Iz Gruzije s stilom

Kreacije s tovarniškim podpisom Materia postajajo prepoznavne dizajnerske znamke
Fotografija: Moda, pod katero se podpisuje Aleksandre Ahalkacišvili. FOTO: Materieltbilisi.com
Odpri galerijo
Moda, pod katero se podpisuje Aleksandre Ahalkacišvili. FOTO: Materieltbilisi.com

V prastaro želijo posrečeno vtkati novo, tudi ultramoderne novotarije. Ne le da je glavno mesto Gruzije, Tbilisi, markantna arhitekturna mešanica starega kamna in (polemičnega) novega stekla, s katerim si s pomočjo zahodnih arhitekturnih imen spomenike postavlja novodobna visoka politika, ampak se poskuša država v svetu uveljaviti prav tako na področju mode. Kreacije z gruzijskim tovarniškim podpisom Materia se prerivajo med prepoznavne dizajnerske znamke.


Kloni globalizacije  


V starem delu Tbilisija, kjer je v ulice vdrta pracivilizacija, sta na ulici Kote Afhazi druga ob drugi odprti dve trgovini modne hiše Materia: prva ponuja unikatno premium linijo Matériel, druga, ki je (za domačine) dostopnejša in bolj sproščena, pa znamko Dots. Trgovski pristop je sodoben, v lokalu bolj poulične mode strežejo tudi kavo in (jutranje) prigrizke. Detajli, ki jih nizam, morda niso odveč, če dodam, da se vse, kar se prodaja naokrog na ulici, spogleduje s tradicijo: polno je trgovinic s tipičnimi gruzijskimi spominki, od značilnih rogov za vino in kap konjenikov do preprog ter še mnogih kulinarčnih dobrot, sladic, vina in žganja. V mestu diši po starem, čeprav vse bolj vejejo po njem sodobni vetrovi globalizma. Priljubljeno nakupovališče Galleria nedaleč stran, v bližini Trga svobode, denimo, je značilno ponavljajoči se klon globalizacije: v njem so znamke, ki se dolgočasno ponujajo v večini potrošniško uniformiranega sveta.


Urbano se tke z ruralnim  


A vrnimo se k Materii, katere družbeni začetki segajo v sovjetsko leto 1949, in h gruzijskemu šarmu. V zdaj povsem zasebni modni hiši – tudi njeno petnadstropno tovarno smo evropski novinarji pred kratkim obiskali na povabilo generalnega direktorata evropske komisije za sosedstvo in širitvena pogajanja – izdelujejo prvenstveno uniforme, velike prinašalke denarja iz državnega proračuna, bodisi za vojsko bodisi za policijo, pa tudi za pošto in druge oblačilno poenotene profesionalne skupine, še športne ekipe. Bolj kot po uniformah želijo opozarjati nase po gruzijski modi, pritegniti dobre oblikovalce (zanje delajo mednarodni dizajnerski zvezdniki, domačini, kot so Demna Gvasalia, kreativni direktor pri Balenciagi, ali vse bolj znani Lado Bokučava, ki ustvarja od leta 2017 nadvse »ženstveno in sofisticirano« znamko, ali Aleksander Ahalkacišvili in drugi) in si utirati pot v prednje vrste svetovne modne industrije.

Tradicionalni spominki po gruzijsko. FOTO: Mimi Podkrižnik
Tradicionalni spominki po gruzijsko. FOTO: Mimi Podkrižnik


S približevanjem Evropi postaja Gruzija turistično vse bolj zanimiva destinacija, kjer naj tudi sodobnega turista, denimo, bolj kot že znane globalne slike iz modne industrije zanimajo avtentični podpisi. Iz gruzijskih veje evropsko-postsovjetski preplet, očitne so žive barve zgodovinsko močno premešanega območja, ker se Evropa stika z Azijo, kot povsod se urbano tke z ruralnim in moderno s starim, vrhnje s podzemnim.

Šivilja v tovarni modne hiše Materia nedaleč od Tbilisija. FOTO: Mimi Podkrižnik
Šivilja v tovarni modne hiše Materia nedaleč od Tbilisija. FOTO: Mimi Podkrižnik


​Kakor smo lahko slišali mnogo laskavih besed na račun Evrope, je preboj Materie v zadnjih letih mogoč (tudi) zaradi skupnega programa EU in Evropske banke za obnovo in razvoj (EU4Business-EBRD Credit Line), v okviru katerega pomagajo malim in srednjim podjetjem ne le v Gruziji, ampak tudi Moldaviji in Ukrajini. V sodobnih šivalnicah, kjer dela več kot dvesto petdeset zaposlenih in ne samo ženske različnih starosti, nastajajo obleke, ki jih prodajajo doma (v Tbilisiju in še v Batumiju ob Črnem morju) in v soseščini, prek spletne prodaje pa se vse bolj prebijajo v Evropo in Azijo, tudi v New York.


Svetovno znana imena 


Svetovno znana dizajnerska imena, zrasla v Gruziji, so ključna za gruzijsko modno industrijo, za njeno postavljanje na svetovni oder. In teh imen (ob že omenjenih recimo še Avtandil Ckvitinidze, David Koma) ni malo, sploh na vsakoletnih tednih mode v Tbilisiju jih sodeluje že na desetine in menda vedno več, kar jasno kaže na ustvarjalno prodornost in ambicioznost Gruzijcev, po svoje večno upornih ob mnogih poskusih zgodovine, da si jih kdo podredi. Kreativnega potenciala po gruzijsko, o čemer hvalospevno pišejo v svetovnih modnih revijah, je ogromno, zato ne čudi, da si v Materii prav zdaj nabira izkušnje neka mlada Švicarka ... Hotela je prav v zanimivo Gruzijo, ki prav tako modno hrepeni po Evropi, sploh po razvitem Zahodu, a je od njega še vedno precej odmaknjena, za zdaj tudi po precej prijaznih cenah.

Oblačila se prek spletne prodaje prebijajo v Evropo in Azijo, tudi v New York.
Oblačila se prek spletne prodaje prebijajo v Evropo in Azijo, tudi v New York.

Več iz te teme:

Komentarji: