Otrokom je uspelo! Uresničili so svoje sanje

Študenti in dijaki so sanjske strojčke izdelovali po navodilih najmlajših.

Objavljeno
17. junij 2016 14.53
Tina Lešničar
Tina Lešničar

Ljubljana – Kaj, če bi obstajala šolska torba, ki bi se sama polnila in praznila in na kolescih sledila lastniku? Pa mehanska hobotnica, ki bi učila otroke plavati, in tobogan, ki poje pesmice? Vse to so sanjski stroji po zamislih osnovnošolcev in nekateri med njimi niso ostali samo ljubke risbice, ampak so dijaki in študenti iz njih izdelali prave prototipe.

Pod mednarodnim imenom MyMachine so v Belgiji pred desetletjem začeli z iniciativo, ki si prizadeva spodbujati ustvarjalnost v izobraževalnem procesu in pri tem združuje vse stopnje izobraževalnega sistema. Lani se je pobudi kot prva franšiza pridružila Slovenija s sodelavci Instituta Jožefa Stefana (IJS). Včeraj so v Rampa Labu na Kersnikovi 4 odprli drugo razstavo MyMachine Slovenija, na ogled bo do 24. junija.

Pri projektu je letos sodelovalo deset osnovnih šol in vrtcev, šest srednjih šol in enajst fakultet in višjih šol. Na pobudo IJS so šolarji prve triade in nekateri vrtčevski otroci na kreativni delavnici med poukom ustvarjali na temo svojih sanjskih strojev. S študenti in dijaki so nato skupaj izbrali eno risbo, ki so jo nato nadgradili in realizirali.

»Moja sošolka je razmišljala, kako bi atija opozorila, kdaj vozi prehitro. Narisala je napravo za v avto, ki sporoča vozniku, kdaj krši predpise. Mislim, da je kar pametno izbrala, ker veliko ljudi divja po cestah,« je razmišljala tretješolka z osnovne šole Griže, ki je sama napravi na risbi dodala še glasovno opozarjanje. Realizirali so jo dijaki velenjskega šolskega centra; razvili so aplikacijo, ki prek sistema GPS v napravo, nameščeno na armaturni plošči, z lučkami sporoča vozniku, ali vozi po pravilih.

Industrijski proces

»Dijaki in študenti so velikokrat zelo ambiciozni, a v tako kratkem času so njihove ideje in rešitve tehnično težko izvedljive, zato kdaj nastopi tudi kakšno razočaranje. Morajo se zavedati, da prototip še ni dokončni izdelek, ki ga dobiš na polici v trgovini,« pravi Mihajela Črnko z IJS.

Najbolj stresen del je seveda uresničiti ideje malih snovalcev sanjskih strojev. »To je glavni pritisk. Otroci se srečajo s študenti in skupaj premišljujejo o izvedbi projekta, barvah, obliki itd. Če naredimo vzporednice z industrijskim procesom, je otrok naročnik, študent projektni vodja, dijak pa izvajalec. Naročnik ima seveda zadnjo besedo.«

Foto: Jože Suhadolnik/Delo

Čeprav je stroj vedno nekoliko drugačen od barvite sanjske risbice, so otroci z uresničitvijo svojih sanjskih strojev načeloma zadovoljni. »Dober je,« sta se strinjala Anej in Lia, medtem ko sta srkala napitek iz Baltazarjevega stroja za pripravo soka, ki so ga učenci škofjeloškega šolskega centra izdelali po njuni zamisli. Prihaja namreč poletje in vročina, in stroj, ki s pritiskom na gumb iz kanistrov po spiralastih cevkah pošlje tekočino do kozarčka, bo olajšal žejo.

Tudi Aleš in Vasja iz novogoriškega šolskega centra sta s sošolci skonstruirala uporaben gospodinjski pripomoček, ki ni sanjski le za otroke, ampak tudi za marsikatero mamo. Palačinkomat je stroj z resno mehanizacijo, ki je konstruktorje najbolj zaposlil pri reševanju problema z odmerjanjem mase na površino za peko.

Foto: Jože Suhadolnik/Delo

Skupina je na razstavi že predstavila izboljšave prototipa, ki naj bi v 15 sekundah spekel palačinko. Tokrat palačink sicer niso pekli, a so stroj učenci že preizkusili v razredu. »Dobre so,« je povedal Aleš, ki se je projekta zunaj šolskih dejavnosti udeležil zato, ker se mu je zadeva zdela zanimiva. »Nekaj novega je, da se po vsej teoriji v šoli lahko takole spoprimemo s praktičnimi nalogami,« mu je pritrdil sošolec Vasja.

Nemalo dijakov kreativno iskanje praktičnih rešitev spodbudi, da nadaljujejo študij v smeri elektromehanike, strojništva, mehatronike ... Študenti s sodelovanjem pri bolj zahtevnem projektu lahko pridobijo magistrski naziv ali štipendijo kakšnega podjetja. Najbolj veseli pa so bržkone najmlajši, ki imajo nešteto idej, ki običajno ostanejo neuresničene.