Usodno razmerje

Catherine Deneuve in YSL na prvi letošnji dražbi Christie‘s v Parizu
Objavljeno
18. januar 2019 09.00
Posodobljeno
18. januar 2019 15.12
Yves Saint Laurent s Catherine Deneuve leta 1982 ob praznovanju 20. obletnice delovanja modne hiše YSL Foto Jean-Luce Huré Foto www.christies.com
Znamenita ugotovitev velikana francoske mode Yvesa Saint Laurenta, da moda pride in gre, slog pa je večen, še kako drži za njegovo muzo Catherine Deneuve.

Njen modni slog tako v filmu kot v zasebnem življenju je postal večen predvsem po oblikovalčevi zaslugi. Danes so v dražbeni hiši Christie's v Parizu odprli razstavo več kot tristo kosov iz njene garderobe s podpisom YSL, v četrtek, ob koncu pariškega tedna visoke mode, jih 130 prihaja na dražbo.

Preberite še:
Yves Saint Laurent


image
AFP Na ogled do dražbe prihodnji četrtek Foto Alain Jocard/ AFP


Ti nosijo oznako haute couture in so bili oblikovani in sešiti posebej zanjo, že dan prej oziroma med 23. in 30. januarjem pa bodo na spletu začeli dražiti še kakšnih 170 oblačil, čevljev in modnih dodatkov iz kolekcij prêt-à-porter Yves Saint Laurent Rive Gauche. Za prodajo se je prva dama francoskega filma odločila zaradi prodaje dvorca v Normandiji, kjer jih je hranila desetletja. Ob tem pa izjavila, da se od njih ločuje s posebno žalostjo in da so »to oblačila zelo nadarjenega moža, ki je oblikoval samo zato, da bi polepšal ženske«.


Od sredine 60. let


Tudi sicer pariški teden mode menda nikoli ne mine brez Catherine Deneuve. Pred modno revijo jo je mogoče srečati kje pred vhodom, kako nonšalantno kadi, po koncu pa v zakulisju, kjer klepeta in pije šampanjec.

Vselej je sedela na modnih revijah svojega velikega prijatelja Yvesa Saint Laurenta, v ospredju vrste zasebnih naročnic; da bi mu izkazala podporo, je nosila tudi oblačila, ki jih je zasnoval posebej zanjo. Bila je med prvimi kupci v njegovem novem salonu linije prêt-à-porter Rive Gauche, ko ga je odprl leta 1967, in je ostala njegova muza vse do njegove smrti 2008. Srečala sta se sredi 60. let na pobudo Catherininega tedanjega (in edinega) moža, britanskega fotografa Davida Baileyja. »Bila sem povabljena, da se predstavim kraljici Elizabeti II., in moj mož je predlagal, naj za večerno obleko prosim Yvesa Saint Laurenta.«
Bila je stara 22 let. Tedaj je že zaslovela v filmu Cherbourški dežniki Jacquesa Demyja, prejemnika zlate palme leta 1964, in je v atelje YSL na Rue Spontini v Parizu prihitela s fotografijo obleke iz njegove prejšnje rusko navdahnjene kolekcije.

image
AFP od skupno okoli 300 kosov, jih bodo 130 prodali na četrtkovi držabi, preostale pa bodo že dan prej začeli dražiti po spletu. Foto Alain Jocard/ AFP


Obljubil ji je, da bo posebej zanjo »ponovil« belo obleko iz krep svile z rdečim svetlečim okrasjem, ki jo je sama opisala za »zelo slovansko, čisto in strogo«. To je bila obleka, ki je začela njuno dolgo sodelovanje in tesno osebno prijateljstvo – podobno, kakršno sta gojila hollywoodska igralka Audrey Hepburn in francoski modni oblikovalec Hubert de Givenchy. Na slovesnosti, s katero je YSL leta 2002 zaznamoval 40-letnico kariere v visoki modi, mu je njegova svetlolasa muza dejala: »Moje najlepše ljubezensko razmerje traja s tabo.«
 

Legendaren črn plašč Lepotice dneva


Njuno razmerje se je že v drugi polovici 60. let razširilo v igralkino filmsko kariero. Za njeno vlogo Séverine Serizy v filmu Luisa Buñuela Lepotica dneva leta 1967 je YSL ustvaril celotno garderobo. Séverine, mlada buržujka, ki smisel življenja najde v ljubimkanju s poročenimi moškimi v bordelu, se enkrat zdi krhka, drugič zapeljiva. V modni spomin sta se vtisnila zlasti legendarni plastičen črn plašč in črna obleka na A s satenastimi manšetami in ovratnikom.

Kosi iz filmskih kostumografij YSL so se uspešno razširili tudi med navadne smrtnice. Samo v enem letu so menda prodali 200.000 parov čevljev z nizko peto in zaponko, ki jih je nosila kot lepotica dneva. Njen modni mag jih je ustvaril v svoji kolekciji haute couture pomlad/poletje 1965, izdelal jih je slavni čevljar Roger Vivier, poimenovani so bili po filmu in so postali kultni par obutve. Nosili sta jih celo Jackie Onassis in Wallis Simpson. Zaradi priljubljenosti filma pa se je povečala tudi prodaja trenčkota, ki je bil del kolekcije Saint Laurent Rive Gauche iz leta 1966.

image
REUTERS Na prodaj bodo tako oblačila houte couture kot iz linije prêt-à-porter Rive Gauche Foto Benoit Tessier/ Reuters


Po tem filmu je Catherine Deneuve kot pravo Parižanko oblekel za Chamade, film Alaina Cavlierja, posnet po istoimenskem romanu Utrip srca Françoise Sagan. Sledila je kostumografija za Sireno z Misisipija, vzeta kar iz kolekcije Rive Gauche pomlad/poletje 1968, v kateri je bila ob Jean-Paulu Belmondu videti manj nedolžna in bolj femme fatale. Režiser filma François Truffaut je YSL opisoval za največjega cinefila med vsemi velikimi oblikovalci; po njegovem je razumel, kaj naj bi filmski kostumi bili, in jih je bil zmožen zasnovati tako, da so bili udobni in v slogu.


Catherine, njegova ljuba


»Predirljiva resnost YSL med pomerjanjem in njegov sramežljiv šarm v javnosti sta zaznamovala vsa leta, ki sva jih preživela skupaj. Imela sem jih le dvajset in sem vstopala v svet tega prestiža, ob njem sem brusila oči in okus,« se je igralka zavedala pozitivnih strani prijateljstva. Vezala sta ju tudi »nor smeh in melanholija«, ob njem je bila ob vseh okroglih kariernih obletnicah, tudi kot manekenka v črnem kostimu, njegovem najprepoznavnejšem modnem kosu, v izteku retrospektivne modne revije 22. januarja 2002, ko je v Centru Pompidou slavil 40. obletnico delovanja in se poslovil od mode. Ko se je sedem let pozneje, star 71 let, poslovil od tega sveta, mu je v cerkvi Saint Roch v bližini Louvra prebrala pesem Walta Whitmana. Vmes sta si pogosto pisala. »Naslavljam jo s Catherine, moja ljuba, ona pa mi pošlje svetlorožnate vrtnice,« je pred mnogimi leti YSL dejal za revijo Elle.

image
AFP Yves Saint Laurent v Centru Georges Pompidou v Parizu, ko se je z zadnjo revijo poslovil od svojega aktivnega ustvarjanja Foto Jean-Pierre Muller/ AFP


Ko sta predlani sinova Audrey Hepburn na dražbo poslala okoli 500 maminih osebnih predmetov, je izkupiček nekajkrat presegel pričakovanja ter se ustavil pri 6,67 milijona evrih. Zanimivo bo videti, kako visoko bodo kupci ocenili garderobo svetlolase filmske dive. Izklicne cene njenih plaščev, večernih oblek, kostimov in dodatkov se raztezajo tja med 3000 in 5000 evri, na kolikor je, denimo, ocenjena ikonična svetlorožnata obleka iz samih tankih verižic iz leta 1969, v kateri je srečala Alfreda Hitchcocka in je bila pred četrt stoletja razstavljena na retrospektivi YSL v New Yorku. Naprodaj so tudi večerna obleka iz žameta in zlate niti, ki jo je nosila na oskarjih leta 2000, kostim z dolgim krilom s podelitve zlatih globusov za najboljši tuji film Indokina 1993, obleka iz turkiznega šifona, ki jo je oblekla za kanski filmski festival 1997, črn volnen kostim, v katerem je leta 1982 počastila 20. obletnico delovanja modne hiše YSL ...

image
REUTERS Za prodajo se je odločila zaradi prodaje dvorca v Normandiji, kjer jih je hranila desetletja. Foto Benoit Tessier/ Reuters


Catherine Deneuve očitno nikoli ne bo iz mode. Poznavalci so njen aktualni vpliv prepoznali v prvi kolekciji Riccarda Tiscija za Burberry ter v predjesenski kolekciji Versaceja lani, v modo je prišla tudi njena značilna lasna žametna pentlja. Tudi modne leopardje vzorce, ki so preplavili hitro modo, so povezali s prav tisto obleko z živalskim vzorcem v sivem tonu, ki jo je oblekla sredi 80. let.