Časar v kazenskem postopku zaradi posla z Grafistom

Zemljišča: Odškodninska tožba že padla – Grafist z vrsto parcel ob Luki dobro služi in omogoča razvoj konkurenčnim podjetjem
Fotografija: Zaradi avtomobilov je pristanišče pretesno. Foto Jože Suhadolnik
Odpri galerijo
Zaradi avtomobilov je pristanišče pretesno. Foto Jože Suhadolnik

Koper – Zakaj je Luka Koper 2007. čakala, da je Grafist kupil parcelo od zasebnikov novembra 2007 in potem še istega meseca sklenila pogodbo o najemu istega zemljišča? To je zanimalo koprsko tožilko Polono Veberič na včerajšnji drugi obravnavi v kazenski zadevi zaradi domnevne zlorabe položaja, ki naj bi jo zagrešila nekdanji predsednik uprave Robert Časar in nekdanja vodja investicijske službe v Luki Irena Troha Andrejašič.


Sodnik Matevž Gros uvodoma tega vprašanja priči, nekdanjemu direktorju avtomobilskega terminala Andreju Andrijaniču, ni dovolil. Zato smo isto vprašanje po obravnavi postavili Časarju, ki prestaja zaporno kazen zaradi zlorabe pri zemljiščih na Orleški gmajni. Odgovoril je, da njegova uprava ni vedela, ali je sporno zemljišče sploh naprodaj. V intervjuju za Delo leta 2009 pa je odgovoril drugače: »Kar zadeva parcelo, ki jo je kupil Grafist, je zunaj območja prostorskega načrta Luke Koper, torej bi bil njen nakup dolgoročno neupravičen.« Časar in Troha Andrejašič sta se znašla v kazenskem postopku, ker je uprava podjetja novembra 2007 z Grafistom, decembra 2007 pa še s koprsko občino, sklenila pogodbi za najem parcel, na katerih je hotela skladiščiti avtomobile. Obtožnica jima očita, da je Luka plačevala previsoko najemnino za avtomobile (po 60 centov za kvadratni meter na mesec, kar je bilo bistveno več kot pri drugih podobnih najemih), prav tako je sklenila pogodbo za najem površin, ki niso imele gradbenega dovoljenja, zato je inšpekcija za okolje kaznovala Luko in odredila umik tam parkiranih avtomobilov. Takšni pogodbi naj bi prinesli za vsaj 1,7 milijona evrov protipravne koristi Grafistu in občini Koper, Luka Koper pa je morala plačati kazen zaradi nedovoljene gradnje.

Časar se je že pred včerajšnjo obravnavo čudil kazenskemu postopku, saj je civilna tožba Luke Koper proti Časarjevi upravi padla. Odprto je ostalo samo vprašanje odgovornosti za plačilo kazni, ki jo je Luki naložila okoljska inšpekcija zaradi črne gradnje. Zato je tudi po njegovem mnenju kazen za nedovoljeno gradnjo neprimerljiva z vsaj 10-milijonskim dobičkom, ki ga je Luka ustvarila samo s pretovorom avtomobilov. Tudi sicer je razvoj poslov Luko tako prehiteval, da so v večini primerov morali gradbena dovoljenja za urejanje skladiščnih površin pridobivati z zamikom.

Luka nosi zaslužek lastnikom bližnjih parcel. Največ - lastnikom Grafista. Foto Boris Šuligoj
Luka nosi zaslužek lastnikom bližnjih parcel. Največ - lastnikom Grafista. Foto Boris Šuligoj

 

Luka ima škodo zaradi neurejenih zemljišč


Potem ko je posel z oddajo zemljišča za avtomobile z Luko propadel, Grafist isto zemljišče po manjših kosih oddaja drugim logističnim podjetjem. Pred dvema letoma je od občine Koper na dražbi kupil tri hektarje zemljišča zunaj območja DPN, vendar povsem blizu Luke, ki ga je po ceni 0,5 evra za meter dolgoročno oddal hčerinski družbi kitajskega ladjarja Cosco. Ta s skladiščenjem kontejnerjev v neposredni bližini pristanišča konkurira Luki. Grafist je napovedal, da bo zainteresiranim družbam oddal še več velikih površin ob pristanišču. Eno od teh (veliko pet hektarjev) na območju ankaranske občine je ponudil Luki Koper za 4,5 milijona evrov za deset let, toda ministrstvo za infrastrukturo je sedanji luški upravi prepovedalo najem zemljišča z napovedjo, da bo razlastilo Grafista in zemljišče oddalo Luki. Ante Guberac, večinski lastnik Grafista, pa pravi, da državi ne bo dovolil razlastitve, saj bi mu s tem uničila zelo donosen posel.

Preberite še: