Težave s kolki je mogoče omiliti

Skrbi me, da sem prišla v začarani krog, v katerem bom zaradi bolečin v obrabljenih kolkih vedno manj aktivna, piše bralka Nedela. Svetuje ji fizioterapevt Anže Sirc.

Objavljeno
02. oktober 2019 09.00
Posodobljeno
02. oktober 2019 09.00
FOTO: Shutterstock
Anže Sirc
Anže Sirc
Pozdravljeni, prosila bi vas za nasvet, kakšne so možnosti za izboljšanje pri obrabi kolkov. Imam namreč bolečine v obeh kolkih in RTG-slike so pokazale obrabo na obeh straneh. Želim si zmanjšati telesno težo, vendar me pri nekoliko hitrejši in daljši hoji začne boleti še hrbet. Skrbi me, da sem prišla v začarani krog, v katerem bom zaradi bolečin vedno manj aktivna. Tako se mi bo povečevala telesna teža ... Hvala vam za vaše dosedanje in vse prihodnje nasvete. Metka

Prepričan sem, da ima naše telo neverjetne sposobnosti in da je mogoče v večini primerov izboljšati stanje, tako na telesni kot psihični ravni. Več omejitev pa vidim v našem odnosu do telesa. Prepogosto opažam, da se več nege namenja avtomobilu, domu ali vrtu kot pa telesu. Z leti, desetletji se tako nabere marsikaj. Že s staranjem nastajajo v tkivih spremembe, če pa telo pretirano, nepravilno ali premalo obremenjujemo, se to dogaja še hitreje. Ena od sprememb je tudi obraba hrustanca in spodnji udi so ob povečani telesni teži precej bolj obremenjeni.

Kolčni sklep povezuje spodnji ud s trupom. Prek medenice ima velik vpliv na ledveni del hrbtenice. Ko se zmanjša gibljivost kolka v smer ekstenzije (kar pomeni, da gre spodnji ud nazaj), to kompenzira medenica z zasukom naprej, kar poveča ledveno lordozo (nepravilna drža). Večja ko je lordoza, večja je kompresija na sklepih hrbtenice, zmanjša se tudi prostor za živčne korenine in hitro lahko pride do njihovega vzdraženja. Tako si lahko razlagam pojav vaših težav v križu pri hoji. Ko sem še delal na Ortopedski kliniki, sem imel veliko stika z bolniki po vstavitvi umetnega kolka. Večini so se s stopnjevanjem bolečin v kolku stopnjevale tudi bolečine v ledvenem delu hrbtenice.

Za začetek bi vam svetoval, da poskusite pri hoji delati krajše korake, frekvenca pa naj bo čim hitrejša. Uporabljajte palice, saj boste tako del teže prenesli na roke, jih spotoma krepili, noge pa razbremenili. Poskusite sesti na kolo, plavati, vašim zmožnostim prilagojena in k vašim željam usmerjena vadba bi bila zagotovo pika na i. Prilagoditi je treba tudi prehrano, piti zadosti tekočine, poskrbeti za počitek …


Prepogosto opažam, da se več nege namenja avtomobilu, domu ali vrtu kot telesu.


Prepričan sem, da bi se vztrajnost izplačala. Če potrebujete nasvet, kam iti na vadbo, mi, prosim, pišite in vam bom posredoval kontakte. To je del reševanja težav, ki je predvsem v vaših rokah. Potrebni bosta vztrajnost in potrpežljivost. Preden se lotite vadbe, pa bi vam priporočal, da se posvetujete s strokovnjakom, ki obvlada problematiko, ki ste jo opisali.

Zagotovo vam lahko pomaga za to področje usposobljen fizioterapevt. V svoji fizioterapevtski ordinaciji v Kranju v takih primerih najprej pogledam morebitno dokumentacijo (dosedanje izvide), nato je na vrsti fizioterapevtski pregled. Zanimala bi me vaša drža, tonus in moč mišic, gibljivost sklepov. S specifičnimi testi ugotavljam vzrok za vaše težave in hkrati preverim, kaj vam težave umiri. Na podlagi rezultatov pregleda določim vzrok težav in načrtujem potek njihovega reševanja. Le z odpravo vzroka lahko odpravimo bolečino, če je poškodba prevelika, pa jo vsaj omilimo in s tem omogočimo optimalnejšo funkcijo. Tako se izboljša kakovost življenja.

Po elektronski pošti

Vaša vprašanja za Nedelove svetovalce pričakujemo na naslovu Nedelo, Dunajska 5, 1509 Ljubljana, s pripisom Za svetovalnico, ali na elektronskem naslovu Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Potrebujete Javascript za pogled.. Napišite še, kateremu svetovalcu je namenjeno vaše vprašanje. Svetujejo Tjaša Kočevar (parents life coach, CIMI) in Mojca Stonič (specialistka za osebni in čustveni razvoj, psihoterapevtka), Šola za vzgojo starševIzidor Gašperlin, partnerski in družinski terapevt; psihologinja Tjaša M. Kos; Dunja Gačnik, inštruktorica stott pilatesa® in osebna trenerka; Anže Sirc, diplomirani fizioterapevt.


Glede na izkušnje sem prepričan, da bo treba kar najbolj izboljšati gibljivost kolčnih sklepov, sprostiti nekatere kolčne mišice ter okrepiti mišica trupa in zadnjice. Pri vajah za krepitev mišic sta pomembni pravilna izvedba in primerna težavnost, ki jo med obravnavami stopnjujem glede na zmožnosti pacienta. Za sproščanje mišic uporabljam različne manualne tehnike in tehnike raztezanja. S tehnikami sklepne mobilizacije lahko fizioterapevti sklepe postav­ljamo v optimalnejše položaje in tako izboljšamo njihovo gibljivost. Pomembno je tudi poznavanje ergonomije dela, s čimer bo pacient razbremenjeval poškodovani del telesa pri vsakodnevnih opravilih. Vsekakor bi vam priporočal, da se obrnete na strokovnjaka, ki vam bo pomagal izkoristiti potencial vašega telesa.

***
Anže Sirc je diplomirani fizioterapevt. Več pa tukaj.