Doma med koralami

Barva leta 2019 se pojavlja v naravi, hkrati pa povzema živahno prisotnost na družabnih omrežjih
Fotografija: barva leta je odtenek s številko 16-1546 Foto Arhiv Pantone
Odpri galerijo
barva leta je odtenek s številko 16-1546 Foto Arhiv Pantone

Letošnje leto se je iz ultravijolične, v znamenju katere je bilo lansko, potopilo v koralno rdečo, s kakršno kradejo poglede tudi zlate ribice, sončni zahodi in hibiskusovi cvetovi. Ali rečeno povsem natančno, barva leta 2019 je odtenek 16-1546 iz Pantonovega barvnega sistema za modo in notranje oblikovanje in dom, njihove najbolj široko uporabljene barvne lestvice za modno in tekstilno industrijo ter notranje oblikovanje.

Koralno rdeča je odtenek, v katerem naj bi brbotal letošnji zeitgeist, vsaj tako so zaznali strokovnjaki s Pantonovega inštituta za barve. Izbrana naj bi po njihovem videnju povezovala naš svet tehnološke obsedenosti z naravo. »Barva izravnava leče, skozi katere izkušamo našo naravno in digitalno resničnost, in prav to nedvomno drži za koralno. To je barva polnega okusa, ki se pojavlja tudi v naravi in hkrati predstavlja živahno prisotnost na družbenih omrežjih in sodobno življenje. Potrošniki hrepenijo po človeški interakciji in družbeni povezanosti,« je odločitev povzela izvršna direktorica inštituta za barve Pantone Leatrice Eiseman. To pogosto navajano avtorico devetih knjig revija Fortune in Wall Street Journal označujeta za eno najvplivnejših ljudi v svetu barv.
 

Od zabavne industrije do turističnih destinacij


V časih, ko globalno segrevanje ogroža koralne grebene, izbor njihove barve preusmerja našo pozornost proti naravi. Ta radoživa, sočna in zrela barva pa simbolizira tudi potrebo po optimizmu in radostnih opravilih, nas objame s toploto in nas nahrani, prinaša poživilo in ugodje v nenehno spreminjajočem se okolju, še dodajajo.
Barve leta nikoli ne najdejo čez noč. To je proces, ki zahteva daljšo analizo in premislek skupine strokovnjakov z inštituta Pantone, ki svet prečešejo po dolgem in počez. Aktivno iščejo splošne barvne trende in nove barvne vplive pa tudi barvo, ki vznika in se kaže kot vse bolj pomembna na vseh področjih oblikovanja. Pogledujejo k zabavni industriji in filmski produkciji, umetniškim razstavam in novim umetnikom, uličnim slogom, modi, vsem področjem oblikovanja, priljubljenim turističnim destinacijam in tudi novim življenjskim slogom, priljubljenim igram in družbenoekonomskim razmeram. Vplivi vznikajo iz novih tehnologij, materialov in tekstur, relevantne so družbene platforme in celo prihajajoči športni dogodki, ki običajno ukradejo pozornost sveta.

Barva leta Foto Shutterstock
Barva leta Foto Shutterstock


Izbira barve leta je bolj zaznava kot napoved, katera barva bo prišla v modo, čeprav ima njena najava velik vpliv na oblikovanje. Lanski izbor kraljevsko vijolične, denimo, je zbujal sumničenje, da so jo izbrali zaradi kraljeve poroke leta med princem Harryjem in Meghan Markle. Ali pa zato, ker je mešanica (dekliške) rožnate in (fantovsko) modre in bi utegnila postavljati kulturna preizpraševanja spolnih norm, kot sta to počeli barvi leta 2016, svetlo roza in sinje modra. A v resnici ni bilo nič od tega. Po uradni razlagi so ultravijolično izbrali zaradi časa, obdobja, ki da je zahtevalo inventivnost in domišljijo. Na modri temelječa vijolična naj bi zbujala ustvarjalno inspiracijo ter popeljala človeško zavest in potencial na višji nivo, predvsem pa osvetljevala tisto, kar naj bi še prišlo, so pojasnjevali njen izbor. Predlansko leto je žarelo v živozeleni, saj naj bi Zemljani tedaj kazali vse večjo željo po ponovni povezanosti z naravo in tistim resničnim oziroma se želeli oddaljiti od tehnologije. Leta 2016 sta bili kot barvi leta, kot že rečeno, razglašeni svetlo modra in svetlo rožnata oziroma prvič dve barvi.
 

Prvič v novem mileniju


Barvo leta so pri Pantonu prvič razglasili za leto 2000, s čimer so brez dvoma ustvarili vsakoletno uspešno oglasno kampanjo ter si povečali prepoznavnost, svetlo modri odtenek z oznako 15-4020 TC so za povrhu razglasili še za barvo tisočletja. Iz življenjskih slogov na prelomu v novo tisočletje so menda zaslutili, da bodo potrošniki iskali notranji mir in duhovno izpolnitev, medtem ko smo se gibali proti negotovi, a vznemirljivi prihodnosti, zato naj bi v tem stresnem in visokotehnološkem obdobju iskali uteho. In sinje modra naj nas bi pri tem pomirjala. So pa tudi njihove tedanje študije pokazale vsaj nekaj bolj oprijemljivega, da je modra najljubša barva oblikovalcev in potrošnikov po svetu, ne glede na kulturo, spol ali geografsko lego, zato so jo za barvo tisočletja izbrali tudi zaradi njene množične privlačnosti in univerzalnosti, tudi spolne, pa tudi zato, ker primerna za vse potrošne izdelke, celo do avtomobilske industrije. Svetlo modra je simbolizirala tudi vodo, o pomenu katere se je zavedanje dvigovalo že pred dvema desetletjema, hkrati z zavedanjem o prekomernem izkoriščanju naravnih virov in onesnaževanju okolja.

Ameriško podjetje Pantone s sedežem v Carlstadtu v New Jerseyju je z inovativnim barvnim sistemom, ki ga je leta 1963 predstavil njegov ustanovitelj Lawrence Herbert, povzročilo pravo revolucijo v svetu grafičnega oblikovanja, saj je z njim oblikovalcem in tiskarjem omogočilo, da so lahko določeno barvo v povsem enakem tonu reproducirali kjerkoli na svetu. Sčasoma pa so svoj koncept razširili še v druge industrije, katerih pomemben del so barve, in zadnjih osem let se ime Pantone razširja celo do istoimenskega hotela v Bruslju. •

Komentarji: