»Verjameva, da lahko iz dobrih surovin in s sodobnimi proizvodnimi procesi ustvariva okusne veganske jedi, ki ne obremenjujejo našega planeta. Skratka, jej zdravo, ohrani naravo,« je rdeča nit blagovne znamke VegEat, ki je ravnokar proslavila svojo prvo obletnico, ima pa že vsaj dve leti staro predzgodbo. Gašper je namreč pred leti, ko je v Kopru študiral menedžment, pogosto kuhal za svoje štiri sostanovalke, prav vse vegetarijanke oz. veganke, kar je bila ob pomanjkanju ponudbe kar zahtevna naloga. Takrat so se mu začele porajati prve ideje za mesne nadomestke, pozneje se je tega s kolegom lotil še bolj resno. »Izkušnje, ki sem jih imel z mesnimi pleskavicami, so mi prišle zelo prav, a vseeno sva skoraj dve leti iskala idealno kombinacijo in razmerje sestavin – pšeničnega žita, paradižnika, čebule, krompirja, začimb –, pa je vedno manjkala pika na i.«
Oče ni bil najbolj navdušen, ko sem v mesnico uvedel še vegansko ponudbo, a človek se k sreči vsega navadi.
Gašper
Ko se je že skoraj vdal, je v pravem trenutku za tisto manjkajočo piko poskrbela Štajerka Kaja, ki jo je srečal na morju. Ko mu je povedala, da je veganka – za to se je odločila zaradi zdravstvenih razlogov, in odkar se prehranjuje na ta način, nima več težav z želodcem, alergijami in slabokrvnostjo –, ji je nemudoma postregel z vege pleskavico, pri čemer se je znova potrdil rek, da gre ljubezen skozi želodec. Še vedno strastna navijačica NK Maribor se je namreč jeseni iz štajerske prestolnice preselila v Poljansko dolino. »In potem me je nekako moral nahraniti,« se pošali Kaja ob pripovedi, kako sta začela v projekt res vlagati ogromno energije, »preskušala različne recepture, dajala prijateljem degustirat, kar sva pripravila, skrbno beležila in v receptu upoštevala njihove pripombe ...«.
»S Kajo je vse skupaj res dobilo zalet in nazadnje sva prišla do končne recepture s povsem naravnimi sestavinami, ki pa vseeno zagotavljajo obstojen izdelek. Sem pa v teh letih zagotovo izdelal – in opustil – vsaj dvesto različic,« razkrije simpatični Gašper. Z dekletom sta se že od začetka strinjala, da se bosta popolnoma izognila soji, »deloma zaradi študij o soji in njenih morebitnih negativnih učinkih na zdravje, predvsem pa zato, ker mi je po vseh teh letih veganskega prehranjevanja že dobesedno štrlela iz ušes«. Gašper sicer še vedno uživa meso, je pa, odkar je imel tudi sam težave zaradi vnetja trebušne slinavke, prešel na bolj zdrav življenjski slog in se tako tudi prehranjuje – seveda tudi z njunimi veganskimi izdelki.
V teh letih sem zagotovo izdelal – in opustil – vsaj dvesto različic pleskavic, preden smo našli dokončno recepturo.
Gašper Peresciutti
Po korakih do najboljšega rezultata
Na taki poti je tudi njun burek. Odločila sta se za »mesnega«, torej polnjenega z njuno mešanico in s praženo svežo čebulo, tudi testo sta želela izdelati sama, »a sva hitro ugotovila, da moraš biti za dobro testo res izkušen, zato sva poiskala partnerja. Ta izdela testo, zavije maso vanj, midva pa nato burek spečeva in ga globoko zamrzneva.« O tem, ali prodajati svežega ali pečenega zamrznjenega, sta naredila tudi anketo med prijatelji in se na koncu odločila za pečenega, »saj ga je treba pred zaužitjem samo še pogreti in je potem vedno tak, kot mora biti, okusen in nikjer surov, ne glede na vrsto pečice«.
