V Ljubljano prihaja električni "carsharing"

Podjetje Avantcar bo julija v Ljubljani začelo posel s 30 električnimi avti. Cene bodo na ravni taksija.

Objavljeno
22. junij 2016 22.45
avto
Matjaž Ropret
Matjaž Ropret
Ljubljana – Podjetje Avantcar namerava julija v prestolnici ponuditi storitev njihovega »deljenja«. Poenostavljeno povedano – bicikelj z električnimi avtomobili. Na voljo bodo mali smart ter malo večja renault zoe in bmw i3. Neodgovorjenih vprašanj pa za zdaj ostaja kar nekaj.

Tako kot vsa mesta ima tudi Ljubljana težavo tako s prezasedenostjo cest in parkirišč kot tudi z onesnaženjem zraka. K temu resda največ prispeva ogrevanje, a tudi promet je pomemben onesnaževalec. Matej Čer iz Avantcara je poudaril, da avto, v Sloveniji jih je registriranih že skoraj 1,1 milijona, predstavlja tudi pomemben strošek v vsakem družinskem proračunu. Po Čerovih izračunih lastništvo in uporaba avta, z upoštevano vso amortizacijo, stane povprečno 500 evrov na mesec. Poleg tega je večina avtov uporabljenih samo desetino časa, 90 odstotkov časa pa kje stojijo. »Polovico časa delamo za to, da imamo avto, ki je mogoče uporaben, mogoče pa ne,« je dejal Čer. In se vprašal tudi o prihodnosti vozil na naftne derivate. Po njegovem mnenju sta rešitvi teh težav delitvena ekonomija in električna vozila.

Štiri lokacije v BTC

Z začetkom julija tako nameravajo zagnati storitev Avant2Go, z njo pa želijo do leta 2018 število vozil v mestu zmanjšati za pet do deset tisoč. In s tem nekatere površine, ki so zdaj namenjena parkiriščem, sprostiti za parke, igrišča in podobno. Čer omenja tudi milijon gramov izpustov manj in 40 milijonov evrov prihranka. Za uresničitev te vizije bi potrebovali 500 električnih vozil za deljenje. Začeli bodo s 30, v enem letu, kakor dolgo bo trajala pilotska faza projekta, po naših informacijah podprta tudi s sredstvi iz evropskih skladov, naj bi prišli do 50 avtov. Kasneje pa bi njihovo število povečali na do 300. O lokacijah oziroma prevzemnih mestih za zdaj konkretno ne povedo veliko. Izvedeli smo le, da so jim v BTC zagotovili 22 mest na štirih lokacijah. Na voljo bodo trije različni avti. Mali smart in malo večja renault zoe in bmw i3.

Uporabnik, ki se bo registriral, šel na dveurno izobraževanje (za tiste, ki so že kdaj vozili e-avto, ne bo potrebno) in namestil aplikacijo na pametni telefon, bo lahko z njo preveril, kje je na voljo avto, in ga rezerviral. Ta bo nato 15 minut čakal nanj in drugim uporabnikom aplikacije ne bo viden. Ko bo uporabnik pri avtu, ga bo s pomočjo aplikacije odklenil (signal gre prek mobilnega omrežja, saj so avti priključeni na LTE), v aplikaciji odkljukal, da je z avtom vse v redu, in se odpeljal. V aplikaciji bodo tudi informacije o prevoženi poti in dosegu avta oziroma napolnjenosti baterije.

Cene na ravni taksija

Kakšne bodo cene storitve? Odvisne bodo od modela avtomobila. Najcenejši bo smart, na sredini cenovne lestvice zoe, najdražji pa i3. Dnevna tarifa bo od pet do deset centov na minuto in od 20 do 30 centov na kilometer, najnižja cena najema pa od tri do pet evrov. Ponudnik je dal nekaj primerov: prevoz iz Tehnološkega parka v BTC bi stal 3,35 s smartom, 4,30 z zoejem in 5,40 evra z i3. Enoinpolurno nakupovanje v BTC pa bi uporabnika stalo od 6,50 do 12 evrov. V Avantcaru so poudarili še, da bi se lahko kdo zvečer peljal iz službe v Ljubljani domov in zjutraj nazaj, kar bi mu vsak mesec naneslo približno pol manj, kot je omenjeni mesečni strošek lastništva avtomobila. Uporabniki bodo ob morebitnih škodah morali plačati tako imenovano odbitno franšizo.

Avantcar je storitev razvil z nekaterimi partnerji. Pri aplikaciji je sodeloval Comtrade, pri zavarovanju vozil Zavarovalnica Maribor, pri dobavi energije pa Petrol. Novost sta podprla minister za javno upravo Boris Koprivnikar in župan Zoran Janković. Prvi je poudaril, da je prihodnost v modelih, ki spoštujejo sobivanje in vse, kar je okrog nas. »Dokazujemo, da znamo biti referenčna država,« je dejal minister. Župan pa je zagotovil, da bodo v mestni občini storili vse, kar bo potrebno za širjenje storitve in s tem izboljševanja zraka v mestu.