Slavnostne igre: strast, poželenje in ekstaza

Do konca avgusta v Salzburgu ponujajo vrhunska operna, koncertna in gledališka doživetja.
Fotografija: Že skoraj od začetka festival ne mine brez uprizoritve duhovne drame Huga von Hofmannsthala Slehernik. Na fotografiji Tobias Moretti in Mavie Hoerbinger med vajo. Foto AFP
Odpri galerijo
Že skoraj od začetka festival ne mine brez uprizoritve duhovne drame Huga von Hofmannsthala Slehernik. Na fotografiji Tobias Moretti in Mavie Hoerbinger med vajo. Foto AFP

Salzburg je poleti, od sredine ­julija do konca avgusta, že dolgo svetovna prestolnica opere in klasične glasbe. Za to vsako leto poskrbijo Salzburške slavnostne igre z nizom znamenitih izvajalskih imen. Letos, ko festival drugič vodi umetniški direktor Markus Hinterhäuser, ni nič drugače.

Ključne številke letošnjega festivala, ki se bo s slavnostnim odprtjem v Skalni jahalni šoli začel prihodnji teden, program pa je sicer že stekel, so javnosti znane: Hinterhäuser ima v festivalski denarnici 60,81 milijona evrov, ta denar bo omogočil nekaj več kot dvesto vrhunskih dogodkov na osemnajstih prizoriščih, med njimi 38 opernih predstav (pet novih produkcij), 89 koncertov in 58 gledaliških dogodkov.
 

Najdražja Pikova dama


Letos so prodali nekaj več kot dvesto tisoč vstopnic, najvišja cena posamezne je 450 evrov, najnižja 5 evrov, približno polovica je cenejših od 105 evrov.

Hanno Koffler kot Hudič v letošnjem <em>Sleherniku</em><em> </em>Foto AFP
Hanno Koffler kot Hudič v letošnjem Sleherniku Foto AFP


Najdražji dogodek bo 5. avgusta, ko se bodo obiskovalci premiere opere Pikova dama Petra Iljiča Čajkovskega v režiji Hansa Neuenfelsa in pod vodstvom latvijskega dirigenta Marissa Jansonsa (v vlogi Hermana bo Brandon Jovanovich) lahko za 750 evrov udeležili gala soareje, na kateri bo za meni večerje poskrbel Bobby Bräuer, münchenski chef z dvema Michelinovima zvezdicama. Prihodki bodo šli v sklad za izobraževalne programe Salzburškega festivala.

Eden izmed najbolj pričakovanih dogodkov je nova produkcija programske stalnice, Mozartove opere Čarobna piščal. Režijo podpisuje ameriška režiserka Lydia Steier, Dunajskim filharmonikom in Zboru Dunajske državne opere bo dirigiral grški dirigent Constantinos Carydis, v vlogi Sarastra bo Matthias Goerne, Kraljica noči pa Albina Shagimuratova.

V vlogi pripovedovalca si je režiserka zamislila slavnega nemškega igralca Bruna Ganza, a se je 77-letni igralec zaradi šibkega zdravja odpovedal nastopom, nadomestil ga bo 74-letni avstrijski igralec Claus Maria Brandauer.

Predsednica festivalskega vodstva Helga Rabl-Stadler je gostovanje Dunajčanov kot rezidenčnega orkestra razložila preprosto: »Brez Dunajskih filharmonikov bi lahko minil festival v Salzburgu, a ne bi bil Salzburški festival, oni so del festivalske identitete.«
 

Slehernik 650-krat


Eden izmed vrhuncev festivala bo produkcija opere Saloma Richarda Straussa v dvorani Skalne jahalne šole. Dunajskim filharmonikom bo dirigiral Franz Welser-Möst, režiser je Romeo Castellucci.

Salzburški festival oziroma Salzburške slavnostne igre združujejo opere, koncerte in gledališče. Zadnje je seveda v nemščini, že skoraj od začetka pa festival ne mine brez uprizoritve duhovne drame Huga von Hofmannsthala Slehernik.

Doslej so dramo uprizorili več kot 650-krat, novo postavitev je dočakala lani in letos bo spet na ogled v tej različici, ki jo je podpisal Michael Sturminger. V glavnih vlogah nastopata filmski in televizijski igralec Tobias Moretti in Stefanie Reinsberger.

O Ajshilovih Peržanih v Salzburgu pravijo, da so najstarejša drama na svetu, ponudili jo bodo v režiji in scenografiji Ulricha Rascheja.

Tobias Moretti in Mavie Hoerbinger med vajo za Hofmannsthalovega <em>Slehernika</em>. Foto AFP
Tobias Moretti in Mavie Hoerbinger med vajo za Hofmannsthalovega Slehernika. Foto AFP


Na festivalu so načrtovali ponovno postavitev lanske produkcije Verdijeve Aide, ko pa so ugotovili, da diva Ana Netrebko in maestro Riccardo Muti ne moreta priti, so se odločili za Pikovo damo.

Leto dni po slovesnostih v čast 450. obletnici Monteverdijevega rojstva v Salzburgu ponujajo novo produkcijo opere Kronanje Popeje v režiji nizozemskega multimedijskega umetnika in režiserja Jana Lauwersa in njegove skupine Needcompany. Orkestru Les Arts Florissants bo dirigiral William Christie, Popeja bo Sonya Yoncheva, Nerone Kate Lindsey, Ottavia pa Stéphanie d'Oustrac.

V obnovljeni različici bo v Mozartovem mestu letos mogoče videti Rossinijevo komično opero Italijanka v Alžiru s Cecilio Bartoli, nič manj zvezdniška ne bo koncertna izvedba Bizetove opere Lovci biserov s Plácidom Domingom, Javierjem Camareno, Stanislavom Trofimovom in Aido Garifullino. Orkestru Mozarteuma in Filharmoničnemu zboru z Dunaja bo dirigiral Patrick Fournillier.
 

In še Penderecki


Festival bo v okviru cikla Overture spirituelle odprla uprizoritev Pasijona po Luki Krzysztofa Pendereckega, ki velja za mojstrovino duhovne glasbe in obenem enega izmed najbolj znanih del tega sodobnega poljskega skladatelja.

Latinsko besedilo iz Lukovega evangelija je uglasbil za deški zbor, tri mešane zbore, tri soliste, recitatorja in simfonični orkester, in sicer za 700-letnico katedrale v Münstru, kjer so ga praizvedli leta 1966. V Salzburgu ga bodo poustvarili Simfonični orkester iz Montreala pod vodstvom japonskega dirigenta Kenta Nagana, solisti bodo sopranistka Sarah Wegener, tenorist Lucas Meachem in basist Matthew Rose, sodelovala bosta še Filharmonični zbor iz Krakova in Deški zbor iz Varšave.

Dramski del festivala bo obsegal tudi tragedijo Penthesilea nemškega dramatika Heinricha von Kleista v režiji Johana Simonsa in odrsko priredbo romana Lakota­ norveškega pisatelja Knuta Hamsuna.

Z zgodbo Nobelovega nagrajenca za literaturo o norveškem umetniku, ki se sprehaja po ulicah Osla in premaguje lakoto, se je spoprijel nemški režiser Frank Castorf. Prvič bo v nemščini izvedena še ena priredba negledališkega dela – romana Konj vstopi v bar, ki je izraelskemu avtorju Davidu Grossmanu lani prinesel mednarodnega bookerja. Zgodbo o stand up komiku, ki se na zadnjem nastopu zlomi pred občinstvom, je prenesel na oder češki režiser Dušan David Pařízek.

Komentarji: