Črni petek kot eksploziven uvod v božično-novoletne razprodaje

Tudi slovenski trgovci so se oprijeli običaja, ki  je z rastjo spletne trgovine prišel iz ZDA, mnogi so ga zapakirali v »nočno nakupovanje«.

Objavljeno
24. november 2016 16.31
Holiday Shopping
Božena Križnik
Božena Križnik

Ljubljana – Po noči čarovnic smo Evropejci sprejeli še en tipični ameriški praznik, črni petek (Black Friday). Tudi v Sloveniji decembrsko nakupovalno mrzlico sprožijo prodajne akcije konec novembra. Na zadnji petek v mesecu, letos je to 25. november, trgovci začno vabiti potrošnike z izjemnimi cenami, ekskluzivno ponudbo, veselico v najširšem pomenu besede, ki se zavleče globoko v noč.

Od kod ta običaj? Črni petek – četrti petek v novembru – je v ZDA dan, ki sledi zahvalnemu dnevu. Tedaj se začno božično-novoletne razprodaje, v katerih trgovci poskušajo čim več iztržiti in se izvleči iz rdečih številk. Cilj je bilanca v črnem, čim više, tem bolje. Trgovci vstopajo v vročo tekmo za potrošnikovo naklonjenost, iz denarnic, pripravljenih na praznične nakupe in darila, želijo iztisniti čim več. Vedo, da tedaj potrošnikom popustijo zavore, da nakupovalna vročica zajame tudi one, ki so bili vse leto racionalni in varčni.

Na črni petek ameriški trgovci spustijo cene tudi za 70, 80 odstotkov in več, trgovine odprejo bolj zgodaj in zaprejo kasneje, kupci čakajo v vrstah, za izdelke se celo stepejo ... Petkova ugodna ponudba se je časovno raztegnila in ponekod traja kar pet dni, do črnega ponedeljka (Cyber Monday), ki zaznamuje ugodno spletno nakupovanje.

V Evropi se je črni petek najbolje prijel v državah, ki so kulturno najbliže ZDA, predvsem v Veliki Britaniji. V zadnjih letih se običaj širi tudi v druge evropske države, kar je po mnenju izvršne direktorice Trgovinske zbornice Slovenije Mije Lapornik tudi posledica razvoja spletne trgovine.

Prijetno s koristnim

V Sloveniji se je začelo s čedalje zgodnejšimi prazničnimi popusti, ki so napovedovali prihod Miklavža. A ker ponudba raste in je uspešen le trgovec z izstopajočim oglaševalskim sporočilom, je tudi ameriški termin (časovno in vsebinsko) zlahka tudi tu dobil domovinsko pravico.

V Big Bangu letos, denimo, oglašujejo črni petek kot »pet dni norih popustov«, na eno-, dvo- ali večdnevno potrošniško veselico vabijo na primer EnaA, Mimovrste, Vitapur, iSTYLE, Protenis, Swarowski, TopShop, Harvey Norman, Click2Chic, Nama, Jysk, Špas teater ... Nakupovalna središča v večjih slovenskih mestih (BTC City, Citypark, Europark, Citycenter) pa so prav na ta petek obratovalni čas podaljšala v noč, do polnoči, in dodala še vrsto družabnih dogodkov, nagradnih iger, ugodne možnosti prevoza in varstva otročadi (»Late night shopping«, ki se uveljavlja tudi v spomladanskem terminu).

Mija Lapornik pojasnjuje: »V sklopu črnega petka letos zaznavamo predvsem posebne akcije in tako imenovana nočna nakupovanja. Primarno gre tukaj za prodajo tehničnega blaga, tekstila, obutve ter športne opreme. V Sloveniji je prirejanje nočnih nakupovanj čedalje bolj priljubljeno in jih največja nakupovalna središča prirejajo tudi po večkrat na leto. Te dogodke spremljajo številni popusti in ugodnosti.« Takšno ravnanje trgovcev terjajo spremenjene gospodarske okoliščine, posledično drugačne nakupovalne navade, večja ponudba predvsem na račun krepitve spletne prodaje; stranko je pač čedalje teže uloviti in zadržati.

Dvakrat večji obisk

Big Bang združuje klasično in spletno trgovino in je prodajno akcijo raztegnil na pet dni, do ponedeljka. Blaž Pregelj, strokovni sodelavec v Big Bangovem marketingu, pravi, da akcija Black Friday pravzaprav ni novost v njihovih promocijskih aktivnostih, ampak dodatna priložnost, da kupci dobijo želene izdelke po zares izjemnih cenah. »Tudi v preteklosti smo že izvajali podobne dneve akcij in popustov, razlika je mogoče le ta, da smo letos še veliko bolj osredotočeni na splet.« Za ta namen bodo v petek vsa gospodinjstva po Sloveniji v svoje nabiralnike prejela poseben promocijski letak.

Pričakujejo, da bo imela akcija tudi kasnejše ugodne učinke na prodajo, o konkretnih številkah, koliko črni petek lahko primakne k izkupičku, pa nočejo govoriti, češ da je to zelo nehvaležno, »saj potrošniki na slovenskem trgu pravzaprav šele dobro spoznavajo potencial tega dneva velikih popustov«.

»Black Friday oziroma črni petek v panogi spletnega nakupovanja velja za otvoritev praznične nakupovalne sezone, ki za številne spletne trgovce predstavlja vrhunec poslovnega leta,« nam je povedala Lea Benedejčič, direktorica spletne trgovine mimovrste.com.

»Vsako leto konec novembra na črni petek kupci z nestrpnostjo pričakujejo, kakšno ponudbo bomo spletni trgovci tokrat pripravili zanje. Običajno se trgovci potrudimo, da na ta dan kupcem ponudimo priložnost za nakup po ekskluzivnih cenah. Spletne trgovine po vsem svetu imamo na ta dan še enkrat večji obisk in promet kot sicer.« V največji slovenski spletni trgovini mimovrste.com se na črni petek pripravljajo več mesecev.