»Črni petek« se je raztegnil na »črni november«

Praznično zapravljanje se vsako leto začne bolj zgodaj

Objavljeno
23. november 2018 06.00
Posodobljeno
23. november 2018 06.51
Kupce privabljajo vsakršna znižanja. Foto Tomi Lombar
Današnji »črni petek«, dan po zahvalnem dnevu, bo v ZDA po napovedih podjetja za analize trga ShopperTrak najbolj živahen nakupovalni dan v letošnjem letu, jutrišnja sobota pa se bo po prodaji zapisala med prvih deset najuspešnejših. Že leta so za trgovce čez lužo najtrši oreh čakalne vrste, ki sledijo, ko se množice poženejo med prodajne police.

Tehnologija podpira potrošniški svet, in to ne le s spletno trgovino. Da bi zmanjšali čakalne vrste pred blagajnami, so danes v največjih ameriških trgovskih verigah, kot so Walmart, Target in Macy's, poslali med kupce vojsko zaposlenih z mobilnimi napravami, prek katerih bo mogoče opraviti nakup. V veleblagovnici Macy's, denimo, bodo kupci lahko poskenirali izdelek in plačali kar z mobilnikom.

Praznično zapravljanje se vsako leto začne bolj zgodaj, saj so se po svetu v istem času nakopičili trije nakupovalni »dnevi«, ki so jih izumili v ZDA in na Kitajskem: dan samskih (11. novembra je Alibaba s prodajo v višini 30,8 milijona dolarjev dosegel nov rekord), črni petek, ki mu bo sledil kibernetični ponedeljek, ko bodo potrošniki kupovali predvsem spletno in izdelke s področja elektronike. Na portalu ameriške televizije NBC News so poročali, da se je črni petek v ZDA raztegnil kar na črni november takoj po noči čarovnic.

Toda polovica vprašanih v raziskavi WalletHuba (sredi oktobra) je odgovorila, da na črni petek ni več najugodnejših ponudb. Tudi sami so v poročilu o cenah izdelkov od televizijskih sprejemnikov do oblačil in nakita ugotovili, da jih je 14 odstotkov na črni petek obdržalo redno ceno ali so imeli celo višjo. NBC News je objavila nasvete, kako zaobiti različne pasti: naj se kupci zavedajo, da je zaloga znižanih izdelkov v fizičnih trgovinah omejena in da bodo ostali praznih rok, da utegnejo imeti znižani računalniki manj zmogljive procesorje, da so nekateri televizijski sprejemniki izdelani prav za prodajo na črni petek, zato je lahko vprašljiva njihova kakovost …
 

Vodijo Britanci


»Evropski trgovci na črni petek in kibernetični ponedeljek ciljajo predvsem na kupce, ki lovijo popuste, s čimer podaljšujejo čas predprazničnega zapravljanja,« so ugotovili v podjetju Euromonitor International. Ta dva nakupovalna dneva sta na stari celini čedalje bolj uveljavljena, denimo na Nizozemskem, saj sta nekaj dni pred miklavževim (Sinterklaas), ko se po tradiciji ljudje srečajo in obdarijo.

image
Razprodaje še zdaleč niso več edina priložnost za nakupovanje po znižanih cenah. Foto Jure Eržen


Odkar večina trgovcev ponuja popust v spletnih prodajalnah, zlasti za elektronske naprave in gospodinjske aparate, je njihov prodajni uspeh odvisen tudi od razvitosti spletnih prodajaln in uporabnikov. Britanci, ki slovijo po tem, da radi spletno nakupujejo, so lani vodili; na črni petek in kibernetični ponedeljek so s spletnimi nakupi zapravili 3,1 milijarde funtov. Sledili so jim Nemci in Francozi. Italijani in Španci so bili daleč za njimi, tudi zato, ker pri njih spletna trgovina ni tako razširjena. V Španiji in na Portugalskem so za trgovce še vedno najaktualnejši sveti trije kralji oziroma trije modri iz jutrove dežele, ki napovedo zimske razprodaje.

Sadove črnega petka in kibernetičnega ponedeljka žanje tudi modna industrija. V Evropi je uspešna zlasti pri Britancih; trgovci jih mamijo k nakupovanju z nizkimi cenami in ekspresno dostavo. Osemindvajset odstotkov britanskih potrošnikov med 15. in 29. letom načrtuje, da bodo prihodnje leto zapravili še več denarja za oblačila in obutev. Kar 62 odstotkov jih tudi v časih na videz višje ozaveščenosti išče znižane izdelke, pri nakupu pa dajejo prednost nizki ceni, ne etičnim vidikom izdelka.
 