»Najini izdelki v primerjavi z mesom potrebujejo 95 odstotkov manj rodovitne zemlje, 75 odstotkov manj pitne vode in proizvedejo 70 odstotkov manj toplogrednih plinov.«
Oba sta se namreč strinjala, da svojih izdelkov ne želita prodajati v trgovinah. »Če si v trgovini, si hitro pod pritiskom: po novih izdelkih, zagotavljanju zalog. Ravno te so lahko problem, ker če daš v trgovino veganski izdelek, to 95 odstotkov kupcev sploh ne zanima, zato zlasti v večjih trgovinah obstaja nevarnost, da se veliko neprodanega zavrže. To tako raje počneva sama in ni zavržkov.« Poleg tega še nimata možnosti za večjo proizvodnjo, niti k temu še ne stremita, kar pa ne pomeni, da se ne bo zgodilo. »Če posel počasi raste, lahko počasi vpeljuješ inovativne rešitve,« samozavestno odgovarja Kaja.
Dve ponudbi na enem mestu
Tako zdaj prodajata prek spleta, večino dostav pa opravita kar sama, združita to še s kakšnim drugim opravilom ali si pot podaljšata v izlet, »ker da bi se vozila na drug konec Slovenije zaradi štirih pleskavic, pač ni ekološko«. Kaja se enkrat na mesec vrača v Maribor in vmes dostavi še v Celje, občasno s pomočjo trgovine Avena v Ljutomeru poskrbita tudi za tiste konce in Mursko Soboto, v Ljubljani sta dvakrat na teden, v Škofji Loki so njuni izdelki na voljo v delikatesi Trava, zdaj se dogovarjata še za poslovanje v Novem mestu.
Spremembe so nujne
»Smo prva generacija, ki ima tehnologijo, pogoje in obvezo, da spremeni svoje prehrambene navade in postavi prehransko vzdržni sistem. Končnemu ponudniku je treba ponuditi ekološko sprejemljivejše izdelke, ki ne bodo zahtevali sklepanja kompromisov – torej izdelke, ki bodo boljši, bolj zdravi, cenovno ugodni, preprosti za pripravo in okoljsko sprejemljivejši.«
»Smo prva generacija, ki ima tehnologijo, pogoje in obvezo, da spremeni svoje prehrambene navade in postavi prehransko vzdržni sistem. Končnemu ponudniku je treba ponuditi ekološko sprejemljivejše izdelke, ki ne bodo zahtevali sklepanja kompromisov – torej izdelke, ki bodo boljši, bolj zdravi, cenovno ugodni, preprosti za pripravo in okoljsko sprejemljivejši.«
Sicer pa so prevzemna mesta tudi po večjem delu Gorenjske – Medvode, Lesce, Kranj, Škofja Loka, Logatec ... – na tamkajšnjih tržnicah, kjer Gašper redno gostuje z domačimi mesninami, po novem tudi z veganskimi. »Tak stik s strankami je veliko bolj oseben, s tem pri ljudeh lažje utrdiš zaupanje, tudi dobiš uporabne povratne informacije iz prve roke,« poudari Gašper. Podobno je bilo, ko sta se udeležila zadnjih dveh Vegafestov. »Taki dogodki so super preskus in kar dobro sva ga prestala, saj sva si tam nabrala cel kup novih strank,« pove Kaja.
Kako naprej? »Mudi se nama ne, imava pa še veliko načrtov: po bureku se nameravam posvetiti veganskim jogurtom in 'sirom', kar pa zahteva veliko eksperimentiranja. Za zdaj mi še ni uspelo izdelati takega, da bi bil Kaji všeč,« pomežikne Gašper. A to je le še dodatna spodbuda. In ko bo pošta zagnala hladno linijo (da so izdelki ves čas dostave na hladnem), bo prodaja še intenzivneje stekla, sta prepričana 32-letnika.