Je Meghan na dvoru kaj lažje kot Masako in Sininat?

Običajne državljanke oziroma ženske iz ljudstva se le težko prilagodijo pravilom življenja kraljevih družin.

Objavljeno
03. november 2019 09.00
Posodobljeno
03. november 2019 09.00
Nihče si ne bi drznil kralja Vadžiralongkorna (v sredini) obsoditi razvratnega življenja, se pa mnogi potiho sprašujejo, kam je izginila njegova zdaj že nekdanja konkubina, ki je hotela izpodriniti kraljico Suthido (levo). FOTO: Reuters
V dneh, ko smo spremljali, kako sta se japonski cesar Naruhito in njegova cesarica Masako pripravljala na slovesnost ustoličenja, ki je potekala 22. oktobra, in sproti preverjali, kako se imata vojvoda William in vojvodinja Kate v Pakistanu, je tajski kralj Maha Vadžiralongkorn preživljal še eno osebno dramo.

Rama X., kakor se kralj uradno imenuje, je svoji 34-letni konkubini Sininat Vongvadžirapakdi – ki so jo prijatelji raje klicali Koi – s kraljevim ukazom, ki so ga objavili v ponedeljek, 21. oktobra, odvzel vse naslove. Njeno vedenje je pokazalo, da »ne spoštuje kralja in ne razume kraljevske tradicije …, njena dejanja pa so bila usmerjena k njenim lastnim ugodnostim«, je zapisano v obrazložitvi. Koi se je še posebno hudo pregrešila, ker si je domišljala, da je lahko na enaki ravni s kraljico Suthido, četrto ženo Maha Vadžiralongkorna, hkrati pa je s še nekaterimi drugimi neprimernimi potezami »izzvala razdor med dvorjani in nerazumevanje med ljudstvom«.

Nekdanja medicinska sestra, ki je, ko ji je bilo komaj 23 let, diplomirala na tajskem kraljevem kolidžu za medicinske sestre, poklicna pilotka, ki je opravila usposabljanje doma in v tujini, članica enote kraljevih telesnih stražarjev in vojakinja s činom generalmajorja (ki so ji ga dodelili marca letos), je nenadoma ostala brez vsega.
 

Tako živijo vladarji


Tajska javnost je bila ob tej potezi svojega novega monarha bolj šokirana kot ob njegovi odločitvi, da dodeli Koi naziv uradne ljubice, položaj, ki na siamskem dvoru ni bil v rabi vse od leta 1921. Poligamija je bila svoj čas nekaj običajnega in je kralju neredko celo pomagala, da si je z zvezo s konkubino povečal ugled in vpliv v določenih delih države. Odkar je Tajska leta 1932 postala ustavna monarhija, pa je bilo mesto dvorne ljubice prazno.

image
REUTERS Je tajski kralj postal Henrik VIII. moderne dobe, se sprašujejo tuji mediji. Na fotografiji s četrto kraljico Suthido. FOTO: Reuters


Rama X. je, vsaj tako je bilo videti, za svoj 67. rojstni dan samega sebe obdaroval s tem, ko je julija za polovico mlajši Sininat podelil naziv »chao khum phra«, podaniki pa so lahko nato vsaj malce pokukali v zasebno življenje svojega vladarja, in to ob fotografijah njegove ljubice. Na eni je Sininat pilotirala vojaško letalo. Na drugi je letela po zraku, preden je odprla padalo. Na tretji je streljala s pištolo.

Na četrti sta bila s kraljem oblečena v maskirni uniformi, on pa je v roki držal njunega malega belega kodra, ki je bil prav tako v maskirnem plaščku. Ljudje so razumeli nenavadno intimnost med njima, saj sta, kot so poudarjali nekateri, imela Koi in kralj, ki je prav tako pilot in diplomant vojaške akademije, veliko več skupnega kot monarh in njegova 41-letna kraljica Suthida Vadžiralongkorn na Ajudhia, ki je diplomirala iz komunikologije na zasebni univerzi v Bangkoku, pred poroko pa je delala kot stevardesa.


Na odstopanje od pravil se vedno vsujejo kritike, pa naj bo v Angliji ali na Tajskem.

 

Ljudstvu ni nič jasno


Tisto, česar nihče ne razume, pa je, kako je mogoče, da je Koi v tako kratkem času izgubila naklonjenost svojega kralja. Je to morda povezano z visokim članom kraljeve garde, ki so ga odpustili takoj po razglasitvi ukaza o »neprimernem vedenju« donedavne konkubine? Ali pa je kraljev bes zgolj zunanji dokaz njegove ambicije, da vlada državi tako, kot se je vladalo pred sprejetjem ustave, da je monarh, ki ukrepa in ima pod nadzorom vse pomembne institucije?

Sicer pa v sodobnih monarhijah ljudstvo tako ali tako marsičesa ne razume ali preprosto ne ve, a naj se zdi usoda tajske konkubine še tako anahronistična, je dovolj pogledati malce bolj na široko in videli bomo, da tako pač živijo vladarji.
Mar ni malezijski sultan Muhamad V. januarja abdiciral s prestola države Kalentan, in to zato, da bi lahko užival v večji zasebnosti s svojo novo ženo, nekdanjo miss Moskve, Oksano Voevodino, le nekaj mesecev pozneje pa je že objavil, da se ločuje.

