Avtomobilske emisije se morajo prepoloviti

Emisije prometa se morajo prepoloviti do leta 2035, da bi bi Pariški dogovor sploh mogoč.

Objavljeno
15. september 2016 18.04
Gneča na ljubljanskih cestah zaradi prenove Dunajske ceste Ljubljana 29.8.2016 [cesta,gneča,prenova]
Borut Tavčar
Borut Tavčar

Ljubljana – Vozila z nič emisijami morajo prevladati na avtomobilskem trgu najkasneje do leta 2035, če hoče človeštvo omejiti segrevanje planeta 1,5 stopinje Celzija, ugotavlja v novi analizi organizacija, ki spremlja ukrepe za zmanjšanje emisij Climate Action Tracker (CAT). To spremembo v osebnem prevozu pa mora spremljati tudi dekarbonizacija v energetiki.

Promet je ključen sektor za dosego velikega zmanjšanja emisij, ki ga predvideva Pariški sporazum. V CAT so izračunali, da bi vlade z dvakrat strožjimi emisijskimi standardi za nove osebne avtomobile do leta 2030 in 50-odstotnim deležem električnih vozil do leta 2050 stopile na pot omejitve segrevanja na dve stopinji Celzija. Za cilj 1,5 stopinje Celzija pa bi morale države stopiti na pot ničemisijskih vozil. Pri tem ne smejo pozabiti, da so avtomobilski proizvajalci dolgo namenoma manipulirali z emisijskimi testiranji.

Zadnji fosilni avto 2035

»Mogoče je pozitiven rezultat tega škandala to, da je pod žaromete postavil pomankljivosti testiranj avtomobilskih emisij, kar lahko pomeni tudi premik k bolj realnim testiranjem,« meni Yvonne Deng iz Ecofysa, dodaja pa, da je še bolj pomembna sprememba v prometnih navadah. Promet nima namreč po njenem nobene druge izbire kot usmeritev v vozila brez emisij, ta pa mora poganjati obnovljiva elektrika.

Zadnji fosilni avtomobil bi lahko bil prodan najkasneje leta 2035. »Celo takrat pa bi lahko bilo prepozno, prej ko dekarboniziramo prometni sistem, manj nujno bomo odvisni od razvoja tehnologij, ki zajemajo ogljikov dioksid iz zraka,« pravi Michiel Schaeffer iz organizacije Climate Analytics.

V Sloveniji 
je avto kralj

Tudi zaradi razgibanega površja Slovenije in posledično značilne poselitve je avto najpogostejši način prevoza, ugotavlja statistični urad. Lani je bilo v Sloveniji registriranih več kot milijon avtomobilov, torej ga je imel vsak drugi prebivalec, vsako gospodinjstvo pa je imelo povprečno 1,3 avta.

Lani je bilo registriranih 61.000 novih avtomobilov. Po letu 2012 (4,7 odstotka) delež novih avtomobilov znova raste, konec leta 2015 je znašal 5,6 odstotka. Večji delež novih avtomobilov je zaradi naprednejših tehnologij pozitivno dejstvo, tako z vidika varnosti v prometu kot z vidika onesnaževanja okolja.

Kljub temu ima promet poleg industrije največji negativni vpliv na izpuste toplogrednih plinov in drugih izpustov, saj je leta 2014 prispeval več kot 39 odstotkov vseh izpustov ogljikovega dioksida v Sloveniji. Ta delež je še leta 2000 znašal 23 odstotkov.