Festival znanosti: »Vsak človek je že po naravi znanstvenik«

Rdeča nit so bili obrazi svetlobe. V digitalnem planetariju odkrivali skrivnosti vesolja.
Objavljeno
20. september 2014 20.12
Festival znanosti pred občino. Nova Gorica,20.09.2014
Katja Željan, Nova Gorica
Katja Željan, Nova Gorica

Nova Gorica – »Mladih ni težko navdušiti za znanost. Mislim celo, da je vsak človek že po naravi znanstvenik. Saj veste, dojenčki ves čas kaj odkrivajo. Težava je v tem, da potem to žilico nekateri malo izgubljajo. Drugi pa začnejo nove stvari odkrivati čez čas,« je prepričan Luka Vidic iz Hiše eksperimentov.

Okrog njega se je danes, ko smo obiskali novogoriški Festival znanosti, kar trlo mladih zvedavih obrazov. In kaj je bilo tako zanimivega? »Pravkar smo izdelali najmanjši bumerang na svetu. Kot vidite, so se ga otroci hitro naučili narediti. Prav tako smo že videli, da lahko iz črne in bele vidimo tudi druge barve, če nanju posije svetloba. Zdaj bomo s polarizacijo naredili še nekaj poskusov, tako da se bodo mladi lahko prepričali, da se barve skrivajo tudi v navadnem lepilnem traku,« je razložil. Po njegovih besedah za vzbuditev zanimanja za znanost pri najmlajših sploh ni treba odkrivati tega, čemur običajno pravimo visoka znanost.

»Odkrivanje nečesa novega in radovednost sta namreč tudi nekakšna znanost. In to je tisto, kar mi poskušamo vzbuditi v ljudeh: spoznanje, da je mogoče s povsem enostavnimi stvarmi marsikaj narediti ali pa pojasniti katerega od pojavov, za katerega smo prej mislili, da ga nikoli v življenju ne bomo razumeli,« je poudaril. In dodal, da Hiša eksperimentov rada sodeluje z vsemi, ki imajo inovativne ideje, saj tako dobijo tudi nove navdihe za lastne.

V živo in z lastnimi rokami

Zanimivo dogajanje pred mestno hišo sta spremljala Dejan Mir in njegova hči Staša. »Tak način približevanja znanosti otrokom je zelo zanimiv. Najboljše pa je, da otroci v živo poskusijo stvari in kaj tudi sami naredijo. Zraven pa se še izognemo temu, da ne sedijo ves čas za računalnikom,« je bil navdušen sogovornik, tudi sam prepričan, da mladih ni težko navdušiti za znanost. Čeprav je res, je dodal, da se ponavadi nič zgodi samo od sebe.

»Če otroku od majhnega govoriš, česa vse ne sme narediti, in če si zanj ne vzameš časa, rezultatov seveda ne more biti. Ali poznam vse stvari in poskuse, ki so jih tu pokazali? O, to pa ne! Jih je pa lepo pogledati,« je dejal. Medtem je Aljaž Srebrnič iz zamejske Immaginarie Scientifice malo večje otroke izzval s fatamorgano. In se muzal, ko so poskušali prijeti za stvar, ki v resnici sploh ni obstajala. »Pri fatamorgani imamo dve parabolični zrcali, ki sta postavljeni drugo proti drugemu. Zato se nam zdi, da je predmet na vrhu te mize, v resnici pa ga ni mogoče zagrabiti,« je pojasnil bistvo na videz zapletene uganke.

Prava razvojna pot

Direktorica Mladinskega centra Nova Gorica – ta je dvodnevni Festival znanosti organiziral skupaj s tukajšnjo e-Hišo – Lara Brun vidi projekt kot pomembno vsebino ne samo razvojne poti in rasti e-Hiše, ampak vsega lokalnega okolja. »V jeziku e-Hiše bi lahko rekli, da pogled skozi kalejdoskop odkriva številne obraze vsega, kar e-Hiša s Festivalom znanosti želi zrcaliti v naše okolje: vse od podpore znanosti, zanimanju zanjo ter njenemu študiju in razvoju, povezovanju izobraževalno-raziskovalnih ustanov in gospodarstva na vseh ravneh do spodbujanja zavedanja o pomembnosti vseživljenjskega učenja. Naša naloga je, da Festival znanosti z vsemi potenciali, ki jih prinaša, postane stalnica v našem okolju, ki poleg vsega naštetega vzgaja v duhu vedoželjnosti kot principu proaktivnega in uspešnega posameznika ter družbe,« pravi.

Obraze svetlobe so na prizorišču današnjega znanstvenega dopoldneva z interaktivnimi poskusi, demonstracijami in delavnicami odkrivali še Center eksperimentov Koper, znanstveniki in strokovnjaki Univerze v Novi Gorici, astronomsko društvo Teleskop in Hackerspace GO. Že v petek pa so v digitalnem planetariju udeležencem omogočili doživeti in spoznati skrivnosti vesolja. In to tako, da so obiskovalcem v »središču vesolja« domiselno predstavili povezovanje praktične znanosti z učnimi vsebinami v šoli.