Kreativno: Konfiguriraj se

Avtorska fotografija končno postaja zbirateljska strast.
Objavljeno
22. december 2017 09.00
Posodobljeno
22. december 2017 09.00
Matej Povše
Matej Povše

Filter želja je aktiven. Spletni vmesnik, ki nam omogoča izbor po nam vnaprej nastavljenih željah, je prisoten. Čeprav naše želje niso jasno označene in zapisane, nam računalniški algoritmi pri tem lahko pomagajo. In to se podzavestno aplicira tudi na področje avtorskih del.

Avtorska fotografija končno postaja zbirateljska strast. Navdušujejo me obiski domov, v katerih na stenah opazim fotografije. Ne, ne navdušujejo me fotografije neznanih avtorjev, ki jih v neomejenih količinah prodajajo na oddelku stenske dekoracije v trgovinah s pohištvom, temveč fotografije znanih avtorjev, še posebej če so v omejenih podpisanih serijah.

To navdušenje je odvisno predvsem od posameznikovega dojemanja umetnosti in njene pozicije v družbi, pa tudi od trga države, kjer se posameznik nahaja. Odnosa okolice in poklicanih kritikov do avtorske fotografije kot enega izmed neobremenjenih družbenih segmentov. Kjer sito kakovosti ni obremenjeno z elitistično navezo. Dežela, katere jezik je uporabljen v tem zapisu, si počasi dovoljuje to umetnost imeti na steni. Avtorska fotografija je dovolj močna, da s pomočjo posameznikov drugih družb dobiva vrvi, po katerih se je mogoče izvleči iz omenjenih »elitističnih« spon.

Marsikdo se iz svojega otroštva spomni kakšnih − njemu verjetno takrat nepomembnih − stvari iz svojega domovanja, recimo, določenega umetniškega artefakta, določenega avtorja.

Ja, prav ti avtorji so ponavadi najprej ustvarili umetniško delo, in šele nato je delo iskalo lastnika oziroma prostor postavitve. Ne, ni se prilagajalo željam/filtrom naročnika/lastnika in prostoru. Vmesnik ni omogočal lastnikom sten vnaprej določenega filtriranja, ki bi na koncu postregel z želenim rezultatom, izdelkom, okvirjenim v barvi nočne omarice. Potreben je bil premislek. Potrebna je bila velika naklonjenost in povezava s samim avtorskim delom. Ki so ga otroške oči vsakodnevno raziskovale, vse njegove detajle, se včasih tudi podzavestno navduševale nad njim, nad ustvarjanjem nasploh.

Vmesnika želja ni bilo. Ni bilo gumba, ki bi ponujal možnost spreminjanja. Ni bilo kljukice za potrditev, da se iz barvne verzije spremeni v črno-belo. Pred kratkim so me vprašali, vedoč, da so fotografske serije omejene in z vnaprej določenimi velikostmi, ki novim lastnikom zagotavljajo unikatnost in vrednost: »Zelo rad bi imel tvojo fotografijo, ampak ali bi jo mogoče spremenil v črno-belo, ker imam v hiši že nekaj takšnih?« Ali pa: »Tudi velikost bi imel drugačno, saj imam ravno še toliko prostora.« Hm. Moj vmesnik nima integriranega konfiguracijskega filtriranja. Zgolj filter za neumnost.

Matej Povše je fotograf in multimedijski ustvarjalec.

***

Kreativni blogi

Osrednja rdeča nit blogov je kreativnost - kreativnost pri doseganju postavljenih ciljev, kreativnost pri premagovanju ovir, kreativnost pri izboljševanju socialnega in fizičnega okolja, v katerem živimo ...

S kreativnimi blogi vam strežemo vsak petek ob 9. uri, v vlogi njihovih avtorjev pa nastopajo še:

Ana Osredkar, soustanoviteljica iniciative Service Design Slovenia, business development manager po poklicu in service designer po srcu.

Andrej Mercina, arhitekt ter (so)ustanovitelj in direktor biroja Trije arhitekti.

Jernej Stritar, oblikovalec vizualnih komunikacij in partner v oblikovalskem studiu IlovarStritar.

Marko Brumen, po izobrazbi ekonomist in kulturni manager, v prostem času pa zaljubljenec v festivale.

* Tadeja Bučar je komunikologinja, aktivistka in diagnostičarka dobrih idej, ki najbolj uživa v vlogi kreativne vodje skupnosti PUNKT.

Po dosjeju kreativnih blogov lahko brskate TUKAJ.



Kreativno: Konfiguriraj se

Žeja, 2016. Foto: Matej Povše