Premiera otroške opere Kdor upa, ne odneha

Nocoj v SNG Maribor bo­ premierno izvedena otroška opera skladatelja Vitje Avsca v režiji Jakija Jurgca.
Objavljeno
20. april 2012 17.03
Peter Rak, kultura
Peter Rak, kultura

Skoraj tri leta po razpisu, ki so ga spremljali številni zapleti, bo nocoj v SNG Maribor vendarle­ premierno izvedena otroška opera Kdor upa, ne odneha skladatelja Vitje Avsca v režiji Jakija Jurgca.

Na razpis so prispela štiri dela: zmagovalna opera Kdor upa, ne odneha, Granatno jabolko Tomaža Sveteta (strokovna komisija ji je dodelila le nekaj točk manj), Lepa Vida Matjaža Jarca ter Trnuljčica Patrika Grebla, ki si po oceni komisije ni zaslužila niti točke. Sprla sta se predvsem Avsec in Svete, vendar je, kot kaže, nastal kompromis, saj je Svetetovo Granatno jabolko za uprizoritev predvideno prihodnjo sezono.

Kakor koli, otroški operi je v slovenskem prostoru posvečene premalo pozornosti; mladi se zaradi aktualne naravnanosti ­izobraževalnih programov premalo srečujejo s slovensko operno produkcijo in glasbeno-gledališkimi deli nasploh. Že zato bo nocojšnja premiera pomembna. Pravljična opera Kdor upa, ne odneha po libretu Janeza Venclja je namenjena otrokom in mladini, kot pravi dramaturg Benjamin Virc, pa za otroško opero veljajo drugačna, morda celo strožja pravila.

Enodejanka izhaja iz sodobnega sveta mladostnikov, v ospredju je fenomen prve zaljubljenosti, k jasnejši strukturi in lažji razumljivosti pa prispevajo členitev na ariozne in šansonske dele, instrumentalne pred- in medigre ter recitativni odlomki z govorjenimi dialogi in monologi. Virc pravi, da glasbena realizacija ostaja vpeta v neobaročni formalni okvir, vendar se izkaže za potpuri različnih glasbenih govoric, stilnih prvin in idiomov, ki jih lahko zasledimo tudi v popularnih žanrih, vključno s popevakarskimi baladami in šlagerji, rahločutnem nokturnovskem pianizmu ter impresionističnih in celo ekspresionističnih karakterizacijah.

Skladatelj, ki že ima nekaj izkušenj z opero, saj je ustvaril Sofoklesovo Elektro, je dejal, da je bil glavni izziv ustvariti neposredno glasbo, ki bo nosila dramsko dogajanje. Prizadeval si je, da bi bila glasba prijetna in razumljiva, vseskozi intenzivna, raznolika ter v karseda tesni zvezi z libretom. Poleg neoklasicistične zvočnosti se v humornejših situacijah pojavljajo elementi sodobne zabavne glasbe, kot nasprotje pa se v zvezi s Pošastjo pojavlja atonalna akordika. Dirigent Simon Robinson je opozoril, da je glasba, ki vseskozi spremlja in razodeva čudovito zgodbo o pomenu nesebične ljubezni in o temnih plateh naše osebnosti, smela zmes različnih glasbenih stilov, ki niso v napoto toku pripovedi, saj se nadvse udobno prilegajo vznemirljivemu dogajanju na odru.

Režiser Jaki Jurgec bo v operi tudi interpret, ob njem bodo nastopili Dušan Topolovec, Martina Ledinek, Valentina Čuden, Mojca Potrč, Sebastijan Čelofiga, Liubov Gnucha, Terezija Potočnik, Ida Nedok in Lovro Čučko. Scenograf je Janez Rotman, lutke je izdelal Ivo Nemec, kostumografinja je Simona Toš. Za animacijo občinstva in dodaten vpogled so v SNG Maribor izdali didaktično slikanico z ilustracijami Marte Bartol.