Podeljene nagrade za oblikovalske dosežke leta

Danes se je začel Mesec oblikovanja, ki bo kreativno dogajanje v Ljubljani z najrazličnejšimi dogodki plementil vse do 8. novembra

Objavljeno
08. oktober 2019 21.00
Posodobljeno
11. oktober 2019 15.25
Oblikovanje leta 2019: Bokashi Organko 2 oblikovalcev Gigodesign in proizvajalca Plastika Skaza Foto Polona Bartol
Mesec oblikovanja, ki ga prireja Zavod Big, so v Mestu oblikovanja na Dunajski 123 uradno otvorili s podelitvijo nacionalnih nagrad za oblikovanje, najboljše kreativne projekte iz Jugovzhodne Evrope na področju oblikovanja, interierja, mode, lesa in turizma pa so izpostavili z nagradami BigSEE, med njimi tudi vizionarje Alana Hranitelja (Slovenija), arhitektko in umetnika Majo in Ivana Lalića (Srbija) ter oblikovalca Salih Teskeredžić (BiH)
 

Slovensko oblikovanje leta in brezčasno oblikovanje


Nagrado oblikovanje leta 2019 je strokovna žirija (Maja Tasič Demšar, Jelena Pirkmajer, Mateja Panter, Branko Uršič in predsednica Lenka Bajželj) podelila kuhinjskemu kompostniku Bokashi Organko 2 oblikovalcev Gigodesign in proizvajalca Plastika Skaza. »Izdelek na izviren in preprost način rešuje ravnanje z dnevnimi gospodinjskimi odpadki. Rešitev je preprosta in vsem dosegljiva. Minimalistično oblikovan izdelek, narejen iz recikliranih materialov, goji trajnostni odnos do okolja.«

image
Brezčasno oblikovanje iz leta 1980 Tihomirja Tomića Foto Arhiv Big


Med brezčasno slovensko oblikovanje pa se je s prejetjem istoimenske nagrade uvrstila skodelica za kavo oblikovalca Tihomirja Tomića iz 1980, izdelana v Steklarni Boris Kidrič v Rogaški Slatini, kjer je bil tudi zaposlen. Večkrat nagrajeni oblikovalec, po izobrazbi grafik, je ustvarjal prepoznavne izdelke, ki so jih prodajali tudi na policah prestižnih tujih veleblagovnic, denimo, ameriški Macy's in Bloomingdale's. Kot je še v utemeljitvi zapisala predlagateljica Lenka Bajželj, nagrajena »skodelica za kavo iz pihanega stekla v prosojni in jedkani različici združuje čisto obliko in eksperiment (jedkanje s kislino) z odlično in natančno izvedbo. Imamo vtis, da se zgleduje po vzorcih iz antike, ko so se takšni dragoceni izdelki tehtali v zlatu ... Preprosta, prvinska, brezčasna – žal le v omejeni seriji.
 

Javni in zasebni interier leta


image
Picerija Trappa Nuše Jelenec - javni interier leta 2019 Foto Arhiv Big


Za javni interier leta 2019 so razglasili Picerijo Trappa avtorice, industrijske oblikovalke Nuše Jelenec. »V času, ko je stroka pri oblikovanju interierjev zašla v slepo ulico epigonstva zanesljivih in preizkušenih rešitev, ki gradijo na znani estetiki, odpira projekt Picerija Trappa polje eksperimenta, ko se poigrava z novimi prostorskimi odnosi, materiali, teksturami in barvo. Takšen prostor človeka nedvomno vznemiri in do njega ne moreš imeti nevtralnega odnosa. Kot tak sproža redefinicijo našega odnosa do okolja in odpira polje v iskanju novega,« je v obrazložitvi zapisala strokovna žirija (Ana Gruden, Peter Gabrijelčič, Jurij Sadar in predsednica Kristina Dešman).

image
Stanovanje Ansambel - zasebni interier leta 2019 Foto Klemen Ilovar


Kot zasebni interier leta so nagradili stanovanje Ansambel avtorjev Dana Adlešiča in Gregorja Bucika (sodelavci: Matija Medved, Klemen Ilovar, Nejc Prah, Jure Martinec, Peter Stupica – Ansambel), ki se ponaša z vrsto unikatnih elementov. »V množici čistunsko estetiziranih notranjih ureditev, ki jih arhitekti oblikujejo za naročnike in v katerih se izgublja njihova osebna nota, je projekt Stanovanje Ansambel pravo nasprotje. Ni nastajal po vnaprej zamišljenem konceptu, ampak kot spontan kreativni odziv na vsakokratno situacijo pri dograjevanju interierja in njegove opreme. Končni rezultat je refleksija vseh doživetih in videnih izkušenj avtorjev, tudi vrsta unikatno ustvarjenih elementov, ki so plod njunega lastnega dela. Posebej za ta projekt oblikovani, pa tudi tipski predmeti so v novih povezavah dobili nov simbolni pomen in sooblikujejo celostno podobo stanovanja,« je med drugim odločitev utemeljila strokovna žirija.
 

