Revolucija se začne s Toksičnimi psalmi

Carmina Slovenica jutri odpira festival Dnevi opere v Rotterdamu.

Objavljeno
19. maj 2016 17.04
Peter Rak
Peter Rak

Toksični psalmi bodo jutri odprli festival Operadagen v Rotterdamu, ki sodi med najbolj eminentne festivale sodobne opere oziroma glasbenega gledališča. Projekt zbora Carmina Slovenica in Karmine Šilec je po premieri v berlinskem kulturnem centru Radialsystem V lani izjemen uspeh doživel še na newyorškem festivalu Prototype.

Na rotterdamskem festivalu so si v preteklih letih izbrali kot naslovne teme gesla francoske revolucije – 2013 je festival potekal pod sloganom Svoboda, leto kasneje je bila v ospredju Enakost, lani Bratstvo, medtem ko je letos podnaslov Opernih dnevov kar Revolucija.

Ne kot izmuzljiv in abstrakten oziroma suho teoretičen pojem, temveč kot danes – seveda ne v klasičnem političnem smislu – vseprisotna želja po spremembi. »Ideali so čudovita zadeva, vendar prek ali slej pridemo do točke, ko je potrebno določene principe tudi realizirati. Premikanje meja klasičnega glasbenega gledališča je eden od pomembnih gradnikov te nove realnosti«, meni direktor festivala Guy Coolen.

Osnovno vodilo so tako Nieuwe Stemmen, novi glasovi. Produkcija sega od velikopotezne reinterpretacije Wagnerjevega Parsifala v režiji Arlona Luijtena, kjer se predstava skupaj z gledalci seli na različne lokacije v mestu, do inovativnih uporab tehnologije kot denimo v multimedijskem projektu Il Ballo delle ingrate Letizie Renzini, ki sodi med najbolj zanimive sodobne italijanske režiserke, koncept pa med drugim vključuje duet sopranistk Claron McFadden in Nora Fischer preko skypa. Tukaj so še Kitajci z operno instalacijo As big as the sky, ki jo je zasnoval slavni Ai Weiwei, pa svojevrstna priredba Monteverdijevega Orfeja, ki se bo res odvijala po rotterdamskih podzemeljskih labirintih...

Coolen kot posebej zanimiv projekt izpostavlja prav Toksične psalme s podnaslovom Ultimativna kolektivna izkušnja, saj festival svojo paradigmo vzpostavlja tudi na dveh nasprotujočih si opcijah prihodnosti, optimističnem in kataklizmičnem.

Produkcija Carmine Slovenice sodi v bolj mračno vizijo, središče projekta je šamanska ideja, da se vse, kar ustvari človek, lahko obrne proti njemu, če se uporablja brez spoštovanja do življenja. V ozadju celotnega loka koncerta se oglaša smrt, zveni morilska kuga, skozi glasbo projekt odseva Palestino, Sirijo, orožje, delovna taborišča, krvno maščevanje, iztrebljanje, kontaminacijo religij in ustvarja sliko človekove brutalnosti.

»Bivanje je spremenjeno v tuzemsko dramo – človek za slavo svojih psalmov ubija,« pravi Karmina Šilec, vendar po njenih besedah namen predstave ni agitatorski, temveč predvsem kontemplativen. Na okrogli mizi bo dirigentka tudi predstavila koncept choregie, njenega videnja sodobnega glasbenega gledališča, zbor Carmina Slovenica pa bo v sklopu festivala izvedla tudi koncert Invokacije.

Sicer pa je nedavno na velikem odru gledališča v Baslu v režiji ter pod dirigentskim vodstvom Karmine Šilec premiero doživela tudi švicarska interpretacija Fauvela slovenskega skladatelja Lojzeta Lebiča. Produkcija, ki je požela številne odlične ocene kritikov, je nastala v sodelovanju z zborom Theater Basel, ki velja za enega najboljših v svetovnem merilu.