Voditelj, vloger, bloger, motivacijski filozof, pripovedovalec zgodb, vplivnež. Viralni modrec, ki ga na youtubu poslušajo milijarde ljudi, samo na facebooku ima 20 milijonov sledilcev. Jay Shetty bo v nedeljo v Ljubljani in »s svojim časovnim strojem« bo poslušalce na Gospodarskem razstavišču popeljal po vseh treh dimenzijah, v katerih živimo. Preteklosti, sedanjosti in prihodnosti.
O čem ta 31-letni Anglež, ki z eksotičnim videzom in širokim nasmehom belih zob spominja na kakega pop zvezdnika, sploh govori milijonom? Nič takega, česar ne bi že slišali. Preproste reči, ki smo jih morda pozabili ali pa so ostale zapisane v knjigah, ki jih nihče ne bere. Da moramo držati obljube samemu sebi, ker le tako držimo obljube, ki jih damo drugim. Da moramo vprašanje, zakaj se to dogaja meni, oblikovati drugače: česa me hoče to naučiti? Da se najboljše življenjske lekcije rodijo v najslabših. Da moramo znati ceniti samega sebe, kajti spodbuda pride vedno najprej od znotraj. Da ne moremo spremeniti tistega, česar ne sprejmemo.
Zlezite iz cone udobja!
Shetty Foto promocijsko gradivo
Že naslovi njegovih predavanj na youtubu povedo vse: Sprememba v svetu se zgodi s tabo (30 milijonov ogledov), Redefiniranje uspeha (10 milijonov ogledov), Ni uspeha čez noč (4 milijoni ogledov), Tehnologija proti humanosti (milijon ogledov). Nič drugačni – preproste resnice – niso njegovi življenjski nauki: ne pustite, da vas preplavi tehnologija, naj bo uspeh kombinacija strasti in cilja, zlezite iz cone udobja, poenostavite si življenje, biti hvaležen je zelo pomembno ... »Življenje je prekratko, da ga ne bi živeli polno in uporabili vseh svojih potencialov,« pogosto pravi. »Če zaupate in verjamete vase, potem lahko naredite življenjske premike.«
Deliti modrost, ki spreminja življenje, na inovativen način, to je njegov moto. Omogočiti ljudem, da se vrnejo k sebi, k svojemu bistvu, svojim interesom. Še svež diplomant londonske poslovne šole je pustil svet kravat in si namesto elegantne obleke nadel meniško haljo v Indiji. Obril si je glavo, se učil starodavnih meditacijskih tehnik, dihanja, nadzora uma in brezčasne filozofije vzhoda. Polovico dneva je delal za skupnost – gradil trajnostne vasi, delil hrano – polovico se je posvečal sebi. Ko se je vrnil, je nekdanjim študentskim kolegom, ki so medtem postali izgoreli menedžerji v korporacijah, predaval o tem, česa se je naučil v samoti. Leta 2016 je ustanovil svoj videokanal na youtubu. Njegov talent je opazila Arianna Huffington
in ga povabila k sodelovanju pri ustvarjanju videov o življenjskem slogu za
Huffington Post.
Motivacijski govorec je odraščal v Londonu. Bil je sramežljiv in vase zaprt fant, pretežek, zaradi česar so ga v šoli trpinčili, a vendar si nikoli ni pustil priti o živega. Kot mladoleten je eksperimentiral z vsem, kar je ponujal svet. Vrgli so ga s šole, on pa je iskal svojo identiteto. Streznila ga je tragična izkušnja, izguba dveh prijateljev, in začel je iskati globlji smisel. Potem je pri osemnajstih spoznal meniha, ki mu je spremenil življenje. Vrnitev domov v zahodni svet je po treh letih, preživetih v Indiji, imela smisel: deliti tisto, kar so ga naučile starodavne modrosti, s sodobnim, digitalnim svetom. Dobesedno. Danes predava največjim korporacijam. Revija
Forbes ga je uvrstila na lestvico
30 pod 30, med najvplivnejše ljudi, mlajše od trideset let.
Po ocenah ima Shetty v Sloveniji od 30.000 do 40.000 sledilcev, mlajših od 50 let.
V Ljubljano tudi iz tujine
K nam ga je povabil zavod Duhovni atelje Potovanje duše, center za duhovno in osebno rast. In zakaj? »Ker je eden tistih ljudi, ki vedo, kako se svet vrti, in zna pomagati na tisoče ljudem, ki se učijo. Predava po celotnem planetu, svetuje največjim podjetjem na svetu, ima neverjetno osebno zgodbo in vse to je sedaj združil v svoji misiji,« pravi Mihael Žmahar, ki poudarja, da gre za edini Shettyjev javni seminar v Evropi in tudi zadnji, saj bo jeseni zagnal lastno produkcijo in ga tako v velikih dvoranah ne bo mogoče videti. Tudi sicer predava le podjetjem ali pa deluje na internetu. »Zgodil se je čudež, da nam ga je uspelo dobiti.« Pripeljati ga k nam ni bilo lahko: za njimi so šestmesečna pogajanja, po Žmaharjevih besedah pa so bile odločilne reference zavoda.
