Volkswagnova revolucija

Afera z izpusti bi lahko pomenila začetek vzpona drugačne avtomobilske industrije.

Objavljeno
26. oktober 2015 17.56
Lucy P. Marcus
Lucy P. Marcus

Ko je Michael Horn, predsednik in izvršni direktor Volkswagen Group of America, pred kratkim pričal pred odborom ameriškega kongresa o programski opremi, ki jo je Volkswagen namestil na svoje avtomobile z dizelskimi motorji, da bi goljufal na preizkusih izpustov, je povedal, da tudi sam dvomi o tem, da bi bilo za to lahko odgovornih samo nekaj inženirjev. »Nisem verjel, da je kaj takega mogoče v skupini Volkswagen,« je izjavil Horn.

Horn in člani kongresa niso edini, ki se počutijo zaradi Volkswagnovega namernega protizakonitega ravnanja izdane. Tako se počutijo tudi kupci, ki so verjeli oglasom podjetja o »čistih dizelskih« vozilih in so zato kupili enega od 11 milijonov Volkswagnovih, Audijevih, Škodinih in Seatovih avtomobilov. Enako se počutijo tudi prodajalci, dobavitelji, delavci ter vsi tisti, ki so sprejemali in urejali predpise v vseh državah, v katerih se morajo zdaj spopadati s posledicami.

Škoda bo velikanska

Če ugledno podjetje, ki se je utemeljevalo na zaupanju in posebnem znanju, izda zaupanje javnosti, je škoda zelo velika. Zaslišanjem v ZDA so sledila parlamentarna zaslišanja v Veliki Britaniji, uradne preiskave so sprožili tudi v drugih državah. V Italiji in Nemčiji je policija preiskala pisarne in zasebne domove, da bi pridobila ustrezne dokumente. Povsod po svetu, od ZDA do Avstralije, je bilo mogoče slišati govorice o skupinskih tožbah kupcev. Tudi Evropska investicijska banka namerava preiskati, ali morda niso katerega od posojil, izplačanih podjetju – posojila so bila povezana z uresničevanjem podnebnih ciljev –, uporabili za financiranje goljufanja pri poskusih izpustov. Če se je to res zgodilo, banka lahko zahteva vračilo denarja.

Volkswagen je napovedal odpoklic 8,5 milijona avtomobilov v Evropi, to pa pomeni, da podjetje morda ne bo preživelo – vsaj ne v sedanji obliki. Finančna škoda bo velikanska: v Volkswagnu zdaj pravijo, da bodo 6,5 milijarde evrov namenili za pokritje stroškov škandala. To morda ne bo dovolj in vrednost delnic podjetja se kaže v skrbi udeležencev na trgu, enako velja tudi za bonitetno oceno Standard & Poor's.

Zdaj so začeli preiskovati delovanje celotne avtomobilske industrije in pristojnih organov, ki izdajajo predpise, saj se je za njihove preizkusne postopke pokazalo, da jih je zelo preprosto kršiti, njihovi zapleteni odnosi z vladami in avtomobilskimi proizvajalci pa verjetno niso koristni za javni interes. In Volkswagen je tako tesno povezan z »znamko« nemške industrije, da bo škandal gotovo vplival na odnos do drugih nemških avtomobilskih proizvajalcev in nemške industrije.

Navsezadnje gre za zelo ugledno podjetje, ki je močno poudarjalo svojo zavezanost varovanju okolja, nato pa je dejansko namerno goljufalo. Prikrivanje napak, kakor je to počel GM pri svojih pokvarjenih sistemih za vžig motorja, je dovolj hud prekršek; izdelati in namestiti programsko opremo, narejeno izključno zato, da bi z njo ogoljufali javnost, je simptom nečesa precej hujšega.

