Ivana Orleanska in Gaultier

Francoski oblikovalec je z Evrovizijo povezan že od otroških let, z Madonno pa imata za sabo trideset let modnih zgodb

Objavljeno
25. maj 2019 09.00
Posodobljeno
25. maj 2019 09.00
Občudovalca drug drugega in tandem, ki odra ne zapusti že več desetletij.
Ne glede na vse, kar se je v zadnjih dneh napisalo in izreklo o Madonninem evrovizijskem nastopu v Izraelu, bi se vsi lahko strinjali, da je pop ikona na pragu tretjega življenjskega obdobja spet ustvarila šov, ki se je vpisal v zgodovino.
In četudi Evrovizija ni ravno med referencami v modnem svetu, se tudi v tej zgodbi sveti ime francoske visoke mode. Jean Paul Gaultier (JPG) je Madame X na oder v obliki templja poslal v novi različici korzeta – kosa, ki ga tako rekoč že tri desetletja ni slekla – kot kakšno futuristično Ivano Orleansko. »Zato ker je kot neke vrste zmagovalka, recimo borka,« je pojasnil modno navezavo na kmečko dekle, ki je začutilo božji klic, naj reši Francijo pred Angleži, na koncu pa so jo mučili in sežgali na grmadi. Tudi sama se je videla kot »Madame X – borka za svobodo«, hvaležna za priložnost, da širi sporočila miru in enotnosti, toda kako je bila zares videti, morda še najbolj plastično povzema komentar Gaultierjevega sledilca: »Všeč mi je vaše delo, toda tokrat je bilo preveč vsega: korzet, vlečka, kovinske rokavice, očesna preveza, na tone nakita, krona … Dobesedno se ni mogla premikati na odru.« In naposled so jo zaradi njenega pevskega nastopa tako rekoč zažgali na grmadi družbenih omrežij.


Vrsta drugih slavnih oblikovalcev


A to je bila le ena od epizod v zgodovini tega slavnega pevsko-modnega »dvojca«. Za sabo imata že trideset let modnih zgodb, iz zgodovine svetovne pop kulture pa brez dvoma najbolj štrli koničasti korzet, ki ji ga je ukrojil za turnejo Blond Ambition leta 1990. Na isti turneji, v Tokiu, je nosila tudi njegov živo rožnat komplet s perjem, njegovi so bili tudi hlačni komplet na turneji Drowned World leta 2001 v Barceloni pa bolj zadržana črna oprava, komplet po bibličnih vzorih in bel kostim v slogu Johna Travolte na turneji Confessions pet let zatem. Tudi leta 2012 je med turnejo MDNA nosila belo srajco, steznik in hlače s podpisom JPG. Njun profesionalni odnos pri Voguu označujejo kot najbolj plodnega od vseh, čeprav je za Madonno, dolgo preden sta Lady Gaga in Beyoncé svoje odrske obleke povzdignili v umetniške kose, kreirala že vrsta drugih modnih oblikovalcev najvišjega ranga: Riccardo Tisci (Givenchy), Versace, Alexander Wang, Gucci, Jeremy Scott (Moschino) ...

Daljši, kot se zdi, je tudi seznam tistih pevcev oziroma pevk, ki so v Gaultierjevih kreacijah nastopili na tekmovanju za pesem Evrovizije. Minulo soboto je v netekmovalnem delu finala v njegovi rumeni obleki zapela izraelska transseksualka Dana International, v njegovi črni obleki, ki je z barvitim perjem na rokavih spominjala na papigo aro, je pred enaindvajsetimi leti Izraelu pripela zmago. Kot je dejala, je nihče pred tem še ni tako celostno uredil. Teden pred nastopom je odšla v Pariz, JPG pa je k sodelovanju povabil tudi frizerja in mojstre ličenja. Francoskega oblikovalca je za svoj videz angažirala tudi ob svojem nastopu leta 2011, ko je nosila svetlo zeleno kreacijo iz prepletenih trakov.

image
Foto Reuters Jean Paul Gaultier je Madame X na letošni evrovizijski oder poslal v novi različici korzeta – kosa, ki ga tako rekoč že tri desetletja ni slekla.

