Z zelenim poletom nad črni ogljik

Tokratna znanstvena misija se razlikuje tudi po tem, da bo Lenarčič moral leteti v razmerah, ko bo ciklon z močnimi vetrovi prenašal pesek.

Objavljeno
24. marec 2017 11.59
Matevž Lenarčič
Boris Šuligoj
Boris Šuligoj
Portorož − Točno ob deseti uri dopoldne se je z letališča Portorož na več kot mesec dni trajajočo ekološko Misijo Mediteran 2017 podal letalec, biolog, alpinist in fotograf Matevž Lenarčič. Na »zeleni polet« je poletel z istim ultralahkim letalom dynamic WT 9, s katerim je lani uspešno opravil zahtevno in znanstveno uspešno pot okoli sveta. Tokrat bo v štirih etapah na desetih poletih v zraku skupaj predvidoma sto ur, na višini od 6000 do 12.000 čevljev bo preletel skupno več kot 20.000 kilometrov. Meril bo predvsem koncentracije črnega ogljika, saharskega peska in letos tudi količine ogljikovega dioksida. Povprečna hitrost letenja bo znašala 220 kilometrov na uro, vrnil pa se bo predvidoma v začetku maja. Prvi let bo zaključil po približno šestih urah letenja na letališču Luqa pri Valletti.

»Čaka me kot vedno zanimiva pot. Letalsko bo na videz morda malo manj zanimiva, zato pa bolj znanstveno, ker se absolutno prilagajamo vremenski situaciji, ki omogoča transport črnega ogljika in saharskega peska iz severne Afrike na ledenike v Evropo. Plani so okvirni, sproti se bomo prilagajali situaciji. V skladu s tranutnimi vremenskimi razmerami v Sredozemlju smo se odločili, da namesto na Ciper letim danes na Malto, jutri proti Portugalski. Vreme je v teh sistemih nestabilno in se moramo prilagajati varnemu letenju,« je tik pred odhodom na letališču Portorož povedal izkušeni pilot in naravovarstvenik.

Pojasnil je, da so se za misijo Mediteran odločili zato, ker se ledeniki v Alpah drastično zmanjšujejo, so ogromen rezervoar pitne vode, in če se bodo ledeniki res povsem stopili, kot napovedujejo glaciologi, bi bil to hud problem za Evropo že čez nekaj desetletij. Zeleni pilot je pojasnil, da ima dva cilja: zbrati konkretne znanstvene podatke na območju Sredozemlja, nad celotno alpsko verigo in na črti med Parizom ter Bukarešto. Te podatke bodo analizirali in obravnavali znanstveniki pri svojih različnih obravnavah. Drugi cilj je povezan z mediji oziroma propagando: »To, kar vemo, moramo povedati drugim, ozavestiti javnost, ki mora pritisniti na politiko, ta pa sprejeti ukrepe, da zavarujemo naše zdravje in okolje,« je dejal Lenarčič.

Tokratna znanstvena misija se razlikuje tudi po tem, da bo Lenarčič moral leteti v razmerah, ko bo ciklon z močnimi vetrovi prenašal pesek. Toda hkrati bo moral paziti, da ne bo zašel v preslabo vreme in pogoste zaledenitve, ki so za takšno letenje lahko nevarne. Zato bo moral leteti precej konservativno. »To pomeni, da kot pilot držiš svoj ego pri tleh,« je še dejal pilot pred slovesom v Portorožu. Celotna misija bo stala nekaj čez 200.000 evrov, podprlo jo je 19 sponzorjev.