Koliko so vredne ideje v oblakih

Če se je zalomilo Tesli, ki vendarle lahko pokaže nekaj »na cesti«, koliko so potem vredne družbe »v oblakih«?
Objavljeno
10. avgust 2018 06.00
Posodobljeno
10. avgust 2018 06.00
Napačno je misliti, da bo imel Elon Musk več miru pred vlagatelji, če se odloči za umik. Prav nasprotno. FOTO: Brian Snyder/Reuters
Čeprav se morda komu zdi, da je Elon Musk znova izustil neumnost, je ozadje precej bolj resno, in kot kaže, ima Tesla pred sabo le nabor težkih odločitev. Tesla, s svojimi 11 milijardami dolarjev prihodkov, je še vedno zagonsko podjetje, ki »požira« veliko denarja. A če si je lahko Musk pred kakšnim letom še omislil nove projekte, še preden so obstoječi postali donosni, pa družbi zdaj teče voda v grlo. Musk je še pred dvema tednoma zatrdil, da bo imela družba letos pozitivni denarni tok iz poslovanja. Pozor, to še zdaleč ne pomeni dobička. Kljub nekoliko vedrejšemu razpoloženju ob predstavitvi polletnih rezultatov pa čivk o umiku delnic verjetno že pomeni, da je ta cilj nedosegljiv. To pa stvari močno zaplete.

V letu ali dveh bodo skoraj vsi večji avtomobilisti trgu ponudili vozila z električnim ali delno električnim pogonom v vseh cenovnih razredih. Tesla se tako ne more več igrati z inovacijami. Nujno mora postati dobičkonosen, če hoče ostati vodilni razvijalec električnih avtomobilov in povezane tehnologije.

Če družba Tesla vlagateljem ne bo dokazala, da lahko ustvarja zaslužek, bo izgubila njihovo zaupanje in to lahko pomeni tudi stečaj. Tudi če začne ustvarjati denar, bo skoraj gotovo potrebovala sveže milijarde vlagateljev za nove projekte. Med načrti je že v gradnji tovarna avtomobilov na Kitajskem, še ena naj bi bila postavljena v EU. Milijarde bodo potrebne tudi za razvoj električnega poltovornjaka, pickupa in enoprostorca, ki so že na risalnih mizah.

Od tod naprej ima družba na izbiro le težke odločitve. Umik z borze je drag in malo verjeten. Bolj verjetno je, da bo družba Tesla jeseni ali pa pred koncem leta predstavila obširen načrt reorganizacije, opustila najdražje razvojne projekte in vse moči usmerila v optimizacijo obstoječe proizvodnje. S tem pa seveda tvega, da jo bo konkurenca prehitela prav pri projektih, od katerih si obeta največ zaslužka – hranilnikih energije in avtonomni vožnji.

Napačno je misliti, da bo imel Elon Musk več miru pred vlagatelji, če se odloči za umik. Prav nasprotno. Najprej je treba opozoriti, da bo zelo težko zbral dovolj denarja. Poleg približno 50 milijard dolarjev za izplačilo delničarjev bo morala družba vrniti še velik del posojil – teh je za več kot deset milijard dolarjev – in si seveda zagotoviti še denar za poslovanje vse do trenutka, ko bo začela ustvarjati več, kot porabi.

Tudi ob umiku z borze se bo zato Tesla moral osredotočiti na ključne dejavnosti in jih narediti dobičkonosne. Šele potem se bo lahko lotil novih projektov. Zasebni vlagatelji bodo res gledali bolj dolgoročno, a zato bodo še toliko bolj secirali vsako potezo. Za vsak dan zamika pri načrtih imajo zasebni vlagatelji na nekaj decimalk natančno izračunano, koliko jih to stane. Strošek ne raste linearno, ampak eksponentno.

Povsem drugo vprašanje pa je, kako bodo morebitni umik družbe z borze sprejeli vlagatelji. Za Muska je umik kapitulacija visokoletečih načrtov. Musk se bo moral iz milijarderja spet preleviti v zanesenjaka. Vlagateljem pa bi to lahko pognalo strah v kosti. Če se je zalomilo Tesli, ki vendarle lahko pokaže nekaj »na cesti«, koliko so potem vredni načrti kopice družb, ki so povsem v oblakih, in to dobesedno? Tveganje bo, kot kaže, spet dobilo svojo ceno.