Umetnost ali žalitev? Gostovanje, ki odmeva

Slovensko mladinsko gledališče je v Brnu doživelo enourno prekinitev predstave.
Objavljeno
30. maj 2018 12.00
Posodobljeno
30. maj 2018 11.32
Skupino Spodobni ljudje sestavljajo sorazmerno mladi ljudje, ki se zvečine vsi ukvarjajo z borilnimi športi. Pred njimi je igralka Draga Potočnjak. FOTO: Robert Vystrčil
Peter Kuhar
Peter Kuhar
Po sobotnem incidentu, ko je v modre majice oblečena skupina vdrla iz dvorane na oder in motila predstavo, se nadaljujejo vročične razprave o tem, ali gre za žalitve kristjanov, muslimanov ali celo vseh državljanov ali za svobodo umetniškega izraza, ki provokativno kaže podobo našega sedanjega sveta.

Da slovensko gostovanje ne bo minilo mirno, je bilo pričakovati, »glede na značaj predstave«, je za Češko televizijo izjavil Petr Vokřál, župan Brna. »Oblika protesta je pač podobna 'spodobnim ljudem',« je ironično dodal. Meril je na pripadnike skupine, ki si je nadela tak naziv.

Okrog trideset moških v modrih majicah je sedelo med gledalci, na začetku predstave so žvižgali in topotali, odvrgli zmečkane vstopnice med igralce, po približno desetih minutah pa vdrli na oder ter potiskali nastopajoče h kulisi iz bencinskih kanistrov ter tako skušali izriniti igralce s scene. Vajeni izpadov so igralci predstavo nadaljevali, a brez približno enourne prekinitve ni šlo.


 

Frljićevo češko gledališko leto


Prizora Kristusovega posilstva muslimanke, ki je že več kot mesec dni vnaprej povzročal največ zgražanja, »protestniki« v modrem niso več videli, saj jih je policija odstranila iz dvorane. Ostala je skupina krščanskih aktivistov, ki so bodisi molili ali pa glasno ugovarjali dogajanju na odru.

Umetniški vodja SMG Goran Injac je za Delo povedal, da so nasilniki na odru pljuvali po igralcih, jih obmetavali s papirjem, eno od igralk brcnili v nogo. Na pomoč je igralcem SMG prišla skupina študentov igralske akademije in z njimi zaplesala. »Policija ni hotela posredovati, na moj poziv in poziv organizatorjev festivala so najprej odgovorili, da ima publika pravico izraziti svoje mnenje, kasneje pa, da intervencija ni potrebna, ker ni bil nihče od igralcev fizično ­napaden.«

Martin Glaser, direktor Narodnega gledališča Brno, ki več kot mesec dni ni popustil številnim pritiskom niti zahtevam češke škofovske konference, naj umakne predstavo, je bil v televizijski izjavi ogorčen: »Motenje predstave Naše nasilje in vaše nasilje presega vse meje in je opozorilni signal o razmerah v družbi. Prizor me je spominjal na scene iz filma, ki govorijo o nastopu fašizma.«

»Nihče ni pričakoval, da se lahko kaj podobnega zgodi tudi pri nas,« so zapisali v štirinajstdnevniku A2larm. Pisec Martin Macháček celo pravi, da bi lansko in sedanjo gledališko sezono na Češkem lahko poimenovali kar Frljićevo leto, saj je, pravi, na češke odre pripeljal tri najvidnejše in najradikalnejše predstave, kar jih Evropa pozna.

image
Okrog trideset moških v modrih majicah je sedelo med gledalci. FOTO: arhiv SMG

 

Nacisti iz Brna!


Dve od teh treh predstav je v Frljićevi režiji ustvaril prav SMG. Na Češkem so gostovali s predstavo Preklet naj bo izdajalec svoje domovine! ter zdaj z uprizoritvijo Naše nasilje in vaše nasilje. Poljsko gledališče Teatr powszechny iz Varšave je dan pred slovenskim nastopom izvedlo Frljićevo predstavo Prekletstvo (Klątwa, po motivih drame Stanisława Wyspiańskega), ki je februarja lani na varšavski premieri doživela nekaj podobnega kot tokrat SMG v Brnu. Neonacistična skupina Spodobni ljudje (Slušní lidé) je skušala motiti tudi poljsko gostovanje v Brnu, a je naletela na trdno zaprta vrata.

Za predstavo SMG je skupina imela vstopnice, po njihovem usklajenem ravnanju pa je bilo očitno, da so se pripravili na incident. Kdo so Spodobni ljudje? »Nacisti iz Brna!« je dejal Glaser.

Pismo veleposlanici

Direktor SMG Tibor Mihelič Syed in umetniški direktor Goran Injac sta včeraj poslala pismo, v katerem odločno protestirata proti brnskim dogodkom in dodajata, da je Češka republika sekularna in demokratična država, zato je dogodek na gledališkem festivalu v Brnu nesprejemljiv.

