V SMG odgovorili na očitke

Vodstvo gledališča je poudarilo, da jasnih meril o uspešnosti neke kulturne institucije v obstoječem kulturnem modelu ni.

Objavljeno
05. november 2019 20.00
Posodobljeno
06. november 2019 14.36
Direktor MGL Tibor Mihelič Syed (levo) in umetniški vodja Goran Injac na novinarski konferenci Foto Mavric Pivk
V Slovenskem mladinskem gledališču (SMG) sta se danes direktor gledališča Tibor Mihelič Syed in umetniški vodja Goran Injac na novinarski konferenci odzvala na navedbe v članku Nov začetek ali začetek konca, objavljenem v Delu 19. oktobra, v katerem sta člana ansambla SMG, režiser Vito Taufer in igralec Dario Varga, spregovorila o razmerah v gledališču, kot jih doživljata sama. V članku so bili objavljeni tudi podatki o padcu obiska v zadnjih petih letih, odkar gledališče vodita Mihelič Syed in Injac.

Objavi članka v Delu je sledil odziv, ki je na družbenih omrežjih pozival k podpisu izjave o predimenzioniranosti medijskega odziva na dogajanje v SMG, temu so sledili še odzivi posameznikov v drugih medijih. Zdaj se je na očitke, da je zavračalo odgovore na vprašanja, oglasilo še vodstvo SMG.

»V SMG ni nič tako narobe. Delamo dobro in ohranjamo mednarodno podobo. Številke naših rezultatov so stabilne in še nikoli ni toliko naših igralcev prejelo toliko nagrad v tako kratkem času – petih, šestih let,« je uvodoma dejal direktor Tibor Mihelič Syed, ki je svoj odgovor medijem pripravljal v času, ko je Slovensko mladinsko gledališče pobiralo nagrade na Borštnikovem srečanju. Po njegovem je javno problematiziranje dogajanja v SMG pokazalo predvsem to, da znotraj kulturnega modela ne znamo dobro uravnotežiti razmerja med kvantitativnimi in kvalitativnimi danostmi, kar je v nadaljevanju potrjeval s pripravljenimi statističnimi dokazi.



Med drugim so izračunali delež »spornih« predstav v vseh domačih institucionalnih gledališčih, pri čemer so sledili kriteriju, katera predstava je v slovenskem javnem prostoru spodbudila največ strokovnih diskusij. Teh naj ne bi bilo več kot 8 odstotkov celotne institucionalne gledališke produkcije in 25 odstotkov produkcije SMG. Mihelič Syed je dodal, da prav te predstave dajo največji pečat slovenski in evropski gledališki krajini.

»Zakaj si tako težko priznamo, da gledališke paradigme potrebujejo druga drugo in da je najslabše, če retorika oporekanja pravice do obstoja postane dominanten del javnega in političnega diskurza o umetnosti. To, da produkti ene privabijo manj, produkti druge pa več občinstva, je izziv, na katerega je treba odgovoriti znotraj državnih strateških aktov in v kontekstu nacionalnega interesa,« je direktor SMG opozoril na širši sistemski problem.
 

Kakovost ni odvisna od obiska


Vodstvo gledališča je zavrnilo trditev, da se je v zadnjih petih letih obisk gledaliških predstav zmanjšal za polovico. »Število obiskovalcev novih predstav je res nekoliko upadlo, vendar ne za polovico, ampak, upoštevajoč kapaciteto predstav, le za sedem odstotkov.« Skupna kapaciteta vseh novih predstav leta 2015 je bila 1370, v letu 2018 pa le 770, je pojasnil Mihelič Syed in zatrdil, da v zadnjih desetih letih predstave in dogodke SMG letno obišče med 42.000 in 48.000 obiskovalcev. To je ob ostrejši profilaciji gledališkega programa pod umetniškim vodstvom Gorana Injaca po njegovem velik uspeh.

Priložena tabela, ki so jo pripravili v SMG, naj bi dokazovala, da se povprečna zasedenost dvoran ni spremenila za več kot dve odstotni točki, ob tem, so povedali, se je lastni prihodek gledališča od leta 2015 do 2018 povečal za skoraj 100.000 evrov. »Lani je gledališče pridobilo največ sponzorskih sredstev in realiziralo največ gostovanj v zadnjih petnajstih letih,« je povedal Mihelič Syed in poudaril, da »kvaliteta, presežnost in vrhunskost predstave ter odnos gledalca do predstave niso in ne smejo biti odvisni od kvantitete občinstva, režiserjeva umetniška vizija pa ne talka velikosti dvorane«.

image
Vir: SMG


Povedal je, da na število obiskovalcev in odigranih predstav vpliva kopica dejavnikov; sredstva ministrstva za kulturo, ki so se za realizacijo programa leta 2013 znižala za 30 odstotkov (za vsa slovenska institucionalna gledališča), na obisk in število odigranih predstav vplivajo tudi poškodbe in bolezni članov ansambla.
 

