Nič več papirnatih napotnic in bolj točne čakalne dobe

Storitev eNaročanje: Vanjo še ni vključenih devet koncesionarjev in en inštitut. Doslej uveljavljeni načini naročanja ostajajo.

Objavljeno
30. marec 2017 19.28
bsu-Vrstomat v SB Izola
Sandra Hanžič
Sandra Hanžič

Ljubljana - Bolniki od 10. aprila za naročanje na pregled na sekundarni in terciarni ravni ne bodo več izgubljali časa s pošiljanjem papirnatih zelenih napotnic. Večina izvajalcev zdravstvenih storitev bo namreč od takrat omogočala elektronsko napotitev.

Pogoj za eNaročanje bo eNapotnica, ki jo bo izdal zdravnik. Nato se bodo pacienti lahko prek portala sami naročili na prvi prosti termin, ki bo na voljo pri izvajalcih zdravstvenih storitev po vsej državi. Namesto njih bo to lahko storil tudi njihov zdravnik ali medicinska sestra, še vedno pa bodo obstajajo vsi ostali doslej uveljavljeni načini.

                                                          Foto: Delo Infografika

»eNaročanje je le ena dodatna možnost za naročanje,« je poudaril Simon Indihar z Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ), ki je včeraj predstavil novosti naročanja. Spletno bo možno za obisk specialistične ambulante, torej bolnišnic in specialistov ter klinik in inštitutov, ne pa za obisk osebnega zdravnika ali zobozdravnika. V fizični obliki ostajajo napotnice za preglede pod oznako »nujno« in za obiske na domu, veljavne prav tako ostajajo vse že izdane napotnice.

Naročiti se bo možno na 190 zdravstvenih storitev, ki pa ne bodo vključevale kontrolnih pregledov ali operacij (te bodo vključene do konca leta). Sistem bo omogočal tudi odpoved naročenega termina. Na spletnem obrazcu bo uporabnik izbral pregled, nujnost redno ali hitro ter želeni kraj pregleda. O terminih, ki bodo določeni samo okvirno, bodo pacienti točneje obveščeni nekaj dni prej. Potrdilo o rezerviranem terminu bodo lahko shranili, natisnili in si ga posredovali na sms ali e-naslov.

Opomnik za zmanjšanje odsotnosti

Ena od prednosti novega načina naročanja bo tudi ta, da bodo na svoj e-naslov ali mobilni telefon prejeli opomnik dva tedna pred izbranim terminom in še enega tri dni pred njim, kar bo gotovo zmanjšalo problem, na katerega že leta opozarjajo zdravniki - da velik delež bolnikov sploh ne pride na pregled, in se zaradi tega že tako dolge čakalne dobe še podaljšujejo.

Zdravje na enem mestu

Portal zVem, ki omogoča eNaročanje, so na NIJZ vzpostavili kot del nacionalnega projekta informatizacije zdravstvenih storitev eZdravje. Bolnikom omogoča še dostop do elektronskih receptov, seznama izdanih zdravil in drugih zdravstvenih podatkov, je dejal Andrej Žlender z NIJZ. Uporabniki lahko brez uporabniških imen in gesel dostopajo do eNaročanja, potrebujejo le številko eNapotnice in zdravstvenega zavarovanja. Za dostop do vseh ostalih podatkov je treba imeti digitalno potrdilo.

Uvedba eNaročanja je v zadnjih štirih letih, kolikor traja projekt, stala 890 tisoč evrov, celoten projekt eZdravja pa 22 milijonov.

Sankcije le neformalne

Kako pritisniti na zdravnike, da bodo v čim večji meri uporabljali eNapotnice, ki so sicer v uporabi od konca leta 2015? Kot pravi predstavnica ministrstva za zdravje Katarina Kralj, kakšnih posebnih sankcij za njihovo neuporabo ni, ampak pri tem bolj računajo na pritiske bolnikov. Manjša kazen za tiste, ki se teh napotnic ne bodo posluževali v zadostni meri bo, da ne bodo mogli pridobivati dodatnega dela, v okviru enkratnega skrajševanja čakalnih dob, in s tem dodatnega plačila.

Sveže čakalne dobe

Od jutri naprej se bodo podatki o čakalnih dobah zbirali prek eNaročanja na naslovu cakalnedobe.ezdrav.si. Po novem se bodo osveževali najkasneje na dve uri, in ne več le enkrat mesečno. Točnost objavljenih čakalnih dob bo v domeni izvajalcev storitev, je pojasnila Katarina Kralj. Če ti ne bodo točni, bodo dobili pogodbeno kazen, je napovedala. Enkrat mesečno bodo na NIJZ še vedno objavljali podrobno analizo nacionalnih čakalnih dob.