Vulgarnim in sovražnim napisom je odklenkalo

Od okrobra lani so v Javni agenciji za varnost prometa (AVP) petim naročnikom zavrnili izdajo osebnih registrskih tablic, dva na odgovor še čakata.

Objavljeno
26. maj 2019 09.00
Posodobljeno
26. maj 2019 09.00
Nekatere dvigajo razpoloženje, druge razburjajo. Fotomontaža Delo
A čeprav registrskih tablic z neprimerno vsebino ni več mogoče naročati, to še ne pomeni, da bodo iz prometa kar izginile. Tiste, ki so bile izdane do lanskega oktobra, ostajajo, če so še tako vulgarne ali sovražne, saj nova zakonodaja za nazaj ne velja. Pa tudi ugotavljanje, kaj je primerno in kaj ni, ne bo najlažja naloga, saj so merila odvisna od okusa oz. občutljivosti uradnika pri okencu, kjer je mogoče registrske tablice naročiti, opozarja naš sogovornik.

Od 19. oktobra lani, ko so se spremenila določila zakona o motornih vozilih, velja, da pri naročanju registrskih tablic z izbranim delom oznake ni več mogoče naročati takšnih, ki bi imele vulgaren, žaljiv ali drugače neprimeren izraz, razlaga mag. Jože Tršelič, področni podsekretar na Javni agenciji za varnost prometa (AVP). Pod njenim okriljem delujejo organizacije, ki se ukvarjajo z registracijo vozil, in AVP jim posreduje tudi navodila in usmeritve pristojnega ministrstva v zvezi z naročanjem registrskih tablic z osebnimi zapisi. Tako denimo tablica, ki jo izbere voznik, po novem ne sme imeti kratic državnih organov, nekaterih tujih predstavništev in mednarodnih organizacij ter »neprimernih vsebin ali izrazov«.


Da so zdaj spremenili pravila, je prav, ampak za nazaj bodo težko sanirali škodo.

Roni Kordiš

Preverjanje kratic predstavništev in organizacij ni težavno, saj zanje obstajajo registri, medtem ko je ugotavljanje, katera vsebina je neprimerna, precej bolj ohlapno določeno. Prvo sito so uradniki pri okencih služb, ki izdajajo registrske tablice, vendar o tem, ali je vsebina na tablicah neokusna, žaljiva ali vulgarna, presojajo zgolj po lastnem občutku. »Na ministrstvu za infrastrukturo je v pripravi nov pravilnik o registraciji vozil, v katerem bo tudi ta postopek bolj natančno opredeljen,« pravi Tršelič.
 

Pet zavrnjenih, dva še čakata


Po navodilu, ki ga je pripravilo ministrstvo za infrastrukturo pred lanskim oktobrom, izvemo, mora referent, ki dobi zahtevo za registrsko tablico po izbiri, vendar se mu zdi neprimerna, o tem obvestiti AVP, z agencije posredujejo vsebino naročene tablice ministrstvu za infrastrukturo, to pa dokončno mnenje pridobi od ene od izbranih institucij. »V vseh sedmih primerih, ki smo jih do zdaj preverjali, so, kakor kažejo odgovori, o primernosti vsebine odločali na ministrstvu za kulturo,« izvemo na AVP. Od lanskega oktobra so zavrnili pet od sedmih »sumljivih« tablic, dve sta še v postopku. »V vseh zavrnjenih primerih smo o odločitvi obvestili referenta, pri katerem je bila registrska tablica naročena, hkrati pa ministrstvo za infrastrukturo, da v registru onemogočijo izbiro registrske tablice s tem izrazom, da ga referenti v prihodnje ne bi mogli uporabiti,« pove Tršelič. Sčasoma naj bi tako nastal register neprimernih oziroma nedovoljenih izrazov.

Nejasnosti glede blagovnih znamk
Po Zakonu o motornih vozilih je mogoče določeno oznako tudi rezervirati za obdobje petih let, če je v tem času lastnik ne bi uporabil, jo lahko namesto njega dobi kdo drug. Rezervacijo takšne oznake ali registrsko tablico je mogoče prenesti tudi na drugo osebo in celo podedovati, pravi zakon. Po novih določilih je mogoče tablico podedovati, če je to zapisano v oporoki in se s tem strinjajo vsi dediči.
Precej nejasnosti pa je z blagovnimi znamkami, ki jih lastniki želijo na registrskih tablicah. Težave nastanejo, če je oznako vašega podjetja, ki jo želite uporabiti, rezerviral že kdo drug. Tako denimo Roni Kordiš, ki ima registrirano blagovno znamko Had, ne more imeti ljubljanske tablice s tem napisom, saj je že oddana. »Začudilo me je, ko sem zagledal registrsko tablico LJ HAD (moj vzdevek na internetu in registrirana blagovna znamka) in ni bila na mojem vozilu,« pravi Kordiš.