 

Tudi Serge Gainsbourg


JPG je leto pozneje oblekel francosko predstavnico Anggun, leta 2013 pa gostiteljico Evrovizije v Malmöju na Švedskem Petro Mede. Pobuda je prišla iz švedskega muzeja za arhitekturo in oblikovanje ArkDes, kjer so mesec zatem odprli njegovo razstavo. Kot je povedal producent prireditve Christer Björkman, ju je z gostiteljico večera Petro Mede vključil že v ustvarjalni modni proces, kjer so tehtali različne ideje, materiale in obleke, ter upošteval napovedovalkine želje in tisto, v čemer ji je bilo udobno. Je pa obžaloval, da tega leta ni oblekel britanske predstavnice Bonnie Tyler. Tu je še avstrijska evrovizijska zmagovalka Conchita Wurst, ki je dva meseca po zmagi na Evroviziji leta 2014 zaključila Gaultierjevo modno revijo v Parizu kot kakšna gotska nevesta v črnem.

Že dolgo je znano, da je francoski oblikovalec velik navdušenec nad Evrovizijo, prireditev je za francosko televizijo tudi že večkrat komentiral in vse od leta 1991 oblekel kar nekaj francoskih predstavnikov. Gledati jo je začel še v otroških letih, to je bilo konec 50. let, skupaj z družino. »To so bili v Franciji nori časi Evrovizije, saj smo vselej zmagovali! V šestdesetih so sodelovali celo ljudje, kot je bil Serge Gainsbourg. In bili so veliki hiti – kar je danes težko razumeti,« je oblikovalec pred časom povedal za portal The Cut. Evrovizija je bila zanj tako navdušujoča in zabavna, da si ni mogel pomagati, da ga ne bi prevzela. Njeno spremljanje je nadaljeval s prijatelji v Parizu, in ker mu je bila tako zelo všeč, si je želel pri njej tudi sodelovati. Amina, za katero je oblikoval obleko leta 1991, je skoraj zmagala.

Pri Evroviziji se mu nikoli niso zdela pomembna oblačila, temveč celoten videz, najboljši pa tisti najbolj neverjetni, kot so bili denimo zmagovalci leta 2006, finski Lordi, oblečeni kot pošasti. V nekaterih pogledih Evrovizija prinaša sporočilo o miru, je ugotavljal pred časom, saj tudi države, ki so bile v vojni, glasujejo druga za drugo, je dejal za nekdanje jugoslovanske republike.

image
Iz zgodovine pop kulture štrli koničasti korzet, ki ji ga je slavni kreator ukrojil za turnejo Blond Ambition leta 1990.

 

Najprej ga je nosil medvedek


Že pred osemnajstimi leti so enega od njegovih koničastih steznikov, ki ga je ustvaril za Madonno, prodali na dražbi v Londonu, in sicer čilskemu modnemu muzeju za skoraj 19.000 evrov. A mnogo preden je korzet oblekla Madonna, ga je nosil Gaultierjev medvedek Nana, ki ga je kot otrok dobil pri treh letih. Za odkritje tega nekdanjega simbola ženskega mučenja, ki ga je spremenil v kos, ki simbolizira žensko moč, pa je bila odločilna babica Marie, medicinska sestra po poklicu. Svojega vnuka je večkrat prosila, ali ji ga lahko zaveže, in to ga je pripeljalo do obsedenosti s to žensko formo. »Korzet ji je oblikoval postavo v časih, ko je bila vsaka ženska videti kot Twiggy. Od teh trenutkov sem bil fasciniran nad idejo, da je mogoče telo spremeniti z oblačili, in idejo, da določena oblačila lahko poudarijo nekaj, kar želiš, in skrijejo tisto, česar ne želiš.«

Čeprav je Gaultierjev korzet za zgodovino mode postal tako legendaren kot bela plisirana obleka Marilyn Monroe iz Sedmih letih skomin ali elegantna črna Audrey Hepburn iz Zajtrka pri Tiffanyju, si nikoli ni mislil, da bo tako odločilen za njegovo kariero. »Bil sem Madonnin občudovalec, tako da sem bil zelo vesel sodelovanja z njo, in ne zato, ker bi bilo to dobro za mojo kariero,« je nekoč izjavil.

Preberite še:

Medvedek v korzetu
»Bolje bi bilo, če bi ostala doma«