Teden v znamenju sendviča: kakšne imamo torej radi?

V morju oblik in okusov Slovenci še vedno najraje ugriznemo v »klasiko«.

Objavljeno
15. februar 2019 17.15
Posodobljeno
15. februar 2019 17.56
V času modnih prehranskih zapovedi (vegetarijanstvo, veganstvo, brez glutena ...) so še vedno med najbolj priljubljenimi in prodajanimi tisti sendviči, v katerih so pršut, šunka, tuna, suha salama in perutnina. FOTO: Jure Eržen
Sendvič, ki je zaznamoval teden, je skrivnostni ukradeni sendvič. Ne vemo, kakšen in od kod je bil ter kolikšna je bila njegova cena. Zdaj že nekdanji poslanec Darij Krajčič se je odpravil v trgovino, izbral neki sendvič, in ker ga tri minute ni nihče opazil, se je odločil, da ga bo ukradel. Šli smo po njegovi sledi in po sledi vseh slovenskih sendvičev, ki jih vsak dan znosijo na police prodajaln številna podjetja, uradno pa jih ne prešteje nihče.

Ne podcenjujte dobrega sendviča, pišejo ljubitelji tega prigrizka po svetu, ki so mu namenili tudi svoj dan, 3. november, v Angliji praznujejo celo teden sendviča. To je priložnost, ko naj bi človek uporabil domišljijo in jo stlačil med dve rezini kruha. In kakšna je slovenska klasika? Belo pekovsko pecivo, salama, sir in solata. Še vedno? Še vedno! Tako pravijo naši sogovorniki iz sendvičarn velikih in malih podjetij.



Algoritem, ki vlada slovenskemu sendviču, je preprost: približno petdeset odstotkov kruha, dvajset salame, dvajset sira, preostanek pripade namazom in zelenjavnim oblogam. Ali bolj nazorno: dva kosa bagete, štiri rezine salame (odvisno od vrste, če je suha, celo kos več), dve rezini sira, dve rezini paradižnika, dve rezini solate in namaz.


Najbolj priljubljeni in prodajani


V času modnih prehranskih zapovedi (vegetarijanstvo, veganstvo, brez glutena ...) še vedno za najbolj priljubljene in prodajane veljajo tisti, v katerih so pršut, šunka, tuna, suha salama, perutnina. Ali kot temu pravi vodja proizvodnje v podjetju Digit: zlati asortiman. Podjetje, v katerem vsak dan pripravijo nekaj sto sendvičev, sicer spada med male proizvajalce, ki pa so pomembno prisotni ravno v službenih okoljih. Večina naročil pride iz Sloresta, ki ima restavracije v številnih podjetjih.

V sendvičarni Užitka, ki ima štiri poslovalnice v Celju, Domžalah in Velenju, vsak dan naredijo 1500 sendvičev. Pri njih strogo uporabljajo belgijski in nemški kruh, večino mesnin podjetja Panvita, pršut je italijanski, siri nemški, zelenjavo kupujejo pri slovenskih uvoznikih, odvisno od sezone. A tudi tu je sestava podobna, cenovni razpon pa od 1,60 do 3,50 evra za sendvič.

image
Ime tedna? Sendvič. FOTO: Getty Images/istockphoto


V dveh sendvičarnah Mercatorja na teden pripravijo 20.000 sendvičev, ki jih poznamo pod imenom Minute. Dvajset vrst teh sendvičev ima rok uporabe en dan, približno 10 vrst pa zdrži celo do sedem dni. Vsi so zaviti v folijo. Okusi so raznovrstni: sendvič z mocarelo, kuhanim pršutom, slim fit, vegetarijanski s humusom, s puranjimi prsmi, s paniranim piščančjim mesom, z mortadelo, dimljenim lososom … Novost sta recimo koruzni trikotnik s savinjskim želodcem in bavarski trikotni sendvič s kuhanim pršutom, seveda ostaja tudi klasika: belo pekovsko pecivo, sir, piščančja salama in solata.

Cene sendvičev Minute se gibljejo od 1,45 evra za sendvič s piščančjimi prsmi do 3,89 evra za kombinacijo z dimljenim lososom. V Sparovih trgovinah, kjer vsak dan prodajo 7000 sendvičev, so morda vendarle rekorderji: od 15 do 50 vrst sendvičev je pod znamko Spar To Go in vsi so praviloma sestavljeni iz slovenskih sestavin, kombinacije pa se slišijo skorajda neverjetno. Cenovni razpon je od 1,99 do 2,40 evra. In kako je v Žitu, tako rekoč velikanu slovenskih sendvičev? Vodi duo šunka in sir, cenovni razpon pakiranih sendvičev je od 1,99 do 2,40 evra, v 34 pekarnah jih pripravljajo za takojšnjo uporabo, zavijejo jih le v papirnato vrečko.

image
Sendvič. Foto Delo


Na tehtnico


Med najbolj znanimi blagovnimi znamkami sendvičev so tudi Tvojih 5 minut iz programa podjetja Don Don. Prodajajo jih na vseh bencinskih servisih po Sloveniji, avtomatih in tudi trgovskih verigah. Vsak dan v podjetju pripravijo več kot 10.000 sendvičev, ki imajo tri prepoznavne oblike: v štručki, na blazinici in angleške trikotne sendviče. Tudi tu je najbolje prodajani klasik (s šunko), s tuno, pohanček, s suho salamo in pršutom. Vsi sendviči so pakirani, v podjetju poudarjajo slovenski izvor, sledijo splošnemu okusu kupcev in jih občasno presenetijo z novim.

V morju sendvičev je velika večina zavita v prozorno folijo in drugo embalažo. Kje pa lahko dobimo sendvič, ki ga pripravijo pred nami? Še vedno v Maxiju, kjer eksperimentirajo z okusi, znani so tudi po »metrskem« sendviču. Kilogram stane 11 evrov. Sicer se cene gibljejo od 1,50 do 2,80 evra za kos, sendviče pa pripravijo sveže navsezgodaj zjutraj. Najbrž bi nas danes marsikje čudno pogledali, če bi tako kot v starih časih stopili v trgovino in rekli: »Eno žemljo, prerezano čez pol, notri pa tri dekagrame pariške, prosim ...«