Študenti so DNK akademije AVA
Akademija za vizualno umetnost ne uči le obrti, umetnost poučuje celostno in v povezavi z zunanjim umetnostnim prostorom
Odpri galerijo
Miran Mohar je v svetu umetnosti pri nas znan predvsem kot član skupine IRWIN pa tudi kot gledališki scenograf, oblikovalec postavitev razstav in grafični oblikovalec. Tokrat nastopa kot predavatelj in prodekan na ljubljanski Akademiji za vizualno umetnost AVA. Šola, ki v naš prostor izobraževanj prinaša doslej redko videno količino svobodomiselnosti, je praznovala desetletnico.
Mislim, da, vendar predavatelji na AVA nismo pravi naslov za ta odgovor. Na to lahko odgovorijo študentje/študentke ter umetniška javnost in strokovnjaki.
Menimo, da sodobna šola za vizualne umetnosti ne sme učiti samo obrti, ampak mora umetnost poučevati celostno. Zelo pomembno se nam zdi povezovanje umetniških praks in sodobnih teorij. Razmerje je približno 60 odstotkov prakse in 40 odstotkov teorije. Študente poskušamo naučiti, kako naj se učijo sami, saj bodo enkrat akademijo zapustili. Sami pa se odločajo, ali bi radi postali umetniki ali pa samo poznavalci umetnosti. Mi pravimo, da poučujemo sodobne vizualne umetniške prakse in teorije v postmedijskem obdobju. Pri nas študentje sami izbirajo medije, v katerih želijo delati. Kar pomeni, da na AVA ne prideš študirat kiparstva, slikarstva ali grafike.
Mislim, da večina na AVA gleda kot na konkurenco, ki je dobra za slovenski prostor. Zaradi načina študija in mešanja medijev je AVA za študente pomembna dodatna izbira. S svojo velikostjo pa naša akademija ALU ne ogroža.
Tudi takšni pridejo, čeprav v osnovi pridejo ljudje, ki si želijo specifičnega poučevanja in tudi kombiniranja umetnostnih medijev. Gotovo je razlog tudi to, da imamo pri nas dve študijske smeri. Ena je likovna umetnost, druga pa konceptualizacija prostora, ki je usmerjena v bolj časovno-prostorske medije. Kolikor vem, smo za zdaj edina šola, ki poučuje tudi gledališko in filmsko scenografijo na dodiplomski ravni.
Kandidati morajo predložiti predstavitveno mapo v fizični ali digitalni obliki. To so lahko risbe, slike, filmi, fotografije, instalacije, performansi … Temu sledi še pogovor s kandidatom in na podlagi obojega je kandidat sprejet ali ne.
Število slušateljev nekoliko niha, a v povprečju jih je v vseh letnikih skupaj okoli 30. Večina študentov prihaja iz Slovenije, nekaj jih je še iz Ruske federacije, Hrvaške, Srbije, Črne gore, Slovaške, Švedske in Švice.
AVA je državno priznana in akreditirana visoka šola za vizualne umetnosti tako v Sloveniji kot Angliji. Financira se s šolnino, ki znaša za posamezni letnik 3600 evrov ter delno s pomočjo donatorjev in sponzorjev. Naš dekan se je že v začetku domislil, da med šolskimi počitnicami, ko je AVA prazna, deluje tudi kot umetniški hostel. Zaslužek se v celoti vrne v akademijo in tako lahko zmanjšujemo šolnine.
Da, pri nas so v središču študentje. Ukinili smo centralno pozicijo mojstra, ki sam poučuje ves oddelek. Namesto tega študentje pri delu srečujejo več predavateljev, ki jim dajejo različne kritične pripombe. Študentje sami pa ta mnenja sprejmejo ali zavržejo. Na ta način se podpira samostojno razmišljanje, in ne le slepo sledenje učitelju.
Osnovni sistem poučevanja, ki temelji na angleškem študijskem principu, je naš dekan prinesel iz Anglije, kjer je sam študiral. Seveda pa preostali dodajamo svoje izkušnje in ideje. Tudi kolektivno poučevanje je vključeno v naš sistem poučevanja.
Glavni jezik je slovenščina, vendar zaradi gostujočih profesorjev ter študentov iz tujine uporabljamo tudi angleščino. Uporaba slovenščine je za nas zelo pomembna, saj le tako lahko razvijamo strokovni jezik na svojem področju.
Akademija je tako dobra, kot so na koncu študentje, ki so pri nas študirali. Oni so naš DNK. Kaj mi o tem povemo, ni zares pomembno. Lahko pa povem nekaj tudi o predavateljski ekipi. Skupaj nas je 13 in nekateri prihajajo tudi iz drugih evropskih univerz. Naša predavateljica, umetnica Aleksandra Vajd, vodi podiplomski študij fotografije na Akademiji za umetnost, arhitekturo in oblikovanje (UMPRUM) v Pragi. Večji del profesorske ekipe je praktično in teoretično vpet v mednarodni svet umetnosti, kar je zelo pomembno za študente. Imamo tudi program gostujočih umetnikov in drugih strokovnjakov iz sveta umetnosti, tako iz Slovenije kot tudi iz tujine.
Mislim, da je AVA obogatitev za slovensko umetniško sceno in obenem še ena pomembna povezava z zunanjim umetnostnim prostorom. Veseli nas, da se na naši akademiji število slušateljev iz tujine z leti povečuje. Mi si to razlagamo kot potrditev našega dela.
Ta ideja mi nikoli ni bila tuja.