Hibridni preskok, pametne pnevmatike in prilagodljiva platforma

Jelka Kurnik, produktni vodja renaulta clia, Chris Helsel, vodilni pri Goodyearju za razvoj tehnologij, in Laurent Blanchet, ki v Peugeotu vodi razvoj novih modelov.
Fotografija: Jelka Kurnik, produktni vodja pete generacije renaulta clia.
Foto Gašper Boncelj
Odpri galerijo
Jelka Kurnik, produktni vodja pete generacije renaulta clia. Foto Gašper Boncelj

Neprimerno bi bilo zunanjo podobo radikalno spreminjati


Clio je Renaultov avtomobil, ki je proizvodno zelo povezan s Slovenijo. Je tudi model, ki je bil pri nas, ne le v Evropi, vselej zelo uspešen. Zdaj pa je nastala še ena za nas zanimiva povezava: produktni vodja nove generacije clia je Slovenka Jelka Kurnik.


Najprej o poklicni poti in začetku v Renaultu


Doštudirala sem strojništvo na fakulteti v Mariboru in doktorirala iz kemijskega inženirstva v Ljubljani, kot gostujoča profesorica sem šla v ZDA na North Carolina State University; a me je zanimala tudi industrija in sem se odločila še za MBA v Parizu, se tam poročila in dobila službo v Renaultu. Že 15 let sem v tem podjetju.


Nato pa o projektnem vodenju novega clia


Pri programu clia sem delala že od leta 2017, sem pa že prej bila projektni vodja na področju mehanike. To je bilo v času, ko smo se odločali, katero tehniko naj izberemo, in se je Renault zaradi ekoloških vidikov odločil, da v segment majhnih avtomobilov uvede hibridni pogon.


Kaj bo prinesel cliov hibridni pogon


Poleg 1,6-litrskega bencinskega motorja sta dodana dva električna, eden za vožnjo, drugi bo deloval kot alternator. Avto bo vselej speljal v električnem pogonu in bo do 5 km vozil samo na elektriko, skupno naj bi bila poraba za 40 odstotkov manjša. Računamo, da bo uspešen tako v mestni kot zunajmestni vožnji. Pri speljevanju bo zelo odziven, kot baterijski električni avtomobil.


Koliko bo dražji od bencinskega motorja


Tehnika je seveda dražja, ampak bo šlo za cenovni razred, ki je kupcem v tem segmentu dostopen, z večjo proizvodnjo se bodo stroški proizvodnje zmanjšali.


Kakšna je kakovost novomeške tovarne, kjer bo nastajal tudi clio


Revoz je tovarna, ki je v Renaultovem sistemu cenjena, a imamo za vse tovarne enake zahteve. Clia bodo izdelovali še v Bursi v Turčiji. Kot vem, bodo na primer izvedbo na utekočinjeni naftni plin izdelovali samo v Revozu.


Zakaj je zunanja sprememba tako blaga


Prve tri izvedbe clia so bile oblikovane racionalno, četrta pa je bila zelo všečna in so jo ljudje bolj kupovali iz čustvenih vzgibov, še po šestih letih je prodaja rasla, kar je v industriji redko. Tako je bilo neprimerno razmišljati, da bi zunanjo podobo radikalno spreminjali. Seveda smo mu poskušali dati še nekaj več elegance in dinamike. Avtomobil je povsem nov, a dizajn je ostal v slogu četrte generacije z nekaj zrelostnimi potezami.


Kako je drugačna notranjost


Postavili smo velik pokončen zaslon, da bi sledili trendu pametnih telefonov, na katerem beremo od zgoraj navzdol. Mislimo, da tako bolj sledimo naravni človekovi intuiciji. Naredili smo ga bolj intuitivnega, vendar pod njim ohranili gumbe za osnovne funkcije, seveda tudi za klimatsko napravo.


Katere so bile nujne izboljšave


Centimetre smo odvzeli armaturni plošči, volanu, več je prostora spredaj in zadaj. V prtljažniku smo bolje umestili avdionapravo, prostor je zdaj kubičen. Izboljšali smo vidno kakovost notranjih materialov, kar so nam ljudje očitali v uporabniških klinikah. Zdaj so tudi mehkejši. Poleg tega so hoteli boljše motorje, kar sem že razložila, več odlagalnih površin, pri katerih smo pridobili 26 litrov, in boljši multimedijski sistem R-link. Ljudje sicer v okviru tega najbolj uporabljajo telefon, navigacijsko napravo, ki se zdaj stalno posodablja, in radijski sprejemnik.