Nakupi kot iskanje veselja do življenja


Praznični nakupi so drugačni od potrošnje med letom. Kupci, ki so v naglici, so največkrat bolj naklonjeni novostim, s katerimi bodo prihranili čas, velikokrat kupujejo tudi pri trgovcih, pri katerih običajno ne. Vendar »» lahko pa vodi tja pri ljudeh, ki so v sebi negotovi in tudi sicer nagnjeni k zasvojenosti in materialističnemu načinu življenja, je poudarila psihoterapevtka Sanja Rozman. V resnici tako iščejo veselje do življenja in povezanost z ljudmi, ki so jo izgubili ravno zaradi pretirane usmerjenosti v materialno in premalo v druge plati življenja.

image
FOTO: Leon Vidic
Kdaj nakupi postanejo zasvojenost?

Sanja Rozman, psihoterapevtka

Stalno pehanje za srečo je problem, ker ljudje zmoremo čutiti srečo (dopaminsko vzhičenost) samo pri novih boljših dosežkih, ne pa pri tem, kar že imamo. Zato iščemo vedno več, zadovoljstva pa je vedno manj, je poudarila. Tak začarani krog, če ga prepogosto ponavljamo, lahko postane avtomatizem in edini način, da čutimo zadovoljstvo.

Med kriteriji, ki ločijo nakupovanje, pri katerem še ohranjamo zdravo mero, od zasvojenosti, so: obsedeno razmišljanje, pretirana poraba časa, denarja, neprijetna tesnoba, če tega ne moremo početi ... Denimo vzeti posojilo za novoletno šaro je blizu tega. Za zasvojenost je značilno tudi, da se takoj po nakupu pokesamo, čutimo sram in strah, ker smo preveč zapravili, kupljeno pa nam ne prinaša več zadovoljstva.

Samo nakupovanje razveseli, drugi dan pa bi stvar najraje vrnili, ko se spomnimo na posledice. Vsi, ki čutijo zunanjo ali notranjo prisilo, da morajo vsakemu nekaj kupiti, naj raje podarijo druženje, pogovor, sprehod. Darilo je pozornost, pol ure časa z nekom tudi. Materialne stvari podarjamo kot nadomestek za pozornost.


In kako je s črnim petkom pri nas? Trgovec z obutvijo Mass ga je raztegnil na »črne dneve« z najmanj 20-odstotnim znižanjem že včeraj (in do nedelje), v prestolnici pa z današnjimi popusti do 30 odstotkov od 9. ure vabijo v nakupovalni središči Supernova in BTC City. V BTC Cityju, kjer so že prejšnji petek (in aprila) organizirali nočno nakupovanje do polnoči z znižanimi cenami, opažajo, da je vse bolj prepoznaven tudi črni petek. »Obisk je močno povečan, kupci pa najpogosteje posežejo po sezonski garderobi in opremi ter izdelkih, ki so namenjeni prazničnemu obdarovanju,« so odgovorili.

V veleblagovnici Nama v središču Ljubljane je črni petek večdnevna akcija. Popuste, a zgolj na izbrane blagovne skupine, so na ta dan prvič ponudili predlanskim, vendar so tedaj bolj sramežljivo tipali trg. Zdaj je popust skoraj na vse. »Kupce privabljajo vsakršna znižanja, uspešno prodajo imamo tudi med večernim nakupovanjem dvakrat na leto. Na črni petek se povečata število kupcev in prodaja, kupujejo pa zlasti zimska oblačila, kozmetiko in novoletna darila. Tudi danes si obetamo velik obisk in prodajo v trgovini in na spletu,« so povedali v Nami.

Pred praznično nakupovalno mrzlico so v nacionalnem odzivnem centru za kibernetsko varnost SI-CERT opozorili, naj kupci (zlasti neznane) spletne trgovine vselej preverijo, da morebiti niso lažne. Na to kažejo smešno nizke cene priznanih znamk, registracija domene, če razen obrazca za sporočilo ni drugega kontakta … Več pojasnil je najti na njihovi spletni strani pod naslovom Spletne goljufije.