Vsebine registrskih tablic, o katerih so odločali, nam niso razkrili, v odgovoru ministrstva za kulturo pa je bilo v enem primeru odločeno, da »besed ni v slovarju slovenskega knjižnega jezika, saj ne gre za slovenski besedi, ampak za angleška slengovska izraza, ki ju je mogoče najti v urbanem slovarju na spletu. Po mnenju ministrstva za kulturo bi bil z odobritvijo takšnih registrskih tablic kršen zakon o javni rabi slovenščine, ki v 1. odstavku 20. člena pravi, da so javni opozorilni napisi, pisna ali govorna navodila, informacije in razglasi v Republiki Sloveniji v slovenščini, kjer je to potrebno ali običajno, pa tudi v drugih jezikih,« izvemo na agenciji. Avtomobilska registrska tablica je uradni izraz registracije vozila in ima kot taka pomembno uradno komunikacijsko vlogo, zaradi česar se jim izrazi, ki jih niso dovolili, niso zdeli primerni, so še navedli na MK. O odklonilnih mnenjih so z AVP obvestili registracijsko organizacijo, kjer je bila tablica naročena, tam pa so z odgovorom seznanili svojo stranko.

Sodeč po podatkih se je v preteklih letih za osebne registrske tablice po naročilu odločalo vse več voznikov, čeprav je treba zanje odšteti občutno več denarja. Znesek je odvisen tudi od števila znakov, ki jih voznik zakupi, cene pa se med registracijskimi uradi razlikujejo in znašajo od 106 do 140 evrov, izvemo. Lastniki avtomobila lahko med čakanjem vozilo sicer uporabljajo, saj se registrska tablica zanj določi ob registraciji, medtem ko so registrske tablice po izbiri vedno vezane na lastnika vozila. Voznik s posebnimi željami mora tako najprej plačati serijski tablici (slabih 20 evrov), nato pa še novi z izbranim delom označbe, ki staneta dvakrat toliko kot serijski. Za rezervacijo do desetih označb je treba po podatkih AVP k temu prišteti še dobrih 65 evrov, če dodamo še strošek odjave in vnovične prijave vozila v promet, lahko novi registrski tablici po lastnem okusu staneta krepko čez stotaka.


1,7

odstotka vseh avtomobilov ima registrsko tablico z osebno vsebino


Podaljša se tudi čakalna doba. Na posebne registrske tablice je treba že sicer čakati nekoliko dlje, vendar največ 14 dni, zaradi referentovega preverjanja sumljive vsebine utegne biti ta rok bistveno daljši – na strokovno odločitev o primernosti dveh izrazov čakajo na AVP že dober mesec, a odgovora še niso prejeli. Odgovor, katero od pristojnih ustanov je v teh primerih za mnenje zaprosilo, pa ima ministrstvo za infrastrukturo.
 

Stroški in čakalne dobe


Vsi ti dodatni stroški in birokratski zapleti marsikoga ne odvrnejo od želje po »svoji« tablici. Po podatkih ministrstva za infrastrukturo, ki vodi matični register vozil in listin, pod njihovim okriljem pa je tudi naročanje registrskih tablic, je na naših cestah med vsemi tablicami 1,7 odstotka takšnih z izbranimi oznakami, leta 2014 jih je bilo 1,12 odstotka. Konec leta 2017 je bilo v Sloveniji 21.529 tablic z izbranim delom oznake (vseh 1.524.582), februarja letos 28.614 (1.655.437). Med njimi so oznake različnih podjetij, dobršen del pa je takšnih, ki so zgolj besedna igra ali (ne)okusna šala. Ker se te bolj ujemajo s krajevnimi oznakami GO, KR in PO, se lastniki avtomobilov večkrat odločajo, da kljub bivanju v Ljubljani, denimo, avtomobil registrirajo pod oznakami drugih mest. Danes je namreč mogoče pri kateri koli registracijski organizaciji naročiti registrsko tablico s katero koli krajevno oznako, saj pri registraciji vozila ni več krajevne pristojnosti, izvemo v AVP.

Na Upravni enoti Ljubljana (UE) nimajo podatkov, kako pogost je ta pojav, povedali pa so nam, da na mesec prejmejo eno ali dve vlogi za izdelavo registrskih tablic z izbranim delom oznake, za katere je treba pri njih odšteti 107,04 evra. Letos so vozniki naročili devet takšnih tablic in 69 rednih. V to številko seveda niso vštete vloge za tablice ob novi registraciji, ampak zgolj za tretje tablice ali zamenjavo poškodovanih. Kakor opažajo na UE Ljubljana, se delež osebnih registrskih tablic ne povečuje, prav tako od oktobra lani še niso zavrnili nobene vloge, saj neprimernih predlogov niso zaznali.
 

