Inšpektor prepovedal uporabo steze, a vseeno dirkajo

Poligon Gaj je brez dovoljenj, a AŠ 2005 je kljub temu organiziral dirke za hrvaško in slovensko prvenstvo.

Objavljeno
05. oktober 2017 10.18
Janoš Zore
Janoš Zore

Cerklje ob Krki – Na dirkališču Gaj so pred kratkim priredili avtodirke slovenskega in hrvaškega prvenstva, in to kljub temu da je okoljski inšpektorat julija prepovedal uporabo steze brez gradbenega in uporabnega dovoljenja. Prekrškovni postopek še ni uveden, a kršitve izhajajo že iz zapisa o dirki na spletni strani AŠ 2005, ki je prenovil dirkališče.

»Ali je ob tebi fotograf s profesionalnim fotoaparatom in v spremstvu še enega moškega?« se je, ko smo 23. septembra izza ograje kompleksa vojaškega letališča Cerklje ob Krki opazovali drveča slovenska in hrvaška dirkalna vozila, zaslišalo iz vokitokija redarja. Mož v rumeni odsevni obleki je stal ob gozdni cesti med vasema Hrastje pri Cerkljah in Veliko Mraševo. Do najbližjega zavoja približno dva kilometra dolge dirkalne proge Gaj nas je ločila le bodeča žica in nekaj grmovja – približno 20 metrov. Zvok in vonj oprijemajočih se gum na asfaltu sta sporočala, da bodo po sobotnem dopoldanskem ogrevanju sledile prave dirke – za pokal Renault Twingo (sprinterska in vztrajnostna), slovenskega in hrvaškega državnega prvenstva ter hrvaškega pokala VIP.

Po redarjevem pritrdilnem odgovoru se je znova zaslišal isti moški glas: »Znotraj ograje ne smeta.« Prepovedi v tistem trenutku še nismo v celoti razumeli. Danes jo. Dirkalna proga v vojaškem kompleksu, ki je v lasti obrambnega ministrstva in jo že več kot leto dni ureja Zveza za avto šport Slovenije AŠ 2005, je namreč brez gradbenega dovoljenja, deloma zgrajena na črno in tako tudi brez uporabnega dovoljenja.


Milan Baznik pred potokom Brnik, kamor se zlivajo vode iz dirkališča in ki poplavi območje do hiš v ozadju. Foto: Janoš Zore

Še več – inšpektorji z okoljskega inšpektorata so, ker so na stezi brez dovoljenj bolidi drveli že spomladi, julija 2017 izdali odločbo, s katero izrecno prepovedujejo uporabo steze in platoja ob startno-ciljni ravnini na območju Gaj do pridobitve uporabnega dovoljenja. Postopek za njegovo izdajo sploh še ni bil uveden, pojasnjujejo na okoljskem ministrstvu: »Odločba je bila izdana AŠ 2005, posredovana pa je bila tudi okoljskemu ministrstvu. Zoper izdano odločbo je bila vložena pritožba, odločitve o pritožbi še ni.«


Zakonska luknja

Vse zapisano zveze AŠ 2005 ni zaustavilo pri organizaciji omenjene mednarodne krožne dirke Nagrada AŠ 2005. Ker zaradi odločbe inšpektorjev dovoljenja upravne enote Brežice za organizacijo javne prireditve niso dobili, so – čeprav so s samo oddajo prošnje najprej nakazali, da gre za javno prireditev – poiskali zakonsko alternativo. Zveza je naposled policijo namreč pisno obvestila, da gre za prireditev zaprtega tipa brez gledalcev.

»Iz tega izhaja, da udeležba ni bila brezpogojno ali pod določenimi pogoji dovoljena vsakomur, zato po določilih zakona o javnih zbiranjih to ni bila javna prireditev, za katero je potrebna prijava ali dovoljenje,« je pojasnilo predstavnice za tisk pri PU Novo mesto Alenke Drenik. Brez gledalcev, tudi če so prisotni redarji in gasilci, prireditev za policijo ni javna in ta s tem ni pristojna za zagotavljanje javnega reda in miru.

A ker nas je zanimalo, ali se na stezi brez gradbenega dovoljenja, brez uporabnega dovoljenja in deloma zgrajeni na črno sme organizirati domače in tuje dirke zgolj zato, ker fotograf s profesionalnim fotoaparatom v spremstvu še enega moškega ni stopil na območje znotraj bodeče žice, smo poklicali gradbenega inšpektorja v Brežice.