Perspektivni


Podelili so tudi nagrade perspektivni v modi, arhitekturi, produktnem in industrijskem oblikovanju.

image
Perspektivni v modnem oblikovanju - Dejan Petrović Foto Arhiv Big


V kategoriji modno oblikovanje sta jo prejela mlada modna oblikovalca Dejan Petrović, ki je v magistrski nalogi raziskoval spolne identitete v kolekciji oblačil, ter Uroš Topić, ki je v diplomskem delu izdelal šest celovitih tekstilij za interier stanovanja ljubljanske družine.

V kategoriji arhitektura so slavili Tih Troha, ki odkriva polja delovanja nevidnih tokov ekonomije, tehnologije, ljudi ... ter raziskuje prostor zunaj okvirov arhitekture; Dušan Sekulić, ki se je magistrski nalogi ukvarjal z ljubljanskim potniškim terminalom; Nataša Avsenik, katere projekti kažejo močan kreativni duh, hkrati pa rešujejo funkcijo ter konstrukcijo in detajl v interierju (prenova avle OŠ Domžale, zasnova fleksibilnih celic - od hotelske sobe do hostla); ter skupina študentov Fakultete za dizajn in Biotehniške fakultete, ki je zasnovala glamping ob Kočevskem jezeru za potrebe Javnega zavoda za turizem in kulturo Kočevje (Manca Duščak, Janja Kunej, Lara Razinger, Jan Skok, Andraž Štok, Katarina Remic, Anamarija Arh, Meta Zgonec, Senta Badovinac Bajuk in Katarina Hiti).

image
Zasnova prenove avle OŠ Domžale Nataše Avsenik Foto Arhiv Big


V kategoriji produktno oblikovanje je nagrado perspektivni prejela skupina študentov s Katedre za tekstilne materiale in oblikovanje mariborske fakultete za strojništvo, ki so sodelovali pri projektu razvoja obutve za Alpino in razvili serijo obutve, Alpina x generation Z, slovenski dizajn brez okvirjev (Anja Stajnko, Mergime Rexhaj, Jan Sadek, Monika Kuharič, Barbara Pučko, Jasna Štampfer, Tijana Todorović, Milica Košanovič, Mirnes Bajić, Nejc Dornik, Aleš Gradišnik, Monika Hudournik, Rok Kladnik, Uroš Rozmarič, Metod Levart in Vesna Zadravec)

V kategoriji industrijsko oblikovanje je nagrado perspektivni prejela skupina podiplomskih študentov industrijskega oblikovanja z ljubljanske akademije za likovno umetnost in oblikovanje za projekt Misliti pogoje našega časa, ki je bil sprejet na na eno od najpomembnejših mednarodnih prireditev s področja oblikovanja in arhitekture, mednarodno razstavo XXII Triennale di Milano (Broken Nature: Design Takes on Human Survival). Organizatorji so koncept avtorjev (Valentine Repenšek, Ajde Bertok, Marka Ježka, Tamare Lašič Jurković, Jerneja Kapusa, Julije Karas, Ambroža Močnika, Gala Rančigaja, Mihaelw Romanešen in Hane Železnik) zaradi visoke kakovosti uvrstili med državne paviljone.

Enako priznanje so dobili tudi študenti štirih fakultet, ki so zasnovali inovativna urbana čebelja domovanja in panje, embalažo za urbani med kot darilo iz Ljubljane in Slovenije, nove turistične produkte za otroke ter otroški zemljevid čebelje učne poti, s čimer bodo pripomogli k prepoznavnosti urbanega čebelarjenja in čebelarstva v Sloveniji ter k ozaveščanju javnosti o pomenu čebel za naše preživetje (Karin Čerin, Petra Slokan, Nina Auberšek, Viktorija Hafner, Maja Cvelbar, Lucija Draginić, Matija Kunstelj in Anže Lopatič).

image
Igre za dementne Foto Anja Deronja


Nagrado perspektivni za industrijsko oblikovanje so prejeli še študenti Fakultete za dizajn in študentka interdisciplinarnega študijskega programa Kognitivna znanost (Anja Deronja, Sara Kresal, Vedrana Makaus, Nina Simonič, Nina Zadravec, Karmen Češnovar, Tina Štefančič, Katja Peganec), ki so za podjetje Gen Studio razvijali družabne igre za ljudi z demenco. Igre se bodo tržile prek spleta, družabnih medijev in večjih distributerjev iz tujine ter bodo predstavljene na sejmih doma in v tujini.