Zapravljena priložnost

Riba smrdi pri glavi. Volkswagen je znan po tem, da ima slabo delujočo upravo z neučinkovitimi člani: je ozkosrčna in vase zagledana, njeni člani pa se pogosto bojujejo drug proti drugemu ter zagovarjajo interese posameznih družin. Razmere so se še posebno zaostrile aprila letos, ko je takratni predsednik Ferdinand Piëch odstopil po boju za prevlado z (zdaj že nekdanjim) izvršnim direktorjem podjetja Martinom Winterkornom. Odstopila je tudi Piëchova žena Ursula, nekdanja vzgojiteljica v vrtcu in članica nadzornega sveta.

Če ti ljudje z resnim izrazom na obrazu lahko zatrdijo, da niso vedeli, kaj se dogaja, niso zares odkriti ali pa niso opravili ene od najpomembnejših nalog uprave – spraševati neprijetna vprašanja in zahtevati odgovornost izvršnih delavcev, predvsem kadar so stvari videti prelepo, da bi bile resnične.

Žal je Volkswagen takoj po razkritju škandala zapravil priložnost, ki bi lahko postala ključni trenutek za podjetje – popolno priložnost, s katero bi obnovil svoje razsulo v vodstvu in imenoval resnično neodvisne člane uprave ter tako uvedel nov in sveži način razmišljanja na vrhu podjetja. Namesto tega so Hansa Dietra Pötscha, finančnega direktorja v Volkswagnu od leta 2003 in torej notranjega delavca v podjetju, imenovali za predsednika nadzornega sveta, novi izvršni direktor pa je postal Matthias Müller, še en notranji Volkswagnov delavec in nekdanji vodja Volkswagnove znamke Porsche. Kdo bo pod takšnim vodstvom zaupal notranjim preiskavam in obljubam o preglednem delovanju?

Vzpon novih izzivalcev

Vse to se dogaja med tem, ko se morajo tradicionalni avtomobilski proizvajalci spopadati z močnimi izzivi podjetij, ki prihajajo z drugih področij. Ravnanje podjetij, kakršno je Volkswagen, nazadnje lahko spodbudi kupce, da bodo obrnili hrbet uveljavljenim proizvajalcem v avtomobilski industriji in začeli kupovati pri novih ponudnikih, denimo samovozeče avtomobile pri Googlu in Teslove električne avtomobile, ki niti ne potrebujejo preizkusov izpustov.

Toda to še ni vse. To, da so pri preizkusih izpustov goljufali s črtno kodo, in ne s kosom plastike ali kovine, kaže na moč in zmogljivosti izpopolnjenih, visokotehnoloških avtomobilov, ki zmorejo več kot kdaj prej. Toda hkrati razkriva tudi škodljive zmogljivosti avtomobilov, ki so postali tako zapleteni, da skoraj noben voznik ne ve, kaj se skriva pod pokrovom motorja, kakšni podatki o njem se zbirajo in kaj to pomeni za prihodnji razvoj.

To, o čemer v Volkswagnu trdijo, da je bilo delo maloštevilnih pokvarjenih inženirjev, bi lahko spodbudilo nov način razmišljanja in nove pristope v avtomobilski industriji, posebno na področju nove zakonodaje, s katero bi se bojevali proti podnebnim spremembam. Ljudi bi tako precej hitreje spodbudili k temu, da bi se začeli odločati za avtomobile, ki niso odvisni od fosilnih goriv. Vzpon novih izzivalcev bi bil še hitrejši, saj bi kupci hoteli sporočiti podjetjem, da starega ravnanja – slabega vodenja podjetij in praznih obljub – ne bodo več dopuščali.

Verjetno smo šele na začetku dolgega procesa, med katerim bodo preiskovali ravnanje Volkswagna in od njega zahtevali, naj odgovarja za svoja dejanja. Če bo proces povzročil širši prelom v avtomobilski industriji, lahko pospeši spremembe, ki bodo za mobilnost ljudi resnično pomenile začetek popolnoma novega obdobja.


© Project Syndicate, 2015


Lucy P. Marcus
izvršna direktorica svetovalnega podjetja Marcus Venture Consulting