»Prekrškovni postopek za zdaj ni bil uveden, vendar kršitve izhajajo iz ugotovitev inšpekcijskega postopka, saj je bilo na podlagi pregleda uradne spletne strani AŠ 2005 ugotovljeno, da je bila 23. in 24. 9. 2017 na poligonu Gaj organizirana krožno-hitrostna dirka. Kot dokaz uporabe je zapisniku priložen članek, ki je objavljen na spletni strani organizacije AŠ 2005. Priloženi so tudi rezultati kvalifikacij in dirk,« smo prejeli uradno pisno pojasnilo. Po naših zanesljivih informacijah se je prejšnji konec tedna, ko so po stezi brez dovoljenj vozili motoristi, na dirkališču oglasil tudi inšpektor sam. Krajani iz bližnjih naselij so v soboto znotraj ograje opazili policiste, po obisku teh pa je bilo dirkaškega dne, kot so dejali, nemudoma konec. V primeru dokazane krivde za nedovoljeno organiziranje dirk lahko inšpektor sicer izreče globo v višini od 1500 do 30.000 evrov.

»Delajo na svojo roko«

Zakaj zveza AŠ 2005 ne upošteva odločbe o prepovedi uporabe območja, smo povprašali predsednika Antona Anderliča in prejeli le kratek odgovor, da ne počnejo ničesar, kar ni v skladu s pogodbo o petletni uporabi dirkališča med AŠ 2005 in Morsom iz leta 2014 ter odobrenimi aktivnostmi. Več informacij nam je obljubil za danes.

»Zveza AŠ 2005 dela vse na svojo roko, na skrivaj,« pa je sporno prenovo dirkališča, ki se je začela že leta 2015, opisal Milan Baznik, doma v najbližji vasi Hrastje pri Cerkljah. Krajan je prvopodpisani pod uspešno tožbo, s katero je 15 ljudi iz bližnjih zaselkov na upravnem sodišču 1. junija doseglo razveljavitev gradbenega dovoljenja za prenovo dirkaške steze, izdanega 21. aprila 2016. Postopek je, ker krajani niso bili stranka v postopku, vrnjen v ponovno odločanje; obravnava je na okoljskem ministrstvu razpisana za 24. oktober.

Krajani upajo, da bodo v ponovljenem postopku dosegli, da bo novo gradbeno dovoljenje vsebovalo ukrepe za ublažitev negativnih vplivov hrupa, bencina, kemikalij, drugih nevarnih snovi in dima ter za zagotavljanje požarne varnosti. Posebej kritični so izpusti iz dirkalnikov, je zaskrbljen Baznik. V potok Brnik se iztekajo vode iz dirkaškega kompleksa, vodotok pa se, ker niso narejeni večji prepusti do Krke, razliva po kmetijskih površinah in dvoriščih hiš. Glede na določila državnega prostorskega načrta za prenovo kompleksa vojaškega letališča, katerega del je tudi dirkaška steza, bi projektna dokumentacija morala vsebovati tudi analizo prizadetosti kmetijskih gospodarstev in pripravo sanacijskih programov.

Gradnja se je nadaljevala

Ponovitev postopka in morebitni dodatni ukrepi bodo stroške prenove dirkališča – Mobi krog, zgrajen okoli leta 2002, je še vedno deloma črnogradnja, ki jo bo legaliziralo šele novo gradbeno dovoljenje – povečali. Prva od šestih faz nadgradnje kompleksa, ki je kljub neveljavnemu gradbenemu dovoljenju skoraj že izvedena in omogoča dirkanje na dvokilometrski stezi, je bila po preteklih izjavah odgovornih na AŠ 2005 vredna milijon evrov.

Gradbena dela so se izvajala tudi po 7. avgustu, ko je okoljsko ministrstvo na podlagi sodbe upravnega sodišča izdalo sklep o zadržanju izvršitve gradbenega dovoljenja iz aprila 2016. »Dne 20. 9. 2017 je bil v zvezi z betoniranjem opravljen kontrolni inšpekcijski pregled, na katerem je bilo ugotovljeno, da se na šestih mestih izvaja betoniranje bankine ob asfaltni stezi,« so pojasnili na MOP. Gradbenih strojev ni pregnal niti dopis obrambnega ministrstva s 14. septembra, naslovljen na AŠ 2005, v katerem je Mors zahteval zaustavitev vseh aktivnosti iz gradbenega dovoljenja.