Prepoved za osebna vozila, brezplačni LPP ali le tek na dolge proge?

Onesnaženost zraka: Mesta se različno spopadajo z onesnaženostjo, mestna svetnica predlaga, naj občina ob določenih dneh uvede brezplačen LPP.

Objavljeno
03. februar 2017 18.58
Maša Jesenšek
Maša Jesenšek
Ljubljana - Januarja je bila onesnaženost zraka s trdimi delci PM10 znova visoka, kar pomeni, da v glavnem mestu že dva meseca vdihavamo pretirano onesnažen zrak. Bi k boljšemu ozračju v teh kritičnih dneh lahko pripomogel brezplačen javni prevoz?

Pred mesecem dni smo pisali, da je Ljubljana ob koncu leta, v katerem se je ponašala z nazivom zelene prestolnice Evrope, dosegla neslaven rekord, saj decembrske meritve v središču mesta le tri dni v mesecu niso pokazale prekoračenih mejnih dnevnih vrednosti koncentracij delcev PM10 v zraku. Podatki za januar so nekoliko boljši, a še vedno skrb vzbujajoči - ob hladnem vremenu, inverziji in brezvetrju so na merilni postaji v križišču Tivolske in Vošnjakove po še neuradnih podatkih kar dvajsetkrat namerili čezmerne dnevne koncentracije trdih delcev. Kar je še vedno ogromno, če vemo, da preseganj v celotnem letu ne bi smelo biti več kot 35. Kljub dežju so urne koncentracije PM10 po podatkih agencije za okolje (Arso) in MOL za merilno postajo za Bežigradom vse do četrtka pogosto presegale tudi 100 µg/m³, kar je dvakrat več od mejne dnevne vrednosti 50 µg/m³. Šele včeraj se je stanje nekoliko izboljšalo.

Evropska mesta s številnimi ukrepi

Ljubljana ni edina, ki se spoprijema s težavami zaradi trdih delcev, tako visoke ali še višje koncentracije so v Zasavju, težave imajo tudi v Mariboru, Murski Soboti in Celju. Čezmerne koncentracije PM10 so dobro znane tudi nekaterim drugim evropskim mestom. V Parizu so tako že večkrat zaradi močno onesnaženega zraka omejili osebni promet, tudi decembra lani in januarja letos, ko so izmenično dovolili vožnjo s sodimi oziroma lihimi registrskimi tablicami, in hkrati ponudili brezplačen javni prevoz. Ukrep par-nepar, nam dobro znan iz nekih drugih časov in zaradi drugih razlogov, so decembra zaradi onesnaženosti ozračja uvedli tudi v Madridu in Sarajevu. Konec januarja so vožnjo z za okolje bolj obremenjujočimi avtomobili za tri dni omejili v Budimpešti, brezplačen dan javnega prevoza so ponudili v Varšavi. Naj avtomobil pustijo doma in se po opravkih odpravijo z javnim prevozom, je pred tedni prebivalce pozival tudi londonski župan. Poleg omenjenih so med najpogostejšimi ad hoc ukrepi še omejitve hitrosti, prepoved prometa na določenih območjih za tovorna vozila, med bolj drastičnimi so omejitve obratovanja tovarn.


V Ljubljani glede na raziskave virov delcev PM10 k onesnaženosti zraka največ prispevajo kurilne naprave, kar potrjujejo tudi podatki, da so zunaj kurilne sezone mejne vrednosti redko prekoračene. A občina je tudi zdaj zaradi več kot dva meseca ponavljajočih se preseganj prejela kar nekaj pobud za kratkoročne ukrepe na področju prometa. Samostojna svetnica Nataša Sukič (ZL) je tako na župana naslovila pobudo, naj v dneh onesnaženega zraka meščanom omogoči brezplačen prevoz z javnim prometom. S spremembo odloka naj občina določi, da je prevoz z LPP za potnike v celoti brezplačen ob dnevih, ko napoved Arsa predvideva visoko ali zelo visoko (nad 75 μg/m³) 24-urno povprečno koncentracijo delcev PM10 za območje mesta Ljubljane. Sukičeva poudarja, da onesnaženost ogroža javno zdravje in da je eden največjih virov onesnaženja prav promet: »Ključno je doseči čim manjšo uporabo osebnih vozil v mestu ter čim večjo uporabo javnega transporta in zdravih oblik mobilnosti, kolesarjenja in hoje. Ukrep, ki ga predlagamo, bo imel dvojno funkcijo. Spodbudil bo večjo uporabo avtobusov LPP, hkrati pa bodo dnevi brezplačnega prevoza delovali kot dodatno in močno opozorilo prebivalcem na problem kakovosti okolja.« Svetnica še meni, da je brezplačen javni mestni promet »cilj, ki mu mora v prihodnosti slediti tudi Ljubljana«. »Pripravljamo sveženj ukrepov, to je le prvi izmed njih, ker ga je mogoče izvesti takoj, saj je bilo januarja znova veliko dni s čezmerno onesnaženostjo,« nam je pojasnila Sukičeva in dodala, da bodo predlagali tudi ukrepe na področju ogrevanja, saj tisti, ki se ogrevajo na toplotno črpalko, zaradi mestnega odloka, ki daje prednost daljinskemu ogrevanju, niso upravičeni do subvencije Eko sklada.

Nenaklonjeni kratkoročnim ukrepom

Z MOL nam niso odgovorili na vprašanje, kakšno je njihovo stališče do pobude Sukičeve in ali sami razmišljajo o kakšnih ad hoc kratkoročnih ukrepih, ki bi jih uvedli v neugodnih zimah, kakršna je letošnja. So pa nedavno na pobudo občana, naj tudi Ljubljana omeji vožnjo z osebnimi vozili po sistemu par-nepar, zapisali: »Učinkovitih kratkoročnih ukrepov za takojšnje zmanjšanje onesnaženosti zraka v primerih dolgotrajnih pojavov inverzijskih razmer ne poznamo. Tudi takojšnje zmanjšanje vseh emisij iz kurišč in prometa ne bi prineslo rezultatov, saj je izboljšanje lahko pričakovati le ob spremembi vremenske situacije, ki je tudi razlog za take razmere.«