Električni so izziv zaradi navora in teže

Matej Zavrl, direktor Goodyeara v Sloveniji: O tem, zakaj so pnevmatike vse večje, o njihovi življenjski dobo in novih zahtevah pri električnih vozilih
Fotografija: Matej Zavrl, direktor Goodyear Slovenija Foto Goodyear
Odpri galerijo
Matej Zavrl, direktor Goodyear Slovenija Foto Goodyear

Prihaja zimska sezona, koliko je držav v Evropi, kjer veljajo zahteve za zimske pnevmatike?


V približno polovici držav v evropskem prostoru velja zakonodaja, ki predpisuje uporabo ustreznih pnevmatik v določenem obdobju in/ali v zimskih razmerah, kar je seveda odvisno tudi od geografske pozicije posamezne države. Skladno z zakonodajo se v večini teh držav kot ustrezne pnevmatike uveljavljajo tiste, ki imajo označbo »mud and snow« (M+S, blato in sneg). Nekaj držav, na primer Estonija, Francija, Nemčija, Norveška in Švedska, pa je že ali bodo v kratkem spremenile zakonodajo in za ustrezne določile le tiste pnevmatike, ki imajo tudi simbol »three-peak-mountain with snowflake« (3PMSF) oziroma v slovenščini »simbol snežinke na gori s tremi vrhovi«. Ta simbol zagotavlja določeno minimalno zmogljivost na snegu na podlagi standardnih preizkusov, opisanih v pravilniku Združenih narodov št. 117, ki jih priznava tudi Evropska unija ter drugod po svetu. Kupcem bosta od maja prihodnje leto pri nakupu ustreznih pnevmatik pomagala tudi nova piktograma na EU oznaki (nalepki). Eden bo prikazoval »simbol snežinke v gori s tremi vrhovi« oziroma 3PMSF, drugi pa »simbol za oprijem na ledu«.


Koliko se bolj mile zime poznajo pri prodaji zimskih pnevmatik, je zanimanja manj?


Na lokalnih trgih regije Adria v zadnjih letih nismo zaznali zmanjšanja povpraševanja po zimskih pnevmatikah, podobne trende pa zaznavamo tudi na drugih evropskih trgih. Povpraševanje po zimskih pnevmatikah je poleg vremenskih razmer precej odvisno od zakonodaje, ki v državah predpisuje obvezno uporabo zimske opreme, med katero sodijo tudi ustrezne pnevmatike.


Kolikšna je življenjska doba zimske pnevmatike, se podaljšuje?


Življenjska doba pnevmatike je odvisna od več dejavnikov – od uporabe v zvezi z načinom vožnje ter vpliva cestišča do polnilnega tlaka, natovorjenosti vozila ter pravilnega vzdrževanja in shranjevanja. V Goodyearu si prizadevamo za razvojne inovacije, ki bi izboljšale karakteristike pnevmatik, vključno z daljšo življenjsko dobo.


Ali je zimska pnevmatika slabša, če ni rabljena (nova), vendar ni najnovejšega letnika?


V naši panogi se to vprašanje zelo pogosto pojavlja in takrat vedno pojasnimo, da nimamo podatkov, ki bi kazali na kakršnokoli razliko v zmogljivosti med novo neuporabljeno pnevmatiko, staro, recimo, šest mesecev, in neuporabljeno pnevmatiko, staro dve ali tri leta. Kot rečeno, na življenjsko dobo vpliva veliko spremenljivk, na življenjsko dobo v skladišču pa predvsem upoštevanje priporočil za pravilno skladiščenje.


Ali si proizvajalci avtomobilov še vedno prizadevajo za čim večja platišča in posledično dražje pnevmatike?


Res je, da je v avtomobilski industriji v zadnjih letih eden od izrazitejših trendov opremljanje vozil z večjimi pnevmatikami, kar je po eni strani posledica rasti specifičnih segmentov (na primer športna terenska vozila), po drugi strani pa same usmeritve proizvajalcev, da tudi v drugih segmentih vse pogosteje uporabljajo večje pnevmatike.


Kaj se dogaja na področju celoletnih pnevmatik – imate res interes za njihov razvoj? Na tem področju je menda težava doseganje ustrezne kakovosti pri visokih in nizkih temperaturah predvsem pri večjih pnevmatikah?


Segment celoletnih pnevmatik je v primerjavi s segmentoma letnih in zimskih še zelo majhen, je pa njegova širitev zelo hitra. V Evropi v zadnjih petih letih imamo povprečno 26-odstotno letno rast. To je hkrati tudi segment, kjer imajo vozniki velika pričakovanja in zahtevajo izdelek, ki je uravnotežen in lahko zagotavlja visoko zmogljivost v vseh cestnih in vremenskih razmerah. Razvoj celoletnih pnevmatik je eden največjih izzivov za proizvajalce pnevmatik, saj hkrati zahteva razvoj lastnosti tako zimske kot letne pnevmatike, pri čemer je najpomembnejše doseganje primernega ravnovesja med njimi.


Na področju emisij v prometu se razmišlja tudi o trenju pnevmatik in posledično neugodnem vplivu na zrak. Kaj boste storili glede tega?


Goodyear kot eden od ustanovnih članov foruma TIP (Tire Industry Project) skupaj z drugimi proizvajalci pnevmatik preučuje TRWP (Tyre & Road Wear Particles) oziroma vpliv delcev, ki nastanejo kot produkt obrabe pnevmatik med vožnjo. TIP že več kot desetletje omogoča neodvisne raziskave na omenjenem področju, ki se osredotočajo na proučevanje izpostavljenosti v zračnem okolju, tleh in sladkovodnih usedlinah. Čeprav so študije pokazale, da delci najverjetneje nimajo negativnega vpliva na zdravje ljudi in okolje, se še naprej ukvarjamo s proučevanjem tega področja, in sicer z namenom zagotovitve znanstvenega razumevanja morebitnih tveganj, če ta sploh obstajajo.


Ali obstaja zimska pnevmatika za električni avtomobil? Je po kakovosti primerljiva tisti za klasično gnane avtomobile?


Električna vozila predstavljajo nove izzive zaradi povečanega navora in teže, kar lahko vpliva na večjo obrabo pnevmatik. Pri pnevmatikah za električna vozila sta pomembni še dve lastnosti – kotalni upor, ki lahko vpliva na doseg, dosežen z enim polnjenjem, ter raven hrupa pnevmatike, ki je lahko precej bolj opazen pri tihih električnih motorjih. Z zadovoljstvom lahko povemo, da so rešitve, ki jih imamo, primerne tako za vozila z električnim pogonom kot tudi za vozila s klasičnim pogonom, saj so tudi zadnja v preteklih letih postala težja in močnejša. Navedeno dokazuje dejstvo, da so naše pnevmatike kot prva oprema močno prisotne pri proizvajalcih električnih vozil. Zelo smo ponosni na nedavni dogovor, v sklopu katerega smo tako z letnimi kot zimskimi pnevmatikami opremili električni porsche taycan.

Komentarji: