V obdobju »debelih krav« se s slabostmi javnega sektorja nismo pretirano ukvarjali, tudi zaradi manjše občutljivosti in oportunizma. Večletna gospodarska kriza pa je pričakovano povečala družbeno kritičnost, tudi v šolstvu, visokem šolstvu in znanosti. Sindikati javnega sektorja očitajo državi (vladi in državnemu zboru), da jim namenja premalo proračunskih sredstev. Še najbolj so v ospredju plače in plačna nesorazmerja. Vodstva javnih zavodov pa opozarjajo tudi na premalo vlaganj v infrastrukturo, težave z javnimi naročili in drugo, kar lahko vpliva na kakovost javnih služb. Da gre marsikaj v javnem sektorju narobe, priča več nedavnih kritičnih zapisov v medijih in odzivov nanje. Če se omejimo zgolj na visoko šolstvo, so razkritja Supervizorja o avtorskih honorarjih in nato še novice o obsegu plagiarizma le dva najbolj izpostavljena »bolezenska« simptoma. Lahko bi se zadovoljili z odlično diagnozo stanja duha v delu visokega šolstva, kot jo je postavil prof. Alojz Ihan v Delu, 14. 3. 2015, vendar je »bolezen« resnejša, ker je sistemska. Globlji razlogi za anomalije ostajajo večinoma prikriti laični javnosti. Spregled poklicnih etičnih kodeksov in dvomljiva osebnostna integriteta nekaterih javnih uslužbencev sta pomembni, vendar ne edina in najpomembnejša dejavnika. Trdimo, da je »izvirni greh« neustreznost sedanje normativne ureditve javnega sektorja (zakon o zavodih, plačni sistem in drugi pravni akti) in še posebno zakona o visokem šolstvu. Del pravne stroke je že večkrat opozoril, da bi bilo treba posodobiti zakon o zavodih. In res je ministrstvo za javno upravo leta 2010 predstavilo novi predlog zakona o negospodarskih javnih službah, ki bi naj zamenjal zakon o zavodih in zakon o javno-zasebnem partnerstvu. Vendar po javni obravnavi ter nekaterih dopolnitvah ta predlog ni doživel nadaljnjega zakonodajnega postopka.
Avtonomna je univerza,
Oblikovanje organov univerze
Primerjava besedil zakona o visokem šolstvu iz leta 1993 in njegovega čistopisa iz leta 2012 pokaže, da vse od leta 1998 zakonodajalec (državni zbor na predlog vlade) ni odpravil ugotovljenih neskladij. Ni pa to edina zadrega z avtonomijo. Za lažje in širše razumevanje ustavno zagotovljene avtonomije in njene vsebine naj dodamo tudi del sicer zelo temeljite obrazložitve iz iste odločbe ustavnega sodišča: »Oblikovanje organov univerze zato ne more biti prepuščeno povsem svobodni odločitvi znotraj univerzitetnih subjektov.« Organi morajo biti sestavljeni ne le iz predstavnikov univerze, »ampak tudi političnih, socialnih in ideoloških skupin – tako, da njihove odločitve kar najbolj ustrezajo zahtevam pluralizma in odgovornosti – odločanje teh organov pa mora biti dostopno javni presoji in kritiki«. Zašli bi, citiramo ustavno odločbo, »v nerazrešljivo notranje nasprotje, če bi iz (pravilne) trditve, da pomeni avtonomnost univerze pravico (vseh) državljanov in državljank, napravili sklep, da je vsebina te pravice ravno v tem, da o univerzi ne more odločati nihče drug kot univerza (oziroma njene »članice«). Tudi tu se pokaže, da brez zakonske določitve vsebine te pravice ostaja avtonomnost univerze – kot temeljna svoboščina – na ravni programske, deklarirane pravice, ki je ni mogoče neposredno uresničevati.« Značilnosti univerzitetne avtonomije je ustavno sodišče spet enako razčlenilo tudi trinajst let pozneje. Tako kot drugod po svetu torej tudi pri nas ne moremo razumeti univerzitetne avtonomije kot absolutne, saj je zamejena z drugimi ustavnimi določbami.
Način financiranja
Naj zaključimo, da očitno postaja neustrezna zakonska ureditev javnega sektorja, vključno z visokošolsko, cokla razvoja družbe. (Ne)učinkovitost javnega sektorja namreč pomembno vpliva na celotno gospodarsko sliko in tudi mednarodno konkurenčnost Slovenije. Težave so rešljive, ker vsaj načelno poznamo njihovo bistvo. Vedno znova pa se zatakne pri izvrševanju sodb ustavnega sodišča, v postopkih posodabljanja zakonodaje, vključno z visokošolsko. Podobna je tudi zgodba o neuresničevanju sprejetih resolucij o nacionalnem visokošolskem programu ter raziskovalni in inovacijski dejavnosti 2011–2020.
––––––
Prispevek je mnenje avtorja
Prof. dr. Peter Maček, profesor na Biotehniški fakulteti Univerze v Ljubljani