Panoramski polet, ki je postal tragedija

Ni še jasno, kdaj bo domnevni krivec za balonarsko nesrečo sedel na zatožno klop.

Objavljeno
22. avgust 2015 19.12
Jure Predanič, kronika
Jure Predanič, kronika

Ljubljana – Danes minevajo tri leta od hude balonarske nesreče, ki se je 23. avgusta 2012 zgodila na Ljubljanskem barju. V njej je umrlo šest potnikov, ki so se takrat odločili za panoramski polet z največjim toplozračnim balonom na svetu. Tri leta pozneje se sojenje domnevnemu krivcu za tragedijo, pilotu Miru Kolencu, še vedno ni začelo, saj obtožnica še ni pravnomočna.

Čeprav je tožilstvo po dolgi sodni preiskavi spomladi vložilo obtožbo proti 46-letnemu Kolencu, ki ga bremenijo povzročitve splošne nevarnost, ni jasno, kdaj bo sedel na zatožno klop. Zagovornik Boris Grobelnik je namreč vložil ugovor na obtožnico, po kateri Kolencu grozi do osem let zapora. A kakor je na naše vprašanje odgovorila tiskovna predstavnica ljubljanskega okrožnega sodišča Mateja Jazbec, »obtožnica še ni pravnomočna, zato tudi datum predobravnavnega naroka še ni razpisan«. Zadeva tako miruje.

Lahkomiselno ravnanje pilota

Tožilstvo Kolencu očita, da se je usodnega dne zavedal, da bi zaradi slabih vremenskih razmer ter neupoštevanja pravil stroke in pravil pristajanja lahko šlo kaj narobe, a je lahkomiselno menil, da se to ne bo zgodilo. Tako se je 6.50 z 31 potniki odpravil na polet, čeprav je bila slabo uro prej za območje Ljubljane napovedana možnost dopoldanskih neviht. Že ob vzletu bi moral opaziti nevihtne oblake, kar pa ga ni ustavilo in se je podal 1400 metrov visoko. Tožilstvo mu tudi očita, da ob pristanku ni potegnil vrvi za zasilno pristajanje, ni ugasnil gorilnika, ni zaprl ventila za dovod goriva v valje, ob prvem udarcu ob tla pa je celo dodajal plin.

Kolenc je med preiskavo med drugim menda povedal, da je potnikom, ko je presodil, da bi bilo pristajanje lahko težavno, dal navodila, naj se pripravijo na trd pristanek, torej primejo za ročaje in imajo mehka kolena. Ali ga niso ubogali in so celo poskakali iz košare ali jih je iz nje vrglo, ni povsem jasno, saj je ob prvem trdem pristanku izgubil zavest.

Poleg tega je zavrnil vse očitke, da ni dovolj pozorno spremljal vremenske napovedi. Malomarnost tako zavrača in obramba bo tudi dokazovala, da v času pred nesrečo na agenciji za okolje niso napovedovali poslabšanja vremena pred popoldnevom. Vreme je po njegovih besedah ob vzletu ob 6.50 primerno in zato so poleteli proti Krimu, nenadoma pa jih je presenetila temna gmota oblakov iz smeri Polhovega Gradca.

Znano je sicer, da je balon zašel v težave že na desni strani Ižanske ceste v smeri Ljubljane, kjer je prvič trčil ob tla, to so pokazali tudi izsledki službe za preiskovanje letalskih nesreč in incidentov, ki je kot neposredni vzrok nesreče navedla »napačno tehniko pilotiranja balona tipa LBL 600C v pristajalni fazi«. Nato je balon dvignilo za 60 metrov na drugo stran ceste, kjer je zadel ob drevo, po 111 metrih pa še zadnjič udaril ob tla. Sledila je eksplozija plina, saj pilotu ni uspelo pravočasno zapreti jeklenk.

Vrsta okoliščin vplivala na nesrečo

Nesreča je bila sicer splet okoliščin, med katerimi je imel pomembno vlogo tudi veter. Nekatere potnike je pometalo iz košare, druge je zajel ogenj. V košari so bili namreč nameščeni v različne prekate, ki zagotavljajo, da je teža v balonu pravilno razporejena. Ko se je košara obrnila na levi bok, se je ogenj, ki je bruhal iz plinskega gorilnika in jeklenk, obrnil proti sredini desne strani košare. Potniki, ki so bili ujeti v tem prekatu, so umrli v ognju. Štirje so umrli že na kraju nesreče, dva pa nekaj dni pozneje. Med mrtvimi so bili tričlanska družina z enajstletnim dekletcem, dva zakonca in še ena ženska.

V času nesreče je imel pilot, so med drugim zapisali preiskovalci, veljavno dovoljenje za pilota prostoletečega balona, ni pa vzpostavil radijske zveze s pristojno kontrolo zračnega prometa in je polovico poleta opravil na višinah brez njene odobritve. Operator pa na dan nesreče ni imel dovoljenja za opravljanje komercialnih prevozov z baloni, saj tega zaradi nereda na tem področju takrat ni imel noben balonar.