Že izdane ostanejo


Motiv za naročanje posebnih, bolj ali manj posrečenih zapisov je sicer včasih težko razumeti, zlasti ko ne gre za povezavo s poslovnimi razlogi. Eden od dejavnikov je morda čustvena navezanost na tablico, ki izhaja iz preteklosti, ko je bila ta še vezana na voznika, ugiba sogovornik z AVP. »Ljudje, ki lepo pazijo na svoje vozilo in tudi svojo osebno registrsko tablico, so zadovoljni, ker jo bodo lahko ohranili tudi ob menjavi avtomobila.« Razlog, da si nekdo izbere registrsko tablico z napisom Jezus ali Kraljica, je verjetno znan le lastniku, saj raziskave, ki bi se s tem pojavom ubadala, še ni bilo.

Ljubiteljsko se z vsebino posebnih prometnih tablic že od leta 2015, ko »sem ugotovil, da je naših cestah vse več personaliziranih registrskih tablic«, ukvarja bloger Roni Kordiš. »Ker sem veliko časa v avtu in v zastojih, se mi je zdela ideja zanimiva in pozneje sem pozval tudi druge uporabnike tviterja, da objavijo zanimive registrske tablice z oznako #registrska. Poskrbel sem, da se avtomatsko shranjujejo na moj blog (https://www.had.si/blog/registrska/), kjer jih vsak lahko pogleda.« Do zdaj nabralo več kot 5000 primerov bolj ali manj posrečenih zapisov.

image
Roni Kordiš na svojem portalu že več let zbira fotografije bolj ali manj posrečenih registrskih tablic. FOTO: osebni arhiv


In motivi zanje? »Pri nekaterih gre za znamenje (lastno ali podjetja), pri drugih pa zgolj za trend. Spet tretji radi s svojo registrsko tablico izstopajo.« Na vprašanje, zakaj se vozniki odločajo za vulgarne oznake, Kordiš odgovori: »Glede na to, da poznam nekaj lastnikov, ki imajo personalizirane tablice, in me je vedno zanimal razlog za to, sem od njih dobil skoraj povsem enake odgovore – gre za zabavo. Tisti, ki izstopajo z vulgarnimi tablicami, pa so se verjetno za to odločili iz povsem svojih razlogov, ki jih raje niti ne poznam.« K sreči, opaža, je na cestah veliko več zabavnih, kot so LJ UBIMTE, KR UGODNO, KR VAVICE, ki lahko čakajočemu v prometnem zastoju morda za hipec celo popravijo razpoloženje.

»Med resnično neprimerne pa sodita tablici PO PICKI in KR NAZI – izdali so ju preprosto zaradi tega, ker državni organi niso pravočasno poskrbeli za zakonodajo, ki bi takšne primere preprečili,« je kritičen Kordiš. »Ko sem odkril prve bolj 'skrajne' tablice, se mi je zdelo precej čudno, da niso za to pristojni organi naredili seznama izrazov, za katere na avtomobilu ni prostora. Ker ga niso pripravili, so posameznikom dopustili, da si dajo duška. Da so zdaj spremenili pravila, je sicer prav, ampak za nazaj bodo težko sanirali škodo.«

Nova pravila o prepovedi neprimernih registrskih tablic namreč za tiste, ki so bile že izdane, ne veljajo. V prihodnje sicer »spornih« izrazov ne bo mogoče naročati, a to še ne pomeni, da ne bodo še naprej »krasili« avtomobilov. Zakon tega, kako ravnati s tablicami, ki so bile že izdane, sicer jasno ne opredeljuje, vendar običajno take spremembe za nazaj ne veljajo, izvemo na AVP.

V praksi se je to že potrdilo, saj so stranke, ki so želele naročiti še tretjo tablico z »neprimernim napisom«, to lahko mirno storile in jo tudi dobile. Tudi če se takšna tablica poškoduje ali uniči, ni ovire, da ne bi lastnik dobil nove. Referentka, ki se ji je zdel napis neprimeren, je AVP že zaprosila za mnenje, tam pa so od ministrstva za infrastrukturo dobili pojasnilo, da lahko lastniki takšno registrsko tablico brez težav naročijo. Ker so merila referentov o tem, kateri izrazi so neprimerni, lahko zelo različna, pa v prihodnje tudi izločanje in ustvarjanje registra ne bo lahko delo, je prepričan Kordiš. Vedno se lahko najde kakšna »dvoumna« izjava, na katero ni nihče pomislil.