 

Prestopek ali kaj več?


Skupino večinoma sestavljajo sorazmerno mladi ljudje, ki se zvečine vsi ukvarjajo z borilnimi športi, fitnesom ipd., so pa bili najprej, do leta 2016, organizirani kot športni navijači. Njihov vodja Zdeněk Pernica je trikratni državni prvak v kikboksu in vodi podjetje, ki se ukvarja z varovanjem prireditev, disko klubov in podobno. Iz navijaške skupine so se pred dvema letoma prelevili v gibanje, ki skuša delovati tudi politično in se prebiti v mestni svet Brna. Zaradi vrste izgredov, nekatere je tudi policija označila kot neonacistične, so pristali na seznamu notranjega ministrstva – z oznako 'ekstremistična skupina'.

Vsi večji mediji, ne le javnopravna Češka televizija in Radio, opozarjajo na njihovo ekscesno nastopanje med predstavo SMG. Kljub zahtevam vodstva festivala, domačega gledališča, notranje varnostne službe in kljub stotini telefonskih prijav iz dvorane policija proti Spodobnim ljudem ni posredovala dobrih dvajset minut, češ da še ni bilo nasilja.

Gibanju Spodobni ljudje očitajo še veliko drugih spornih zadev, ne le nasilništva. Tako na primer že dve leti niso oddali finančnega poročila, poleg tega niso objavili svojega transparentnega bančnega računa, kar bi po zakonu morali storiti kot politični subjekt ali stranka. Prav tako ni razvidno, kdo gibanje Spodobni ljudje financira. To so lahko razlogi, da jim sodišče prepove delovanje, s tem pa tudi zapre pot na volitve.

Tiskovni predstavnik policije iz Brna je sporočil medijem, da bo policija pregledala tudi posnetek dogajanja v dvorani in se prihodnji teden odločila, ali bo dogodek obravnavala kot prestopek ali kaznivo dejanje.

Fenomen Frljić

Občinstvo ob Frljićevih zamislih ni nikdar ravnodušno: Rekviem za Evropo v Dresdnu, Medeja v SNG Maribor, projekt 25.671 v Prešernovem gledališču Kranj, Preklet naj bo izdajalec svoje domovine! v SMG, Kletev Stanisława Wyspiańskega v Teatru Powszechny v Varšavi, Drugi eksil na lanskih Schillerjevih dnevih v Meinheimu, Balkan macht frei v münchenskem Residenztheatru, ob stoti obletnici oktobrske revolucije tam tudi Mauser Heinerja Müllerja, Oče na službenem potovanju v Ateljeju 212 ...

Niz njegovih odmevnih predstav je dolg, enako dolg je seznam tistega, kar je režiser in nekdanji intendant reškega Hrvaškega narodnega gledališča doživel zunaj gledališča: pred dvema letoma so vlomili v njegovo stanovanje na Reki, prav tako v stanovanje njegovega dekleta, igralke Linde Begonja, v Zagrebu. V takratnem pismu javnosti je naštel: »Očitno vsi dosedanji načini zastraševanja – od anonimnih grozilnih pisem, med katerimi je eno vsebovalo fotografijo z montažo prizora, kako mi sekajo glavo, do tega, da so letos reški HNK oblegali vojni veterani in navijači, ki so v en glas skandirali, da se bodo napili moje krvi, pa večkratnih sporočil, da je v gledališču bomba, ali nedavnega grafita v Vinkovcih 'Smrt Oliverju Frljiću'.« Največ težav je imel na Poljskem: leta 2013 je bila njegova Nebožanska komedija tam prepovedana, na varšavsko Kletev so se odzvali iz parlamentarnih in cerkvenih krogov, zahtevali so njegov izgon, igralcem so grozili z odpuščanji in nasiljem.

Naše nasilje in vaše nasilje, ki ga je naročilo berlinsko gledališče Hebbel am Ufer, je koprodukcija, v kateri sodelujejo Wiener Festwochen (Dunaj), SMG (Ljubljana), Kunstfest Weimar (Weimar), Zürcher Theater Spektakel (Zürich) in HNK Ivana pl. Zajca (Reka). Na Festivalu novih dramaturgij v Bydgoszczu je predstavo prijavila poslanka desničarske stranke PiS zaradi »žaljenja verskih čustev in poljskih nacionalnih simbolov«, regionalne oblasti so problematizirale upravičenost javnega financiranja festivala (poljski minister za kulturo se je lani zaradi Kletve odločil, da kljub pogodbi ne bo dal denarja poznanjskemu festivalu), podobno je bilo lani na Hrvaškem, ko je predstava odprla 27. Marulićeve dneve v Splitu: pred HNK Split so se zbrali protestniki, umiriti jih je morala posebna policijska enota. I. B.


image
Demonstracije pred gledališčem FOTO: arhiv SMG