Pet do deset evrov za »kar mora vedeti vsak«

Financiranje z donacijami bralcev omogoča najvišjo možno stopnjo neodvisnosti medija. Podčrto.si je primer tega.

Objavljeno
23. marec 2015 15.16
Klara Škrinjar, Ozadja
Klara Škrinjar, Ozadja

Neodvisni spletni medij so v zdajšnji obliki pod okriljem Zavoda Pod črto zagnali lanskega septembra. V precej skromni zasedbi so do danes pripravili okoli 90 vsebin; večinoma poglobljenih preiskovalnih in analitičnih člankov. Poleg tega vse podatke, ki jih zberejo med pripravo vsebin, po opravljenem delu javno objavijo, da so na voljo posameznikom, ki jih lahko uporabijo za svoje analize ali lastno osveščanje. Vse to pa - z zbranimi donacijami.

Z donacijami bralcev do vsebin

Od posameznikov so doslej zbrali približno devet tisoč evrov, od podjetij 11 tisoč evrov, nekaj manj kot tri tisoč evrov so dobili s prodajo pravic do soobjave vsebin v drugih medijih.

Sicer pa vsak mesec objavijo mesečno poročilo, v katerem navedejo vse prihodke in izdatke. »Menimo namreč, da je taka transparentnost nujna, glede na to, da bralci donirajo sredstva za naše delovanje,« pojasni Anže Voh Boštic, direktor Zavoda in odgovorni urednik medija.

Nova kampanja

Trenutno imajo približno 30.000 unikatnih mesečnih obiskovalcev. »To je glede na kratko obdobje delovanja zelo velika številka in takšen odziv bralcev nas pozitivno preseneča,« pravi Voh Boštic. A zdaj bi radi projekt premaknili naprej tudi zato, ker so opazili, da bralci očitno imajo posluh za spremljanje in branje njihovih vsebin.

Tako testirajo, ali imajo uporabniki poleg takšnega sodelovanja tudi posluh za podporo pri nastajanju vsebin. Trenutno poteka kampanja, ki so bo zaključila konec marca: bralci prek obrazca na spletni strani donirajo denar. Anže Voh Boštic pravi, da si dolgoročno želijo, da bi jih podprlo čim več bralcev podprlo z redno mesečno donacijo v višini 5-10 evrov. S tem bi namreč, tako Voh Boštic, dobili stabilno financiranje, in bi se lahko ukvarjali le s pripravo čim boljših preiskovalnih in poglobljenih člankov.

V tujini praksa, v Sloveniji novost

V tujini je koncept veliko bolj uveljavljen, v Sloveniji pa je še precejšnja novost. »Fundacije tam v milijonskih vsotah podpirajo medijske projekte. Mi pa testiramo, če je kaj podobnega, seveda v manjšem obsegu, mogoče tudi pri nas, saj je zaradi jezika doseg bralcev bistveno bolj omejen. Ne želimo »kopirati« ameriškega sistema, od njih le poberemo nekatere dobre prakse, zglede, za razliko od njih pa želimo pridobiti več sredstev od bralcev,« razmišlja Voh Boštic.

V primežu odgovornih posameznikov

Poudarja, da so se za sistem donacij odločili tudi zato, ker menijo, da dostopa do vsebin, ki so v javnem interesu in za katere mora vedeti vsak (korupcija, neetična ravnanja posameznikov z močjo v družbi, članki, ki govorijo o družbenih problemih, kot so kriminal, revščina, neenakost pred zakonom ...), ne morejo pogojevati z naročnino. »Za finančno podporo prosimo tiste, ki si jo lahko privoščijo, in ti s tem omogočijo, da lahko do vsebin dostopajo tudi tisti, ki nas zaradi njihove finančne situacije trenutno ne morejo podpreti,« pojasni naš sogovornik.

In cilj kampanje? 15.000 evrov donacij od bralcev. Skoraj ves zbrani denar, 90 odstotkov, je sicer namenjen ustvarjanju vsebin (plačilo avtorjem prispevkov, odkup fotografij), preostanek pa gre za stroške delovanja portala in zavoda (bančne provizije, računovodstvo, spletno gostovanje ...).