Litija – Leseni most čez Savo na Savi je tako načel zob časa, da je bil že skrajni čas za njegovo temeljito obnovo. Objekt je litijska občina, z izdatno finančno pomočjo ministrstva za okolje in prostor, pred kratkim vendarle zaprla za ves motorni promet in pešce, gradbinci pa so začeli delati. Direkcija za infrastrukturo namerava končno urediti levi zavijalni pas za dovoz na most.
Čeprav je bilo sprva napovedano, da bo lokalna skupnost zagrizla v projekt že lani, se to zaradi pomanjkanja finančnih sredstev ni zgodilo. Osemindevetdeset metrov dolg in pet metrov širok leseni most je edini v Sloveniji, ki zdrži motorni promet. Mogočni objekt je tudi del kulturne dediščine. Vnovič ga nameravajo odpreti konec septembra, do takrat pa bodo morali gradbinci oziroma tesarji še marsikaj postoriti.
Povsem pregnito povozno površino bodo zamenjali z novimi deskami. Foto Bojan Rajšek
Blaž Zarnik, litijski občinski vodja investicij s področja infrastrukture, je povedal, da projekt rekonstrukcije objekta, ki ga je leta 2017 izdelalo podjetje IKB, predvideva zamenjavo manjšega dela dotrajanih nosilnih hrastovih elementov, povozno površino v celoti, streho kot tudi ojačitev dveh od štirih betonskih temeljev. Tudi po obnovi bo nosilnost mostu omejena na 2,5 tone, promet pa bo omogočen le osebnim avtomobilom.
Je inšpektor mižal na eno oko?
Tam, kjer je Sava najgloblja, so namreč potapljači ugotovili, da ga je reka že močno načela, zato so gradbinci temelj že dodatno ojačali. Ker menda ni bilo nevarnosti, da bi kakšen avto zgrmel v globel, prometni inšpektor mostu nikoli ni zaprl za motorni promet.
Most čez Savo bodo vnovič odprli konec septembra.
Njegova nosilnost bo tudi v prihodnje omejena na 2,5 tone.
Potapljači so ugotovili velike poškodbe na nosilnem stebru.
Prebivalci Save in okoliških vasi so vrsto let zahtevali obnovo dotrajanega mostu, ki je razpadal oziroma trohnel. Na ministrstvu za okolje in prostor so povedali, da bodo za obnovo mostu, ki so ga po njihovih podatkih močno prizadeli silovit vihar in poplave med 11. in 13. decembrom 2017, na podlagi zakona o odpravi posledic naravnih nesreč litijski občini primaknili 338.000 evrov brez DDV (gre za strošek občine). Celotna naložba bo sicer stala 490.000 evrov z DDV.
Mostovi ostajajo občinski
Litijska občina že vrsto let opozarja Direkcijo RS za infrastrukturo (DRSI), naj zgradi levi zavijalni pas na savski most, saj je na smrtno nevarni zasavski glavni cesti prometa vse več. Kot vse kaže, pa se bo država le lotila te naložbe, saj namerava leta 2021 v neposredni bližini mostu postaviti dve avtobusni postajališči, zgraditi pločnik do Spodnjega Loga in v dolžini dveh kilometrov urediti vsa križišča glavne zasavske ceste z občinskimi cestami vključno z levim zavijalnim pasom na most.
490.000
evrov bo stala obnova mostu
Na vprašanje, kakšne so možnosti, da država prevzame v upravljanje občinske mostove čez Savo v Jevnici, Kresnicah in na Savi, ki so za finančno shirano litijsko občino breme, pa so z DRSI odgovorili: »Litijski mostovi so v upravljanju lokalne skupnosti, saj čeznje potekajo občinske kategorizirane ceste.«
Gradnja mostu terjala življenje
Most čez Savo so zgradili leta 1935 v času najhujše gospodarske krize. Gradilo ga je ljubljansko podjetje Mison, ki se je obvezalo, da bo zaposlovalo le domače obrtnike. Ko so delavci na ne dovolj zavarovanem odru valili težke hlode, se je oder premaknil in delavci so z njega popadali. Najhuje jo je skupil mojster Ivan Golobar iz Šmartnega pri Litiji, saj je nanj padel 400 kilogramov težak hlod in ga ubil, je sredi maja 1935 poročal časopis Jutro. Hudo poškodovan je bil tudi Jože Pevec, tesarski pomočnik iz vasi Kalca pri Šentvidu pri Stični.