Vprašanje in odgovor

Kako uživati meso v vročih poletnih mesecih?

Objavljeno
22. avgust 2018 10.02
Posodobljeno
22. avgust 2018 10.02
Meso vedno, ne glede na letni čas, uživamo skupaj s hrano, ki vsebuje varovalne snovi, torej zelenjavo, ki je vir vitaminov, mineralov, antioksidantov in vlaknin, svetuje Anja Pristavec. Foto Mavric Pivk
Kakovostno meso je tudi poleti lahko del uravnotežene prehrane. Izberite meso, ne mesnih izdelkov – teh ne priporočamo v nobenem letnem času, ne samo poleti.

Ravno v poletnih mesecih pa so najbolj priljubljene klobasice, hrenovke, safalade in podobno za peko na žaru ali kot hiter obrok. Teh se čim bolj izogibajte, saj vsi mesni izdelki vsebujejo snovi, ki povečujejo tveganje za razvoj raka debelega črevesa. Tveganje se še poveča, če ta živila obdelujemo pri visoki temperaturi, na primer s peko na žaru ali dolgotrajnim kuhanjem.

Naslednja v vrsti priljubljenih poletnih predelanih mesnin je pašteta, ki je pogosta, neredko celo vsakodnevna malica na plaži. Paštete vsebujejo obilo nekakovostnih maščob in aditiv natrijev nitrit, ki je vzrok za povečano tveganje za raka debelega črevesa. Po mastni pašteti bomo tudi prej utrujeni, ne pa polni energije za uživanje na plaži.

image
Anja Pristavec, strokovnjakinja za zdravo prehrano, hujšanje in diabetes Foto Dean Dubokovič


Meso vedno, ne glede na letni čas, uživamo skupaj s hrano, ki vsebuje varovalne snovi, torej zelenjavo, ki je vir vitaminov, mineralov, antioksidantov in vlaknin. Če dodate škrobno prilogo, izberite tako z veliko vlakninami, kot so stročnice, kaše, polnozrnat kruh in krompir z olupkom.

Poleti so priljubljeni tudi ocvrti piščanci in druga ocvrta živila. Tak način priprave ni najbolj zdrav, sporna je predvsem prevelika količina maščobe, ki jo je težko uravnotežiti, poleg tega olje, ki ga uporabljajo za cvrenje, največkrat ni kakovostno. Težava je tudi neredna menjava olja v restavracijah in obratih hitre prehrane, kar vpliva na tvorbo akrilamida, ki je za človeka verjetno kancerogen (po klasifikaciji mednarodne organizacije za raziskave raka IARC).

Če si zaželite ocvrtega zrezka ali krompirčka, ju pripravite doma s kakovostnimi surovinami: drobtinami, najbolje polnozrnatimi, domačimi jajci, polnozrnato moko in nerafinirano soljo. Izberite meso kontroliranega porekla. Panirano meso premažite z maščobo, na primer s stopljenim maslom ghee, domačo svinjsko mastjo ali oljem oljne repice, in zapecite v pečici na peki papirju. Takšno meso bo prijetno hrustljavo, a manj mastno v primerjavi s tistim, pripravljenim v fritezi.

Krompirček pripravite v olupku, z maslom ghee, nerafinirano soljo in mediteranskimi zelišči na peki papirju v pečici. Prednosti obeh načinov sta nedvomno manj dela s pospravljanjem in bolj preprosta priprava.

Poleti raje pripravljajte hrano na žaru, skupaj z mediteranskimi zelišči. Meso ali ribe pred peko marinirajte z rožmarinom, lovorom, kurkumo, kisom (ali vinom ali limoninim sokom) in malo olja. Tako se zmanjša možnost potencialno mutagenih snovi, ki se lahko tvorijo pri peki na žaru, če hrano preveč zapečemo. Pomembno je še, da mesa ne prebadamo, ampak ga obračamo z za to namenjenim priborom.