Srbija svojih državljanov ne sprejme, zmrzujejo pred ambasado v Ljubljani

Mednarodni škandal: To je kršitev vseh mednarodnih dogovorov, je dejal Andrej Šter z zunanjega ministrstva Slovenije.
Fotografija: Srbski državljani v avtomobilih čakajo v okolici srbske ambasade, da bi jih Srbija sprejela nazaj v domovino. FOTO: Voranc Vogel/Delo
Odpri galerijo

Potem ko je Srbija v petek zjutraj zaprla svoje meje, so se njeni državljani, ki se do takrat še niso vrnili v svojo državo, ostali v stiski. Srbija jih ne spusti več čez svojo mejo, zato so se nekateri od njih vrnili v Slovenijo. Po ljubljanskih ulicah okoli ambasade Republike Srbije v Ljubljani jih je po besedah enega od njih okoli 60.

Nekateri so tu že tri dni in noči, brez hrane, vode in toplega zatočišča, tudi brez sanitarij. Vsi lokali so seveda zaprti. Pred ambasado čakajo, da se jih njihova lastna država usmili in jim uredi v Beogradu, da bodo zanje odprli mejo. Vsi imajo lastni prevoz.

Popoldne, ko smo govorili s čakajočimi, so pred ambasado pričakovali Rdeči križ, da jim pripelje čaj in hrano. Pred ambasado je bila tudi policija, ki je skrbela za to, da se ne bi družili v skupine po več kot pet ljudi, kot velja v Sloveniji v času epidemije. Ob našem prihodu jih je bilo na ulici okoli deset, stali so dovolj daleč vsaksebi. Kaj so povedali?

»S srbske meje so nas napotili v Vukovar«

»Sem šofer, v Sloveniji sem zaposlen. Tukaj nimam stanovanja, ker sem vozil po vsej Evropi. Ko sem šel skozi Slovenijo, sem noč ali dve prespal v hotelu. V Beogradu imam mamo, otroke, nimam kam drugam kot domov. Predsednik Srbije Aleksanar Vučić je v četrtek ob osmih zvečer objavil, da bo v petek ob osmih zjutraj Srbija zaprla mejo. Takoj sem se začel pakirati in bil v petek sredi noči na mejnem prehodu Macelj, iz Slovenije na Hrvaško. Ko sem se nekaj ur kasneje pripeljal do srbske meje, nas niso spustili čez. Bilo nas je veliko. Na srbski meji smo čakali v petek ves dan, dokler ni popoldne prišla policija in nas nagnala nazaj. Rekli so, da bo našo težavo rešil konzulat v Vukovarju. V Vukovarju so rekli, da o tem ne vedo nič in naj gremo na ambasado v Zagreb. Tudi tam je bilo enako. Vrnil sem se v Slovenijo,« je povedal Andjelo Blešić iz Beograda, ki je aktiven in za vse poskuša organizirati pomoč.

Šofer Andjelo Blešić je v petek poskušal priti čez srbsko mejo, a ga niso spustili v domovino. FOTO: Voranc Vogel/Delo

Drug možakar, s katerim smo govorili, je zaposlen v Belgiji. Tudi on je, takoj ko je slišal za zapiranje meja v Srbiji, odšel na pot, a prišel na srbsko mejo, ko je bila že zaprta.

»Iz Belgije do Srbije se ne moreš pripeljati v 12 urah. To je premalo časa. Nemogoče je bilo pravi čas priti domov,« je povedal sogovornik. Vsi njegovi so v Srbiji, tam ima tudi stalno bivališče. Povedal je še, da so se nekateri kar šestkrat vrnili na srbsko mejo in poskušali priti domov, a jim ni uspelo.

»Pomagal nam bo župan Janković«

»Po ljubljanskih ulicah okoli ambasade nas je okoli 60. Že tri noči spimo v avtih, odprt ni noben lokal. Nimamo hrane, zebe nas, nimamo stranišča, ne moremo se umiti. Klical sem župana Zorana Jankovića in obljubil je, da nam bo pomagal, da bo Rdeči križ pripeljal vroči čaj in prenočišče za nocoj,« je povedal Andjelo.

Po besedah Andjela Blešića čaka še okoli 50 srbskih državljanov blizu slovensko-hrvaškega mejnega prehoda Obrežje, 60 pa na mejnem prehodu Gruškovje–Macelj blizu Ptuja. Nekateri imajo s seboj tudi otroke. Najmlajša sta dojenčka, na Maclju 11-mesečni, na Obrežju osemmesečni dojenček. Na telefonu nam je pokazal fotografijo od tam.

Zunanje ministrstvo Slovenije: kršitev mednarodnih dogovorov

Ali je naše zunanje ministrstvo seznanjeno s težavo in kako se bo vključila naša država v reševanje težave srbskih državljanov, ki so obtičali v Sloveniji?