Chris Helsel, Goodyearov vodja razvoja novih tehnologij na globalni ravni.<br />
Foto Gašper Boncelj
Chris Helsel, Goodyearov vodja razvoja novih tehnologij na globalni ravni.
Foto Gašper Boncelj

 

Upaš, da boš za več vrednosti nagrajen


Goodyear je dobro znan in uveljavljen gumar. V Ženevi že nekaj let zapored predstavlja svoje poglede in razmišljanja, kako naj bi s svojimi izdelki sledili bodočim smerem razvoja, bodisi pri sami tehniki avtomobilov bodisi morebiti spremenjenem načinu njihove uporabe. O tem nam je razlagal Chris Helsel, pri družbi vodilni za razvoj novih tehnologij na globalni ravni.


Kaj je pri novih trendih zanje najbolj pomembno: električni pogon, avtonomna vozila ali souporaba vozil


Če gledamo časovno, so zdaj najbližji električni avtomobili, več kot 40 odstotkov dobav, za katere smo se lani dogovorili s proizvajalci vozil, je s tega področja. So pa zahteve za pnevmatike večje, zaradi večjega navora in večje teže električnega avtomobila tudi do 30 odstotkov. Da se ne bi bolj obrabljale, morajo biti bolj vzdržljive; hkrati pa kotalni upor ne sme biti prevelik. Drugo področje, ki se širi, so flote vozil za delitvene sheme, njihovo servisiranje je naša pomembna naloga, dolgoročno pa avtonomna vozila, ki s funkcijami, kot sta menjavanje pasov in samodejno parkiranje, deloma že prihajajo. Vozilo te usmeritve, za katero pripravljamo pnevmatike, je tukaj razstavljeni olli.


Ali bodo nove pnevmatike za električne modele dražje


Pri vsakem izdelku velja, da če z njim prinašaš več vrednosti, upaš, da boš za to nagrajen.


Za splošno prebivalstvo se električni avti zdijo dragi


Ko razmišljate, da je nekaj drago, morate upoštevati, kaj vam prinaša. Vsi upamo, da bodo imela električna vozila ugoden vpliv na okolje, pri avtonomnih pa bodo uporabniki pridobili nekaj časa zase. Vsi novi sistemi stanejo, a ljudje bodo za to nekaj dobili. Drugače jih ne bodo hoteli. Pri električnih avtomobilih je sicer nakup dražji, a je skupni strošek lastništva manjši, saj je precej manj vzdrževanja, ni menjav olja, filtrov in podobno.


Ali za nove pnevmatike potrebujejo kakšne posebne surovine


Materiali, npr. vrste silike in izboljšave njenih lastnosti, so pomembni, a to je le en element. Podobno velja za profil pnevmatike, pri katerem si lahko pomagaš s 3D-tiskanjem, končno je tu še oblika, ki omogoča stik s podlago. Z vsem trojim se ukvarjaš, da boš dosegel ustrezen kompromis.


Kako deluje pnevmatika na avtonomnem vozilu, kot je razstavljeni olli, in kaj je princip pnevmatike za leteči avto


Na olliju, ki je avtonomno vozilo, je pnevmatika brez zraka, saj v takšnem vozilu ni voznika, ki bi se lahko z njo ukvarjal in zaznal ter se odzval, če bi izgubljala tlak, to pa se v urbanih okoljih, kjer naj bi veliko delovala samodejna vozila, hitro zgodi. Na običajnem avtomobilu, ki ga vozite, boste verjetno na volanu ali pedalu za plin začutili, ko se pnevmatika prazni, v samodejnem vozilu pa ne bo voznika. Tudi pnevmatika aero, ki je zamišljena za leteči avtomobil, je brezzračna, a bi njene napere, ko bi se kolo obrnilo postrani, pri letenju delovale kot lopatice rotorja za potisk pri vzletanju.


Ali se še ukvarjajo s konceptom kroglaste oblike, ki so ga predstavili pred tremi leti


Gre za razmišljanje v podobnem duhu – o novih horizontih, da se spodbudi razmišljanje, razprava pri nas samih, da odkrijemo druge partnerje, ki jih takšno razmišljanje zanima. Veliko raziskav poteka po svetu, a morda tega ne bi odkrili sami, tukaj pa se pokažemo in ljudje se oglasijo pri nas.


