Žabe na Stritarjevi

100 let Citroëna: Razstava legendarnih avtomobilov francoske znamke, ki so vozili in še vozijo po slovenskih cestah.

Objavljeno
14. junij 2019 11.00
Posodobljeno
14. junij 2019 11.07
Bile so Citroënove žabe, pa ne le te. Še mnogi drugi modeli te znamke, ki so tako ali drugače pisali zgodovino avtomobilizma, so bili včeraj zbrani v središču Ljubljane, s čimer so ljubitelji francoske znamke, ki jih tudi pri nas ni malo, zaznamovali njeno stoto obletnico.

»Čeprav živimo v zelo skomercializiranem svetu, Citroën še vedno ni tako množično navaden, povezuje ljudi, pri teh avtomobilih je udobje na prvem mestu,« odvrne Aleš Krajnčan, predsednik slovenskega kluba ljubiteljev citroënov, ko ga vprašam, zakaj mu je znamka tako pri srcu. Očitno je še komu, saj ima klub skoraj 600 članov. »Skrbimo za Citroënovo dediščino, solidarnost, medsebojno in vozniško kulturo, zato smo se odločili na enem mestu zbrati skoraj 30 tako ali drugače legendarnih modelov, imeli s tem kar nekaj dela, a nam ga ni žal.« Tudi Krajnčan ima na razstavi svoj avtomobil, karavanski ami 8 v posebni modri barvi, ki ga je »po smešno nizki ceni« rabljenega kupil v Franciji, šele čez čas obnovil in dobro popravil, danes pa ga, razen pozimi, še vedno vsak dan vozi njegova žena.

image
Ami je priljubljen tudi pri nas, navsezadnje zaradi Cimosa. Ami 8 je bil tudi v karavanski izvedbi break, starega je našel in obnovil predsednik slovenskega kluba ljubiteljev citroënov Aleš Kranjčan.
Foto Tomi Lombar


Podobnega so sicer izdelovali pri nas, v koprskem Cimosu, tako kot še amija in sestavljali diane, v Šempetru pa diane in model GS, ki je bil prav specifično slovenski, s štirimi Saturnusovimi okroglimi lučmi (izdelovali so ga do leta 1981). Takšnega ima tudi Jožko Tomšič, direktor podjetij P Automobil Import in C Automobil Import, ki v Sloveniji skrbi za interese znamke Citroën.


Vaša visokost


image
SM, ki še danes velja za najdražjega citroëna, je bil eden od simbolov francoske hitrosti, poganjal ga je Maseratijev motor.
Foto Tomi Lombar


Ampak na svetovni ravni so bili še bolj legendarni modeli. Nekje sredi vrste zbranih je včeraj stal citroën SM, simbol sedemdesetih let prejšnjega stoletja, ko so Francozi obvladovali največje hitrosti: letalo concorde, vlak TGV in SM z Maseratijevim motorjem. Sa majesté​, vaša visokost, so mu rekli, izredno priljubljen je bil v ZDA in je še danes najdražji citroën. Prav zraven sta stali še dve legendarni žabi, ena, starejša, v povsem originalni izvedbi, še ne obnovljena, ter posodobljena in prenovljena izvedenka, da se vidi, kaj je mogoče narediti z obnovo. S tem modelom je Citroën res zaslovel s hidropnevmatskim vzmetenjem in izjemnim udobjem, v tehničnem smislu je verjetno pustil največji pečat.

Skoraj 30 razstavljenih modelov.
Najstarejši C3 iz leta 1924 še vozi.
Legendarni spački, diane in žabe.
Tudi SM z Maseratijevim motorjem.


Morda najbolj kulten je pač legendarni spaček (citroën 2CV), ki je bil na razstavi tudi v povsem originalni izvedbi in do potankosti obnovljen. Zamišljen je bil kot povojni avtomobil za francoskega kmeta, vendar je z robustno zasnovo osvojil še marsikaterega drugega potnika, jasno, ne le v Franciji.

image
Morda najbolj kulten je legendarni spaček (citroën 2CV), ki je bil na razstavi v povsem originalni izvedbi in do potankosti obnovljen.
Foto Gašper Boncelj


Prav tako ni manjkal traction avant (7A), prvi serijski avtomobil s samonosno karoserijo, sprednjim pogonom, posamičnimi obesami. Danes ima te rešitve velika množica avtomobilov, kar priča, kako inovativna in daljnovidna je bila znamka. Njegov lastnik je Gorazd Kavčič, fotograf Gorenjskega glasa. Prej je imel spačka, ker ga čez zimo ni mogel hraniti, ga je prodal, a si je hitro znova želel kakega starodobnika, seveda citroëna. »Francija mi je že sama po sebi blizu, oni so nori na retro stvari, Citroën pa je imel v svoji paleti največ zelo različnih avtomobilov,« pravi Kavčič. Traction avanta je s precej truda, iskal ga je leto in pol, našel na spletu, in sicer na Nizozemskem: »Lastnik je imel kar nekaj interesentov, malo je čakal, pa se je le odločil zame, ker sem bil prvi.« Že takrat je bil avtomobil kot nov in tudi včeraj je bil videti tak. Ni pa bil ravno zastonj …


image
Traction avant – tale je v lasti Gorazda Kavčiča – je prvi serijsko dobil sprednji pogon, samonosno karoserijo in posamične obese.
Foto Tomi Lombar


C3 za ženske


Najstarejši med včeraj razstavljenimi citroëni je bil prav na začetku vrste C3 iz leta 1924, ki kljub častitljivi starosti še vedno vozi. Za tiste čase je bil precej majhen, menda so mu rekli deteljica, z njim pa je Andre Citroën prvič meril na žensko publiko, za katero je dotlej veljalo, da naj bo za štedilnikom …

image
Prav na začetku razstavljene vrste je bil C3 iz leta 1924, ki še vedno vozi. Za tiste čase je bil precej majhen avtomobil, s katerim so prvič merili na žensko publiko.


Na drugem koncu vrste je stal C3 pluriel. Ta še ni starodobnik, a morda kdaj bo. Bil je res nenavaden (serijski!) izdelek, ki sem ga tudi sam v prvih letih novega tisočletja, ko so ga prodajali, večkrat sestavil in razstavil. Pa ne motorja, temveč zgornji del karoserije: pluriel (množina) je v osnovi trivratna limuzina, ki jo je bilo z odstranjevanjem strešnih lokov mogoče spremeniti v kabriolet ali celo mali poldostavnik … Česa tako nekonvencionalnega se lahko spomni le podjetje, kot je Citroën.

image
Pluriel je bil poseben C3, odstraniti mu je bilo mogoče strešna loka in ga spremeniti v avtomobil brez strehe, celo poldostavnik. Foto Gašper Boncelj