In to s prav toliko banalnosti, kot je je mogoče najti v ločitvah neplemenitega, a nadvse bogatega sveta. Sedemindvajsetletna Oksana je, pišejo britanski mediji, od 50-letnega bivšega kralja zahtevala vilo v Londonu, vredno osem milijonov funtov, in mesečno alimentacijo v znesku 24.000 funtov. Kaj v njunem zakonu ni delovalo, je morda težko ali pa povsem zlahka domnevati.

image
REUTERS Na Tajskem si nihče ne dovoli govoriti čez kralja. FOTO: Reuters

 

Ženska žrtvuje neodvisnost


Ena od velikih tem, s katerimi se ukvarjajo analitiki sodobnih monarhij, je prav ta, kako se lahko običajne državljanke oziroma ženske iz ljudstva prilagodijo pravilom življenja kraljevih družin, katerih članice postanejo po poroki s princi ali kralji. Japonska cesarica Masako je bila v času, ko je bila princesa in žena princa prestolonaslednika, žalosten primer velikega žrtvovanja, ki si ga mora naložiti izobražena, nadarjena in neodvisna ženska, da bi bila »takšna, kakršna mora biti«.

Masako ni prva »ženska iz ljudstva« v japonski cesarski družini (žena prejšnjega cesarja Akihita, cesarica Mičiko, prav tako ni bila modre krvi), a v nasprotju s taščo, ki je rodila dva sinova, Masako »ni izpolnila pričakovanj«, saj ji je uspelo zanositi samo enkrat in še takrat je rodila hčerko, ki ne more naslediti prestola krizantem.

Pritiski na Masako, ki ima, mimogrede povedano, diplomi s Harvarda in Oxforda ter govori pet tujih jezikov, so bili tako hudi, da je zbolela za herpesom in depresijo, zato se dolgo ni pojavljala v javnosti, kar je med večino državljanov izzvalo negodovanje. »Če je prišla v cesarsko družino,« mi je dejala neka Japonka, »naj se prilagodi cesarskim dolžnostim. Če je to lahko storila Mičiko, naj se potrudi tudi Masako!«
 

Meghan med običajnimi ljudmi


Podobne komentarje je slišati v Veliki Britaniji, in to v zvezi z Megham Markle, ženo princa Harryja, ki se ji pogosteje kot Kate Middleton dogaja, da krši kraljeve protokole. Vestno spremljajo dobesedno vsak njen korak in vsako potezo, odstopanja od pravil pa nato v medijih le redko pospremijo z naklon­jenostjo. Morda se je Britancem zdelo celo prisrčno, ko je iztegnila roki, da bi v Royal Albert Hallu objela staro prijateljico, potem pa se je zmedla, ko se je ta pred njo priklonila na način, kakor se pričakuje od »običajnih ljudi«, ki tako izkažejo spoštovanje pripadnikom visokega plemstva.

Ni pa bilo prav nikakršnega razumevanja, ko je v enem od intervjujev priznala, da ji je težko biti srečna v živ­ljenju, v katerem ni lahko biti niti mati prečudovitemu otroku, saj te še v tej vlogi nenehno primerjajo, ocenjujejo in obsojajo. Javnost se na takšno iskrenost odzove z obtožbo: kako je nehvalež­na! Čeprav ima vse!

image
REUTERS Tudi Meghan Markle pogosto očitajo, da se do »običajnih smrtnikov« obnaša preveč sproščeno. FOTO: Reuters


Nihče si ne bi drznil kralja Vadžiralongkorna obsoditi zaradi razvratnega življenja, zaradi treh propadlih zakonov, zaradi tega, ker se je odrekel lastnim otrokom, ki jih ima z drugo ženo, pa tudi ne, ker je starše in brate tretje soproge poslal v zapor – domnevno zaradi korupcije. Glede na drakonski zakon, ki prepoveduje celo verbalno žaljenje monarha in kraljeve družine, se Tajci zdaj upravičeno sprašujejo, kje je Koi. Zaradi hudih obtožb v kraljevem ukazu in zakona lèse-majesté​ bi lahko končala za rešetkami, in to celo za dolgih 15 let.

»Je tajski kralj Maha Vadžiralongkorn postal Henrik VIII. moderne dobe?« se v enem od člankov sprašuje novinar Reu­tersa. Njegovo vprašanje opozarja na to, da sedi v kraljevi palači v Bangkoku vladar nevarnih ambicij, ki je pravkar poslal v temo svojo ljubico, ki jo je obtožil prevelike »ambicije«, da bi postala enaka sami kraljici. Dvor je lahko včasih smrt­no nevarno domovanje. Zlasti za ženske iz tistega drugega, »običajnega« sveta. Nenadoma dobijo vse, nato pa še veliko več izgubijo.