»Srbija s tem krši osnovne mednarodne standarde. Vsaka država mora sprejeti svojega državljana. Če je sum, da so zboleli, naj jih dajo v bolnišnico, če bi bili kriminalci, v zapor. A ne smejo jih pustiti v tujini,« je dejal Andrej Šter s slovenskega zunanjega ministrstva. Dejal je, da bo zadolžil civilno zaščito, da poskrbi za državljane Srbije čez noč, saj so napovedane temperature pod ničlo.

»Če se ne bo ta težava rešila, bo Slovenija morala zaprositi Avstrijo in Italijo, da srbskim državljanom ne dovoli več v Slovenijo,« je dejal Šter.

Pretresljivo: avtobus odpeljal iz Ljubljane v Beograd, Srbi ostali zunaj

Srbija se je nenavadno vedla do svojih državljanov že v četrtek, 19. marca. Takrat je Slovenija organizirala prevoz svojih državljanov iz Beograda in ponudila, da bi ob tem lahko odpeljala v Srbijo tiste srbske državljane, ki so v Sloveniji in si želijo domov.

»Avtobus je čakal pred pravoslavno cerkvijo v Ljubljani. Dogovor je bil, da odpelje ob devetih zjutraj. Prišli so državljani Srbije, bili so starejši, resni, imeli so dokumente, bili so s potovalkami. Vendar jim konzulka Srbije v Ljubljani Ivana Jakšić Matović ni dovolila vstopiti. Rekla je, da nima dovoljenja iz Beograda. Da to vprašanje rešuje njihov krizni štab, ki ga vodi predsednik države Aleksandar Vučić in da nima Vučićevega dovoljenja. Naš avtobus je dve uri čakal, nato je bilo treba iti. Prizor je bil pretresljiv. Avtobus je zaprl vrata, prazen odpeljal, zunaj pa so stali starejši ljudje s potovalkami, ki bi radi šli domov,« je povedal Andrej Šter z zunanjega ministrstva Slovenije.

Tako je slovenski avtobus zamudil prihod v Beograd. Tam je že veljala policijska ura in po osmi uri se Slovenci, ki so želeli domov, niso mogli več vkrcati. Prebili so noč na ambasadi, avtobus pa je odpeljal v Slovenijo naslednje jutro in vrnil svoje državljane domov. »Srbska policija je bila korektna, dali so spremstvo za avtobus,« je dejal Šter.

V Sloveniji je zdaj po besedah čakajočih pred ambasado v Ljubljani okoli 150  srbskih državljanov, ki se ne morejo vrniti v Srbijo. FOTO: Voranc Vogel/Delo

Kaj smo izvedeli na srbski ambasadi v Ljubljani?

Na veleposlaništvu Republike Srbije v Sloveniji so odgovorili, da veleposlaništvo »v sodelovanju s pristojnimi srbskimi in slovenskimi institucijami dela vse, kar je mogoče, in se trudi rešiti situacijo, v kateri so se znašli srbski državljani, ki so trenutno v Sloveniji«.

V odgovoru so zapisali, da je njihovim državljanom, ki se želijo vrniti v Srbijo, zavrnjen vstop na Hrvaško.

»V skladu z novimi režimi in upoštevajoč zapiranje meja v vseh sosednjih državah si intenzivno prizadevamo rešiti ta problem. Poteka ažuriranje seznama vseh srbskih državljanov, ki čakajo na odhod v Srbijo. Iščemo hitro in učinkovito rešitev. V zvezi s tem dodajamo, da gre v večini primerov za ljudi, ki so se znašli v Sloveniji zaradi tranzita, ne za srbske državljane z urejenim bivanjem v Sloveniji,« so odgovorili.

Našo informacijo o tem, da so srbski državljani bili na meji s Srbijo, a niso mogli čez mejo v domačo državo, so iz veleposlaništva odgovorili, da »veleposlaništvo ni obveščeno o niti enem tovrstnem primeru. Poleg tega ni smiselno, da se državljani Srbije v hipotetičnem primeru, ki ga navajate, ne bi obrnili na veleposlaništvo Republike Srbije na Hrvaškem, ampak bi mimo njega potovali še čez eno mejo.«

Več kot 70.000 vrnjenih v prvih štirih dneh virusa

Le ugibamo lahko, zakaj se je Srbija nenadoma odločila za to, da svojih državljanov ne sprejema več. Prejšnji teden, ko se je povsod množično pojavil koronavirus, se je iz Evropske unije v pičlih štirih dneh vrnilo v Srbijo več kot 70.000 njihovih državljanov. Za tiste, ki v Srbiji nimajo več stalnega bivališča in nasploh nimajo kje bivati, je Srbija nudila zatočišče ob hrvaško-srbski meji, blizu sprejemališča za migrante. Po poročanju srbskih medijev je tam postavila večje šotorsko naselje za svoje državljane, ki v Srbiji nimajo več doma.

Pred srbsko ambasado v Ljubljani že tri dni in noči čakajo Srbi, ki bi se radi vrnili v domovino. FOTO: Voranc Vogel/Delo