalec vpraša, ali je bil namen ustvarjalcev podati zanimivejšo, razširjeno zgodbo ali pa je bil glavni motiv za tri filme (namesto sprva zastavljenih dveh) zaslužek.


Ker je eno vidnejših sporočil knjige Hobit obsodba pohlepa, taka filmska priredba deluje izredno cinično. In medtem ko je trilogija Gospodarja prstanov navdušila z realističnim izgledom sveta, k čemer je pripomoglo snemanje na lokacijah in umetno izdelanih filmskih scenah, se Hobit bolj zanaša na zeleni zaslon in na marketinški trik tehnologij 3D in 48 slik na sekundo.

Člani in članice društva Gil-galad smo nad trilogijo precej razočarani. Po našem mnenju gre za neposrečen filmski izdelek, ki se za razliko od Gospodarja prstanov dosti bolj kot na vsebino osredotoča na formo - na spektakularne vizualne efekte, nerealne akcijske scene in neposrečene trenutke najpreprostejšega humorja.

Raziskovanje kulture škratov znotraj Srednjega sveta

Je izdelek potrošniško gnanega sistema, ki je iz pravljičnega romana za otroke naredil dobičkonosen, a izpraznjen film, raztegnjen prek vseh meja dobrega okusa. S tem deluje kot popolno nasprotje filozofije pisatelja Tolkiena, ki je v svojemu svetu gojil ravno obratne vrednote.

Napakam navkljub je trilogija Hobit v Slovensko Tolkienovo društvo Gil-galad prinesla veliko dobrega: sodelovanje s kinematografi in s tem predstavitev Tolkienove literarne zapuščine širši množici, nov zagon in ideje za ustvarjanje predvsem na področju kostumov, navdušenje za raziskovanje kulture škratov znotraj Srednjega sveta, vključno z jezikom in pisavo, ter dvig zanimanja za Tolkienovo zgodnejše ustvarjanje znotraj društva.

Tako zdaj vsi z upanjem in strahom preučujemo možnost, da bi po zgodbah iz Tolkienovega Srednjega sveta - napisanega je namreč še veliko materiala - posneli še kakšen visokoproračunski spektakel.

Slovensko Tolkienovo društvo Gil-galad združuje vse ljubitelje del pisatelja J.R.R. Tolkiena in je bilo ustanovljeno že leta 1998. Srečujemo se na mesečnih srečanjih, vsako leto pa prirejamo tudi nekaj več-dnevnih dogodkov.

Najdete nas na naši spletni strani in preko Facebook profila.