Transakcije prek Nove pošte


Vodstvo gledališča je odgovorilo tudi na vprašanje o transakciji v vrednosti 76.855 evrov med SMG in Masko za program v Novi pošti, ki je bil zasnovan kot program za sodelovanje z neinstitucionalnim sektorjem. Transakcija je, kot smo izvedeli, predmet pogodbenega razmerja med letoma 2016 in 2019, v znesek je zajeto tudi več kot sto izplačil avtorskih honorarjev samostojnim ustvarjalcem na področju kulture in izplačila zaslužka od odigranih predstav v pogodbenem razmerju 60 proti 40 odstotkov. Tudi to, da v produkcijah v Novi pošti zasedejo premalo članov ansambla SMG, po besedah Miheliča Syeda ni resnična trditev, saj sta SMG in Maska v štirih letih ustvarila pet predstav s skupno petdesetimi ponovitvami, v katerih sta na predstavo igrala od dva do šest igralk in igralcev SMG.

Sredstva MOL

Vodstvo je pojasnilo, kako so porabili 326.000 evrov, ki jih je SMG nakazala ustanoviteljica MOL. Sredstva so namenili festivalu Bobri (90.000), varovanju objektov in požarni straži (47.000), najemnini za objekt Nove pošte, z dvorano, skladiščem in rezidenčnim stanovanjem (25.000), ter zamenjavi stolov in talnih oblog (154.000). Programskih sredstev v tej številki tako rekoč ni, je povedal direktor SMG.

 

Posledice brez posledic


Režiser Vito Taufer in igralec Dario Varga, ki sta v svojem imenu za Delo spregovorila o napetostih in polarizaciji v ansamblu, menda ne bosta deležna sankcij. »Temu ne bi rekel polarizacija. Še vedno sta člana tega ansambla, predstava Baal v režiji Vita Tauferja gostuje po Sloveniji, povabljena je tudi na festival v Bogoto. Prihodnje leto bo gospod Taufer režiral eno od najbolj zanimivih besedil Simone Semenič, ki ga je odkupilo SMG,« je zatrdil Mihelič Syed in zanikal očitke, da naj bi prisilno ukinjali predstave določenih režiserjev.

»Normalno je, da so v gledališču prisotne različne razprave, ki so del kreativnega procesa, v katerih se en dan spremo, drugi dan pa smo najboljši prijatelji, saj v delo vstopamo z emocijami in osebnimi stališči,« je notranje konflikte komentiral umetniški vodja Goran Injac. Po njegovem mnenju bo edini človek, ki lahko v tem primeru nosi posledice, on, saj je njegova funkcija vezana na mandat. A kot eden od prvih tujcev, ki je v samostojni Sloveniji zasedel vodstveni položaj v slovenskem gledališču, je napadov in groženj že vajen, je povedal. »Ne delajmo se norih, problematično je to, da sem Srb. Če bi bil Anglež ali Francoz, mi nihče ne bi zameril, ker ne govorim slovensko,« je komentiral očitke, da v času svojega delovanja ni spregovoril slovensko. »Moja obveznost v vlogi umetniškega direktorja je, da kritično reflektiram kulturno politiko, v kateri delujem, s ciljem, da bi jo izboljšal. Vse moje izjave je treba razumeti v tem kontekstu,« je dodal.

Mimogrede: Miheliču Syedu in Injacu bo potekel mandat 1. aprila 2020. Razpis za novo vodstvo bo predvidoma objavljen konec decembra. Nanj se bosta prijavila oba, kot sta povedala, je to njuna profesionalna dolžnost.
 

Predstava se nadaljuje


Priprave na predstavo Tak silen vzlet se siloma konča v režiji Oliverja Frljića, ki jih je režiser prekinil, menda zaradi notranje polemike zaradi vprašanj, ki jih je na vodstvo SMG naslovil naš novinar, bodo nadaljevali ob koncu sezone, so povedali včeraj. Na novinarsko vprašanje, ali morebiti spodbujeno »javno polemiko« v zadnjem času lahko že umestimo v sfero eksperimenta, značilnega za predstave SMG, ni bilo odgovora. Najbrž bo ponudila odgovor prav omenjena Frljićeva predstava prihodnje leto.