Hitrejši od Felixa

Tako kot avstrijski padalec tudi Slovenija v zadnjem času strmoglavi z rekordnih višin.

Objavljeno
15. oktober 2012 21.03
Supersonic Skydiver
Andrej Miholič, zunanja politika
Andrej Miholič, zunanja politika
Avstrijskemu ekstremnemu padalcu Felixu Baumgartnerju je v nedeljo zvečer uspel spektakularen podvig, njegov skok z rekordne višine dobrih 39 kilometrov in preboj zvočnega zidu so si v živo ogledali milijoni.

Pa projicirajmo njegov dosežek po principu globalno je lokalno na regionalno raven, natančneje na našo neposredno soseščino, pri čemer nam je v pomoč lahko dejstvo, da Baumgartner prihaja iz Salzburga. Reliefna razgibanost naše severne sosede je prav gotovo prispevala vsaj malo k njegovi ljubezni do višine in letenja, ki je glede na priljubljenost in razširjenost padalskega športa pri nas lastna tudi Slovencem.

A biti vratolomni izzivalec usode – čeprav Baumgartner zavrača takšne oznake, češ da so vsi njegovi projekti skrbno načrtovani in pripravljeni ter zato precej manj tvegani, kot se to morda zdi nepoučenemu opazovalcu – še ni dovolj za uspeh, kakršnega je ravnokar vpisal v svoj življenjepis. Tovrstni premiki meja možnega niso mogoči le z drznostjo in voljo, potreben je tudi premožni sponzor, ki snovalcu ideje omogoči, da se prebije do želenega cilja, po možnosti v obojestransko korist.

V Felixovem primeru je to vlogo odigral Red Bull, avstrijsko podjetje, ki se je v zadnjih letih povzpelo na sam vrh proizvajalcev energetskih pijač in še vedno, krizi navkljub, širi svoje tržišče, hkrati pa ne pozablja na družbeno odgovornost. Podjetje, ki je samo lani s prodajo značilno modro-srebrnih pločevink z rdečima bikoma ustvarilo 4,25 milijarde evrov prihodkov, namreč dodatno vlaga nazaj v družbo, predvsem prek športa pa tudi znanosti, kakor kaže zadnji podvig, pri tem pa njegovo ključno vodilo, po ogromnih promocijskih učinkih sodeč, še zdaleč ni altruizem.

In kje je tu Slovenija? Prav skupni podvig avstrijskega ekstremnega padalca in proizvajalca energetskih pijač bi moral biti zgled našim podjetnikom. Samo z inovativnimi prijemi v proizvodnji, razvoju in marketingu bo mogoče izplavati iz trenutne krize, ki je grobo razkrila nekonkurenčnost slovenskih poslovnežev, ti pa bodo z vztrajanjem pri dosedanjih praksah osredotočanja predvsem na ceno delovne sile še naprej zgolj jata sardin, ki brezglavo tava v globalnem morju podjetniških morskih psov.

V spektakularnem uspehu severnih sosedov se skriva tudi nasvet za našo vlado. Pot iz težkih ekonomskih razmer vodi skozi domišljeno promocijo znanja in inovacij na različnih področjih udejstvovanja družbe, od gospodarstva do znanosti, in če hočete tudi kulture, ne pa skozi vseobsegajoče varčevalno rezanje brez globljega strateškega razmisleka, ki še pospešuje trenutni začarani vrtinec strmoglavljanja.

In prav to je, na žalost, edina podobnost med Slovenijo in Neustrašnim Felixom. Tako kot avstrijski ekstremni padalec v nedeljo zvečer tudi mi v zadnjem času drvimo z rekordnih višin, ki smo jih dosegli v svoji kratki samostojni zgodovini. Še malo pa bomo prebili zvočni zid. Vprašanje je le, če nam bo do tal uspelo najti padalo.