Županske volitve bi bile  11. marca

Tako predlagata služba vlade za regionalno politiko in državna volilna komisija. Volitve bodo v enajstih občinah.
Objavljeno
20. december 2011 12.21
Posodobljeno
20. december 2011 12.36
Ni. Č., Delo.si
Ni. Č., Delo.si

Ljubljana - Služba vlade za lokalno samoupravo in regionalno politiko (SVLR) ter Državna volilna komisija (DVK) predlagata, da bi se za dan razpisa nadomestnih županskih volitev določil 7. januar 2012, za dan glasovanja pa 11. marec prihodnje leto. Te bodo potrebne v 11 slovenskih občinah, saj so bili njihovi župani izvoljeni v DZ, poroča STA.

Občinske volilne komisije v teh občinah morajo razpisati nadomestne županske volitve v 15 dneh po ustanovni seji državnega zbora. Pri odločitvi o tem, kdaj bodo volitve v njihovi občini, so sicer komisije samostojne, tako da se načeloma lahko odloči vsaka po svoje, a v SVLR in v DVK priporočajo, da se za dan izvedbe glasovanja za vse občine določi isti dan. To je možno glede na to, da bo vsem županom istočasno prenehal mandat. Za dan volitev predlagajo 11. marec 2012, je zapisano v gradivu, ki so ga objavili na spletni strani SVLR.

Zakon o poslancih namreč določa, da z dnem potrditve poslanskega mandata poslancu preneha funkcija, ki ni združljiva s funkcijo poslanca, torej tudi funkcija župana ali podžupana. Vsi župani in podžupani, ki so bili izvoljeni za poslance, lahko po zakonu opravljajo svoji funkciji polno z vsemi pooblastili do 24. ure dne, na katerega je konstituiran državni zbor.

Podžupani, ki so bili izvoljeni v državni zbor, pa bodo še vedno lahko opravljali funkcijo občinskih svetnikov v občinah, če so bili tja izvoljeni in jih je torej župan za podžupane imenoval iz vrst svetnikov.

Občine, katerih župani bodo poslej poslanci, bodo do nadomestnih županskih volitev vodili podžupani. Ti bodo le začasno opravljali funkcijo župana, kar pa, kot opozarjajo na SVLR, ne pomeni, da podžupan "postane" župan ali "vstopi" v funkcijo župana in podobno. Ne bo imel namreč pravic, ki jih zakon o lokalni samoupravi daje županu zaradi njegovega statusa.

Taka pravica je denimo odločitev o tem, ali bo funkcijo župana opravljal poklicno ali nepoklicno. Za podžupane, ki bodo začasno vodili občine, tako velja, da če so opravljali funkcijo podžupana poklicno, bodo tudi funkcijo župana opravljali poklicno, medtem ko nepoklicnemu podžupanu ob nastopu funkcije župana pripada plačilo za nepoklicno opravljanje funkcije župana.

Na SVLR opozarjajo, da ne bi bilo primerno, da bi podžupan zaradi začasnega opravljanja funkcije župana spremenil svoj delovno pravni status, torej da bi bil prej nepoklicni podžupan, nato pa bi funkcijo župana opravljal poklicno.

Medtem ko podžupan začasno opravlja funkcijo župana, mu njegove pravice podžupana mirujejo. V času opravljanja županske funkcije tako nima pravice glasovanja in ne vodi delovnih teles občinskega sveta oziroma ne sodeluje kot član pri njihovem delu. Na SVLR pa poudarjajo, da bo moral kot začasni zakoniti zastopnik občine ravnati zelo zadržano in sprejemati nekatere odločitve, ki bodo časovno vezane le na čas do volitev.