Mariborska Drama: Krizni sestanki, nov razpis, ena prijava

V ozadju odhoda Diane Koloini naj bi bile napetosti med umetniškim vodjem in igralskim ansamblom.

Objavljeno
09. marec 2018 17.40
Portret Diana Koloini, Ljubljana, 20.Junij2015
Peter Rak
Peter Rak

Predčasno zaključevanje mandata umetniškega vodje mariborske Drame se zdi že stalnica, tokrat se poslavlja Diana Koloini. Razpis za pomočnika direktorja za vodenje umetniško strokovnega dela za področje Drame se je iztekel opolnoči, po neuradnih podatkih je prispela ena sama prijava.

Koloinijeva, ki je funkcijo prevzela od Diega de Bree, ki je mariborsko Dramo zapustil po le poldrugem letu vodenja, se na razpis ni prijavila. Kot je dejala, ji je direktor SNG Maribor Danilo Rošker dal nedvoumno vedeti, da si želi nekoga novega, zakaj natančno z njenim delom ni zadovoljen, pa ji ni jasno obrazložil.

»Takšna odločitev me je presenetila, nenazadnje je še pred nekaj meseci, ko se je prijavil za nov direktorski mandat, vsem trem umetniškim vodjem, torej Drame, Opere in Baleta, zagotovil, da je z našim delom zadovoljen in da se je prav zaradi celotne ekipe odločil za ponovno kandidaturo«, je dejala Koloinijeva.

Vendar ni skrivnost, da naj bi bil odločilen razlog za Roškerjevo odločitev napetosti med Koloinijevo in člani dramskega ansambla oziroma domnevno nespoštovanje in neprimeren odnos umetniškega vodje do igralcev, zaradi tega so sklicali tudi krizni sestanek.

Koloinijeva tovrstne očitke, ki ji menda nikoli niso bili predstavljeni, vsaj ne s strani samih igralcev, zavrača; po njenem mnenju je pri izbiri repertoarja prav posebno pozornost namenila ustrezni zasedbi vseh članov, vsebina omenjenega kriznega sestanka pa naj bi bila namenjena urejanju druge problematike.

Začasna rešitev?

Prav tako se ji ne zdijo umestni očitki o njeni odgovornosti pri odpovedi sodelovanja različnih režiserjev. Kot je dejala, je bil pravzaprav edini kratek stik odpoved nekega francoskega režiserja, ki naj bi na oder postavil predstavo Bog masakra, pa še to odločitev je francoski režiser sporočil dovolj zgodaj, da so lahko našli ustrezno zamenjavo.

Kar se tiče drugih tovrstnih zapletov, so bili vzroki odpovedi bolezen, prezaposlenost in osebni razlogi, se pa Koloinijeva sprašuje, zakaj so si nekateri režiserji – tukaj je imela v mislih Jerneja Lorencija in Sebastijana Horvata –, ki izhajajo iz Maribora, premislili, nenazadnje je ob samih umetniških izzivih nekoliko računala tudi na njihov »lokalpatriotizem« pri realizaciji nekaterih projektov.

Direktor SNG Maribor Danilo Rošker je bil skop s pojasnili. Poudaril je, da Koloinijevi, kar se tiče strokovnosti dela, nima kaj očitati, vendar ni mogel ignorirati nekaterih drugih okoliščin, zaradi katerih je bil prisiljen potegniti določene poteze. Sicer pa gre pri razpisu za formalno povsem ustaljen in korekten postopek, saj se Koloinijevi mandat izteče 31. avgusta letos. Prispele prijave bodo predvidoma obravnavali sredi prihodnjega tedna, odločitev pa bo sprejel v soglasju z mnenjem komisije, v kateri sta dva dramaturga in dva igralca.

Rošker je kategorično zavrnil nekatere informacije, češ da se je za določenega kandidata odločil že vnaprej, in sicer naj bi bil to gledališki režiser, performer, pisec in prevajalec Jure Novak, ki se je po neuradnih informacijah na razpis tudi edini prijavil.

»Razpis je bil odprt, vsakdo se je lahko prijavil, odločilne bodo seveda reference in prepričljivost programa in koncepta dela. Če med prijavljenimi tokrat ne bo primernega kandidata, bomo razpis ponovili, če tudi takrat ne bomo uspešni, pa lahko s 1. septembrom začasno imenujemo tudi vršilca dolžnosti umetniškega vodje Drame«, je dejal Rošker.

Uspešni sezoni

Takšno začasno rešitev nenazadnje omogoča tudi repertoar, ki je za jesenski del prihodnje sezone že sestavljen, bolj ali manj so zaključeni že tudi dogovori z režiserji. Vendar lahko potencialni novi umetniški vodja Drame, če bi bil seveda izbran v doglednem času, programski izbor Koloinijeve tudi spremeni. To se sicer zdi Koloinijevi prav tako nekorektno, nenazadnje v slovenskem gledališču velja nekakšno nenapisano pravilo, da umetniški vodja pred odhodom pripravi celoten repertoar prihodnje sezone, sama pa je v to vložila zelo veliko časa in energije.

Diana Koloini je na AGRFT diplomirala iz dramaturgije in nato še magistrirala na oddelku za sociologijo kulture na ljubljanski filozofski fakulteti. Njena prva dramaturška zaposlitev je bila v Primorskem dramskem gledališču Nova Gorica, leta 1994 pa je prevzela dramaturško funkcijo v ljubljanski Drami, kjer je delovala kar petnajst let. Sledila je pozicija vodje gledališkega in sodobnoplesnega programa v Cankarjevem domu ter dvoletni mandat umetniške koordinatorke v SSG Trst, odkoder je leta 2015 prišla v Maribor.

Zadnji dve sezoni v mariborski Drami pod njenim vodstvom lahko nedvomno označimo kot zelo uspešni, po nekaj bolj sušnih letih – leta 2016 se denimo nobena mariborska predstava ni uvrstila na Borštnikovo srečanje, lani so bile v tekmovalnem programu kar tri – so izpeljali vrsto zelo uspešnih uprizoritev, kar nenazadnje potrjujejo tudi številna gostovanja in nagrade. Diana Koloini, ki bo mandat v Mariboru zaključila 1. septembra, pravi, da za sedaj o novem angažmaju še ni razmišljala, nenazadnje jo je Roškerjeva odločitev presenetila.