Poziv ob evropskem tednu mobilnosti: Gremo peš!

Na krajših razdaljah je hoja najučinkovitejši, najbolj zdrav in časovno zelo konkurenčen način premikanja.

Objavljeno
16. september 2019 06.00
Posodobljeno
16. september 2019 10.05
Hoja je drugi najpogostejši način premikanja v slovenskih naseljih, njen delež v prometu pa se kljub temu že več desetletij zmanjšuje. FOTO: Leon Vidic
Ljubljana – »Velika težava sodobne družbe je tudi pomanjkanje fizične aktivnosti prebivalcev zaradi pretirane uporabe osebnih avtomobilov. Ker se preveč zanašamo na avtomobile, so naše ulice polne pločevine, naš zrak je onesnažen, sami pa se premalo gibamo,« pravi Polona Demšar Mitrovič z ministrstva za infrastrukturo.

Evropski teden mobilnosti (ETM) se tradicionalno začne 16. in konča 22. septembra z dnevom brez avtomobila. Letos bo v njem sodelovalo kar 78 slovenskih občin. Namen tedna je ozaveščanje o trajnostni mobilnosti in zmanjševanju cestnega motornega prometa, saj ta v Sloveniji predstavlja največji delež toplogrednih plinov. Tema letošnjega ETM z geslom Gremo peš! je hoja kot ena od alternativ cestnemu motornem prometu, saj velja poleg uporabe javnega potniškega prometa in kolesarjenja za enega od potovalnih načinov trajnostne mobilnosti.

Na krajših razdaljah je hoja najučinkovitejši in časovno zelo konkurenčen način mobilnosti. »Letošnji Evropski teden mobilnosti smo zato posvetili hoji – najdostopnejšemu, najbolj zdravemu in najcenejšemu načinu premikanja,« pravi nacionalna koordinatorka ETM Mitrovičeva. Program sodelujočih občin je dostopen na spletni strani evropskega tedna mobilnosti.

image
Največ vsakdanjih poti opravijo peš prebivalci, stari od 71 do 84 let in od 56 do 70 let. Foto Jure Eržen

 

Moški hodijo manj


Hoja je drugi najpogostejši način premikanja v slovenskih naseljih, njen delež v prometu pa se kljub temu že več desetletij zmanjšuje. Prebivalci Slovenije, stari od 15 do 84 let, so leta 2017 po podatkih statističnega urada v enem dnevu peš opravili skoraj milijon dnevnih poti. Povprečna pot je bila dolga dva kilometra, trajala pa je skoraj pol ure.

Moški in ženske so na dan opravili skoraj enako število poti, vendar so ženske 26 odstotkov svojih poti opravile peš, moški pa le 16 odstotkov. Moški so kot vozniki osebnih avtomobilov opravili 64 odstotkov svojih poti, kot sopotniki pa sedem odstotkov. Ženske so bile voznice osebnih avtomobilov na 46 odstotkih svojih poti, sopotnice pa na 19 odstotkih.

Največ vsakdanjih poti so peš opravili prebivalci skupin, stari od 71 do 84 let ter od 56 do 70 let, in sicer prva skupina 36 odstotkov vseh poti in druga 26. V najmlajši opazovani populaciji (15–25 let) so bili deleži poti, ki so bile prehojene ali opravljene z javnimi prevoznimi sredstvi ali kot sopotnik v osebnem avtomobilu, enaki, znašali po 21 odstotkov.

V delovno najaktivnejših populacijah (med 26 in 55 let) so peš opravili le 17 odstotkov poti, več kot tri četrtine poti so prevozili v avtomobilu. Jeseni leta 2017 je le 16 odstotkov prebivalcev Slovenije, starih med 15 in 84 let, vsak dan uporabljalo javni potniški prevoz (avtobus, vlak).