Pazite na svoj hrbet in kolena!

Delo odraslih z mlajšimi in seveda manjšimi je fizično zahtevnejše, kakor se zdi na prvi pogled, odgovarja fizioterapevt Anže Sirc dolgoletni vzgojiteljici z bolečinami v križu in kolenih.

Objavljeno
06. maj 2019 12.10
Posodobljeno
06. maj 2019 12.10
FOTO: Shutterstock
Anže Sirc
Anže Sirc
Zaposlena sem v vrtcu, kjer delo vzgojiteljice opravljam že 25 let. Po 40. letu so se mi začele pojav­ljati bolečine v križu, nekaj let pozneje pa tudi v kolenih. Bolečine se stopnjujejo, še posebno kadar sem v službi bolj obremenjena. Delo z najmlajšimi otroki me fizično veliko bolj utruja. Vem, da jih narobe dvigujem, da nimamo najbolj primerno opremljenih prostorov, da imam preveliko telesno težo. Vseeno prosim za nasvet in se vam zahvaljujem za pomoč. Jasna

Dobro poznam problematiko vašega poklica, saj sem že večkrat reševal podobne težave pri vaših kolegicah in na to temo tudi predaval v več vrtcih. Delo odraslih z mlajšimi in seveda manjšimi je fizično zahtevnejše, kakor se zdi na prvi pogled. Za odraslega, ki se ukvarja z malčki, se večina opravil dogaja nadstrop­je nižje, kakor bi bilo optimalno. Mize, stoli, umivalniki, straniščne školjke, ležišča so prilagojeni malčkom, zato se mora (ali pa tudi ne) odrasli skloniti, počepniti. Torej najbolj trpijo križ in kolena, pogosto pa tudi vrat in roke.


Da boste lahko izvedli korekten dvig otroka, mora biti vaše telo tudi v dobri kondiciji.
Napačno dvigovanje otrok ali drugih bremen je zagotovo treba odpraviti, saj boste drugače svoje telo še naprej po nepotrebnem preobremenjevali. Tehnik dvigovanja je več in priporočal bi vam, da se sami, še bolje pa kar celoten kolektiv, organizirate in poiščete strokovnjaka, najbolje usposob­ljenega fizioterapevta, ki bi vas teoretično in praktično opremil s tem znanjem. Pretirano klečanje in čepenje načenjata hrustanec in meniskuse v kolenih.

Prepričan sem, da bi se tem položajem velikokrat lahko izognili. Zakaj ne bi svojega dela opravljali na enostavnejši način, ga izvajali učinkoviteje in si tako prihranili nekaj zdravstvenih nevšečnosti. Opozarjam vas, da je velika težava tudi vaše sedenje. Precej obremenjujoče je sedenje na tleh, ravno tako sključeno sedenje na stolu, sključena stoja pri hranjenju in umivanju najmlajših. Kadar je hrbtenica dlje časa v sključeni drži, so medvretenčne ploščice zagotovo preobremenjene. Sčasoma lahko nastane hernija medvretenčne ploščice in takrat se težave precej stopnjujejo. Teh bolečin vam ne privoščim in spodbujam vas, da daste prednost preventivi.

Po elektronski pošti
Vaša vprašanja za Nedelove svetovalce pričakujemo na naslovu Nedelo, Dunajska 5, 1509 Ljubljana, s pripisom Za svetovalnico, ali na elektronskem naslovu Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Potrebujete Javascript za pogled.. Napišite še, kateremu svetovalcu je namenjeno vaše vprašanje. Svetujejo Tjaša Kočevar Dakić (parents life coach, CIMI) in Mojca Stonič (specialistka za osebni in čustveni razvoj, psihoterapevtka), Šola za vzgojo starševIzidor Gašperlin, partnerski in družinski terapevt; psihologinja Tjaša M. Kos; Dunja Gačnik, inštruktorica stott pilatesa® in osebna trenerka; Anže Sirc, diplomirani fizioterapevt.


Da boste lahko izvedli korekten dvig otroka (če res ni druge boljše možnosti) in lažje sedeli na tleh, pa mora biti vaše telo tudi v dobri kondiciji. Si kdaj v službenem času raztegnete mišice nog, trupa, rok? Če so mišice zadosti dolge, sklepi primerno gibljivi, boste lahko telo postavili v ergonomsko primernejši položaj in se izognili nepotrebnim obremenitvam. Poleg dolžine mišic pa je treba skrbeti tudi za njihovo moč. Močnejši ko boste, lažje vam bo opravljati fizično delo.

Pri izbiri športnih aktivnosti, ki vas bodo okrepile tako fizično kot psihično, bodite raznovrstni. Hitra hoja s palicami, kolesarjenje, poleti plavanje, pozimi tek na smučeh, ob deževnih dneh pa doma naredite kako vajo za krepitev, lahko uporabite tudi uteži. Možnosti organizirane vadbe je neskončno, vendar nikar ne pretiravajte. Raje kot na hitrost, težavnost, število ponovitev se osredotočite na korektno izvedbo. Za to potrebujete znanje, ki ga je težko dobiti s slik in filmov na spletu.

Pomembno vlogo pri obremen­jevanju telesa ima tudi opremljenost delovnega mesta. Oprema bi vam morala biti v pomoč, biti prilagojena tudi vam in ne samo otrokom. Namesto da otroke dvigujete na previjalno mizo, naj raje splezajo po stopnicah. Naj se otrok sam uleže in tudi vstane s previjalne mize. Namesto sede v naročju se raje crkljajte leže na tleh. Otroku pomagajte samo tam, kjer je potrebno, sicer obremenjujete sebe, njega pa omejujete in zavirate pri razvoju.



Pri telovadbi otrok se mimogrede razgibajte tudi sami. Bodite primerno oblečeni in obuti. Za vzdrževanje kondicije ni potrebno veliko časa in pripomočkov, potrebno pa je znanje. Ne odlašajte, preventiva naj se raje začne v obdobju, ko ste zdravi, brez bolečin, in z njeno pomočjo bo takšno stanje trajalo dlje časa.