S pomočjo petrokemije do izboljšanja dosega e-vozil  

Posebej pri električnih vozilih je pomembno zmanjševati njihovo težo zaradi težkih akumulatorjev.

Objavljeno
17. junij 2019 07.00
Posodobljeno
17. junij 2019 07.00
Plastiče mase so lahke, poceni, dostopnejše, laže jih je oblikovati, so trajnejše in negorljive. Zato v avtomobilih nadomeščajo kovinske dele. FOTO Reuters
Razmislek o stroških lastništva (osebnega) avtomobila v bližnji prihodnosti, ko postavimo na tehtnico vozila z nizkimi ali ničelnimi izpusti na eni in klasična vozila na bencinski ali dizelski pogon na drugi strani, nas pripelje do še bolj podrobnih preračunavanj: kaj vložimo, koliko dobimo in kje (še lahko) prihranimo.

E-navdušenci vidijo rešitev za okolje v tem, da nafto in njene derivate zamenja čista elektrika, e-skeptiki pa vpijejo, da zgolj z zamenjavo pogonskega vira za našega jeklenega konjička še nismo rešili sveta. Preprosto zato, ker izdelava akumulatorjev »umazana«, da ne govorimo o pridobivanju elektrike iz fosilnih goriv (še dolgo namreč ne bomo mogli pokriti vseh hitro naraščajočih potreb z elektriko iz obnovljivih virov). Resnica ni črno-bela, očitki glede izvora elektrike ne vzdržijo, saj so viri v tem primeru (za razliko od vozil z izpuhi) lokacijsko omejeni in jih je laže nadzorovati.

Tudi ne drži povsem, da se bomo z odpravo bencinskih in naftnih rezervoarjev v avtomobilih v tej panogi in v prometu nasploh rešili potrebe po nafti. Kanadski spletni portal Visual Capitalist je v enem svojih nedavnih razmišljanj presojal prav vlogo nafte v električnem vozilu. Večina ljudi se sploh ne zaveda, da je še vedno zelo velika, pravzaprav čedalje večja in pomembnejša.
Avtomobil je kompleksen izdelek iz množice sestavnih delov, od katerih jih je že zdaj v povprečju prek tisoč produktov petrokemije, saj izhajajo iz nafte in zemeljskega plina (vse od umetnega kavčuka, do plastike, maziv itn.).Materiali iz plastičnih mas imajo vrsto prednosti pred kovinami: so lahke, poceni, dostopnejše, laže jih je oblikovati, so trajnejše in negorljive.


Pol prostornine, desetino teže


Po podatkih, ki so jih zbrali na portalu, lahko danes plastika doseže do 50 odstotkov prostornine vozila, a le 10 odstotkov njegove teže. Ti materiali so močni kot jeklo, a dovolj lahki, da omogočajo prihranke pri gorivu in zadržijo čvrsto želeno obliko. Z zmanjšanjem teže naredijo vozila učinkovitejša.

Za vsakih 10 odstotkov zmanjšanja teže se po omenjenem viru poraba goriva pri avtomobilu izboljša za približno 5 do 7 odstotkov. Posebno pri električnih avtomobilih je potreba po lažjem vozilu še toliko večja zaradi teže baterije (akumulatorja), ki lahko doseže tudi nekaj 100 kilogramov in zahteva večjo moč.

Z zmanjšanjem teže vozila bodo lahko proizvajalci povečali njegov doseg, kar je zdaj ena od največjih ovir pri širitvi e-mobilnosti. Po napovedih bo v ZDA v povprečnem avtomobilu leta 2020 že okoli 350 kilogramov sestavnih delov iz plastike.
Čeprav se zdi protislovno, predstavljajo materiali iz nafte in zemeljskega plina največjo prednost pri uvajanju električnih vozil.

Uporaba petrokemikalij bo omogočila, da bodo tako električna kot tradicionalna vozila postala še lažja, hitrejša in učinkovitejša, sklenejo na portalu Visual Capitalist. Uporaba novih materialov sicer ne bo neposredno izboljšala zraka v mestih, posredno pa bo podprla trende elektrifikacije, ob tem, da bodo okoljske zahteve še naprej vztrajale v smeri čim večje stopnje reciklaže uporabljenih materialov.