Na seminarju pričakujejo okoli dva tisoč ljudi, vseh starosti in poklicev, z eno skupno noto – močno željo po napredovanju v življenju. Po ocenah ima Shetty v Sloveniji od 30.000 do 40.000 sledilcev, mlajših od 50 let. Žmahar še poudarja, da bodo na Gospodarsko razstavišče prišli tudi iz tujine, iz Srbije, Hrvaške, Nemčije, Romunije. Toda nedeljski dogodek, za katerega so vstopnice stale od 130 do 180 evrov in so večinoma že pošle, ne bo le predavanje, temveč celodnevna prireditev, na kateri bodo nastopili še evropski prvaki v breakdanceu, glasbene skupine ... In zakaj tako? »Tak je naš način dela. Shettyjev prispevek bo dolg skupno šest ur, nastopil bo trikrat, zato poslušalci vmes potrebujejo premor.« Za njegov nastop v Ljubljani so se zanimali tudi tuji mediji, denimo
CNN, a je vse intervjuje vnaprej odklonil.
V čem se Shetty razlikuje od drugih, v današnjem času vse številnejših spletnih vplivnežev? Predvsem močno ravnovesje, ki ga je ustvaril v svojem življenju, pravi Žmahar. Zavod je na začetku tega leta v Slovenijo pripeljal že ameriškega pisca uspešnic
Pogovori z bogom Neala Donalda Walscha s prav tako osupljivo zgodbo od brezdomca do človeka, ki navdihuje in uči milijone. Tudi on uči o tem, kako živeti, da ima življenje smisel. V enem od intervjujev za slovenske medije je poudaril, da ga je takrat, ko je bil najbolj na tleh, rešilo vprašanje: Kaj je tisto, česar še nisem pogruntal? Kaj je tisto, česar ne vem?
»Zvezda si vedno lahko bil le s pomočjo medijev,« meni Eva Vrtačič. Foto Tine Eržen
Vplivneži so simptom sodobnega časa
Eva Vrtačič je antropologinja, asistentka na fakulteti za družbene vede, ki raziskuje informacijske kulture in subkulture. Njeno mnenje o poplavi modrecev, ki jim na spletu sledijo milijoni poslušalcev in bralcev, je preprosto: Nihče več ne bere ...
Zdi se, da so svetovne odre zavzeli spletni vplivneži. Od kod, zakaj ta fenomen?
V najširšem smislu so simptom sodobne dobe večopravilnosti. Poenostavljeno rečeno, nihče več ne bere, saj to početje zahteva celega človeka, namesto tega vsi poslušajo podkaste in spletne debate, saj lahko zraven tečejo, pomivajo posodo ali se obenem posvečajo drugim ljudem. Posledica tega je poplava novih »modrecev«, raznih newageevskih in drugih gurujev, ki nam pravzaprav prodajajo banalne, enostavne, »stare fore«, ampak z njimi dosegajo novo publiko. Publiko, ki ne posega po knjigah, ne hodi na fakulteto ali pa tam profesorjev ne posluša, ker skrola po instagramu. Russell Brand, Jay Shetty in Jordan Peterson morda govorijo nekoliko različne stvari (čeprav niti ne vedno), ampak skupno jim je prav to: ravno dovolj so razgledani, da impresionirajo tiste, ki niso. Bi se kar strinjala z znano oceno, da so to »pametnjakoviči za bedake«.
Bedak pa je kdo?
Da se razumemo: samo zato, ker govorijo puhlice, nikakor niso bedaki niti oni niti njihova publika, ki jih nekritično obožuje. Prej smo bedaki vsi drugi, ki za vsako ceno in v vsakem trenutku vztrajamo v slonokoščenih stolpih sofisticiranega akademskega jezika. Če se sodobna družboslovna in humanistična misel ne bo znala »prevesti« v verzijo in izpeljave, ki bodo široko razumljive, bo v javnosti vedno bolj sprejeta kot nepotrebna in nepomembna, nadomeščali pa jo bodo pop biologicistični in newageevski uvidi tistih, ki jim ni odveč nagovoriti širokih množic. Ker so to večinoma tisti, ki jih motivira problematična ideologija (neoliberalizem, individualizem, pogosto konservativizem, biologicizem ...), se solidarni in odprti družbi v prihodnosti slabo piše. Zvezda si vedno lahko bil le s pomočjo medijev, prevladujoča medijska forma pa se skozi zgodovino pač spreminja.
Si danes lahko zvezda brez družbenih medijev?
Družbeni (ne družabni, so mnogo več kot to) mediji so pač trenutno kanal, ki se prodaja kot najbolj avtentičen. To je v veliki meri odgovor na krizo tradicionalnih medijev in njihovih modelov: ljudje jim ne zaupajo, zato so vsi odkloni od tipičnih medijskih standardov sprejeti z odobravanjem. Obenem to omogoča raznim alternativnim pogledom na »resnico«, da vzpostavijo svoje lastne, »neodvisne« medijske prezence, se predstavijo kot žrtve, ki jih prevladujoči medijski diskurz izključuje, in tako perpetuirajo svoje sporne ideje.