Ocenjujemo: Nič več solo

Matjaž Farič. Plesni Teater Ljubljana.

Objavljeno
23. januar 2015 14.24
Mojca Kumerdej
Mojca Kumerdej

Matjaž Farič je leta 1993 postavil Solo, v katerem je povezal ranljivost in temnozvočnost Mahlerjevih samospevov Pesmi za umrlimi otroki ter surovo sinkopiranost makedonske instrumentalne skladbe Žensko pušteno oro.

Farič je bil tedaj na vrhuncu plesne kondicije, v izvrstno izvedenem Solu pa je asociativno odzvanjala­ tudi vojna na Balkanu. Farič, ki že dolgo ne pleše več in se posveča koreografiji in režiji, je pred dobrim letom povabil osem plesalcev in z njimi začel predstavo gibalno razstavljati, analizirati in rekonstruirati. Seveda ne v obliki sola.

Predstava je skupinski projekt, okleščen ekspresivnosti in prvotne trdne strukture ter zreduciran na gibalno abstraktnost.­ Drugačna je tudi glasba, ne več pripovedna, ampak abstraktna hrupna zvočnost, ki jo v improvizatorskem razmerju s plesalci ustvarja tričlanska prekmurska zasedba Hexenbrutal z raznoraznimi inštrumenti in nekonvencio­nalnimi viri zvoka.

Prvi del tričetrturne predstave, ki jo ena od plesalk uvede s tem, da odgrne stransko okensko zaveso, s čimer oder dobi pridih vadbenega prostora, pomeni soočenje osmih solov osmih plesalcev, ki glede na svoje plesne izkušnje in poetike­ skozi improvizacije gibalno avtonomno razgrajujejo, razvijajo in predelujejo gibalne sekvence Faričevega Sola.

Soli, torej, ki to niso, saj jih plesalci razvijajo v navzočnosti soplesalcev. Obrat se pripeti na sredini predstave, ko se njihovo gibanje, medtem ko Hexenbrutal z loki brusijo godala in brenkala, postopoma upočasni. Če so v prvem delu drug v drugega trkali naključno, zdaj njihova srečevanja in stiki postajajo načrtni.

Postopoma se začno povezovati v enoten amorfen organizem do zgostitve, ko eden od plesalcev zavzame Faričevo pozo iz Sola – pozo napetega telesa z naprej iztegnjenimi rokami –, medtem ko drugih sedem plesalcev ponazarja telesne silnice in jih »podaljšuje« v prostor z dolgimi votlimi tulci, ki jih v nadaljevanju uporabijo kot surova urbana pihala, s katerimi­ proizvajajo nizek in temen »hexenbrutalni« brum. Ko se osem na začetku avtonomnih plesalcev na koncu tudi zvočno premeša v amorfen organizem, eden od njih zagrne zaveso in plesalci zapustijo prizorišče.

Nič več solo je zanimiva raziskovalna študija Faričevega dela, ki, izhajajoč iz zavedanja o izvedbeni neponovljivosti Sola izpred dvajsetih let, ustvarjalni proces ponovi skozi razlike – skozi pogled ter izkustvo drugega in drugačnega telesa in skozi dialektiko med solom in skupinsko predstavo, skozi zaprto strukturo Sola in odprto strukturo Nič več sola.