Mislite, da bodo leteči avtomobili res kdaj kolikor toliko množični?


Ni smiselno govoriti o napovedih, res nočem početi tega. Za nas, ki se ukvarjamo s tehniko, je pomembno, da smo pripravljeni na vse, kar bi se razvilo novega.
 

Sodelovali ste v programu Tesloop? Za kaj je šlo, kakšne so izkušnje?


Na avtomobile v tem programu – vozili so med dvema mestoma, ravno na razdalji, kot je zmogljivost akumulatorja, da so ga napolnili, zamenjali operaterja in šli nazaj – smo namestili naše inteligentne pnevmatike, s tipali, s katerimi smo lahko spremljali temperaturo in tlak tam, kjer je bilo v nekem trenutku vozilo, na podlagi tega pripravili algoritme, s katerimi bi bilo mogoče predvideti, kdaj se bodo pnevmatike obrabile, in nekaj tednov vnaprej vedeti, kdaj jih bo treba zamenjati, in to organizirati tako, da ne jemlje časa, torej znižati stroške. Zdaj podobno spremljamo večjo floto na območju San Francisca, da bi dobili podatke v še večjem obsegu.
 

Bo kaj podobnega kdaj naprodaj?


Sodelujemo z nekaterimi avtomobilskimi proizvajalci in morda bo to v prodaji v nekaj letih, naprej pri dražjih avtomobilih in nato navzdol po cenovni lestvici.

Laurent Blanchet, Peugeotov produktni šef za osebne avtomobile.<br />
Foto Gašper Boncelj
Laurent Blanchet, Peugeotov produktni šef za osebne avtomobile.
Foto Gašper Boncelj

 

Avto mora biti lep, šele potem se odločimo o pogonu


Peugeot je verjetno najmočnejši del zdaj trojne skupine PSA, ki poleg Citroëna vključuje še Opel. Pri njem najprej pokažejo glavne tehnične novosti in usmeritve. Tokrat nam jih je razložil produktni vodja za vse osebne avtomobile v znamenju leva, Laurent Blanchet.


Ali bodo v povsem novem peugeotu 208 takoj na voljo vsi pogoni


Da, to je načrt, hkrati bo stekla prodaja baterijskega, bencinskega in dizelskega modela. Trg je zdaj odprt, ljudje ne potrebujejo več posebne oblike za neko vrsto pogona, hočejo avto, ki jim je všeč na pogled, potem pa se bodo odločili o pogonu. To je naša filozofija in imamo posebno prilagodljivo platformo. Pričakujemo, da bo delež baterijske električne izvedbe v povprečju znašal 10 odstotkov.


Ali bodo imeli baterijske električne izvedbe tudi pri večjih modelih


Pri njih bomo uvodoma zelo hitro imeli priključne bencinske hibride. So pa vse platforme zelo prilagodljive, tako pri manjših kot večjih modelih, to tudi ne bo zelo vplivalo na prostornost vozila.


O prihodnosti njihovih zelo uspešnih dizelskih motorjev HDi


Gre za vprašanje komunikacije, saj so primernejši za doseganje manjših emisij CO2 kot bencinski motorji. Pomembni so za flote. Vlaganj vanje ni več, a je agregat 1.5l še skoraj popolnoma nov. Videli bomo, kako se bo odzval trg.


Ali je fenomen športnih terencev dosegel vrh


Pri naših kupcih so SUV-i cenjeni, a nimajo dobre aerodinamike, zato poskušamo dati nov zagon (kombi)limuzinam. Model 508 porabi na avtocesti za približno liter manj goriva kot 3008. Mislim, da imajo ljudje limuzine radi, le pripraviti jih moramo tako, da bodo videti atraktivno.


Kako bo s prodajo, če bi si mladi avtomobile le delili


V podjetju imamo dva stebra. Prvi, močnejši, je prodaja avtomobilov, drugi je razvijanje storitev, kot je deljenje avtomobilov. Ne vem, kako močno bo šlo vse skupaj v tej smeri. Tega drugega ne izvajamo sami, ampak kupimo družbe, ki so na tem področju specialisti.

Komentarji: